DAF in Action
Výzvy „na spôsob Spojeného kráľovstva“ v Európe?
V posledných mesiacoch viedol nedostatok vodičov nákladných vozidiel k dramatickým novinovým titulkom v Spojenom kráľovstve. Briti však nie sú jediní, ktorí trpia nedostatkom vodičov.
Autor: Bert Roozendaal a Richard Simpson
Hoci tento problém zatiaľ v EÚ nedosiahol rozmerov britskej krízy, podobná situácia môže bez posunu v politike na kontinente vzniknúť v priebehu niekoľkých krátkych rokov vrátane dlhých radov na čerpacích staniciach a prázdnych regálov v supermarketoch. Skupina existujúcich vodičov nákladných vozidiel rýchlo starne a záujem o túto profesiu medzi mladými generáciami je veľmi nízky.
To, samozrejme, nie je nič nové. Nedostatok vodičov zažívame už mnoho rokov. V roku 2016 bol nedostatok takmer rovnako zlý ako je tomu v súčasnosti a o tri roky neskôr Medzinárodná únia cestnej dopravy (IRU) opäť varovala, že problém sa v celej Európe neustále zhoršuje. Covid priniesol určitú dočasnú úľavu, keďže dopyt po preprave klesol a nedostatok šoférov tiež klesol len na 7 %. Avšak v dôsledku rýchleho oživenia hospodárstva sa očakáva, že toto číslo sa čoskoro zvýši na 17 %. Je jasné, že je potrebné konať, čo už roky hovoria organizácie zamestnávateľov aj politici. Napriek zavedeniu niektorých opatrení – aj na európskej úrovni – sa však zdá, že bol dosiahnutý len malý pokrok.
Veľká skupina vodičov vo veku 50 rokov a viac odíde do dôchodku v priebehu nasledujúcich desiatich rokov.
Starnúci sektor
Z globálneho hľadiska nie je nedostatok mladých ľudí, ako už zdôraznila IRU. Situácia je však v západnej Európe iná, kde obyvateľstvo rýchlo starne a populácia vodičov nákladných vozidiel ešte rýchlejšie. Z celej skupiny európskych vodičov je len 5 percent mladších ako dvadsaťpäť rokov. Existuje na to niekoľko dôvodov. V niektorých európskych krajinách prepravcovia vinia finančné a právne obmedzenia. Získanie vodičského oprávnenia na nákladné vozidlo môže stáť až 10 000 € a v niektorých krajinách musia zamestnávatelia zápasiť s vysokými poistnými nákladmi a právnymi predpismi, ktoré sťažujú osobám mladším ako 21 rokov stať sa vodičom nákladného vozidla. Toto však nie je celý príbeh, pretože iné krajiny, v ktorých tieto obmedzenia nie sú také prísne, stále čelia tomu istému problému: nedostatku dobrých vodičov. A to všetko s vedomím, že veľká skupina vodičov vo veku 50 rokov a viac odíde do dôchodku v priebehu nasledujúcich desiatich rokov.
Nábor a udržanie zamestnancov
Od 90-tych rokov minulého storočia sú vďaka voľnému trhu práce v Európe mnohé západoeurópske prepravné spoločnosti schopné zamestnávať vodičov z iných krajín EÚ. Z krátkodobého hľadiska to predstavuje riešenie problému nedostatku vodičov a je to tiež menej nákladné pre prepravcu. Nižšie náklady však nie sú zadarmo. Podľa odborov sektor tým, že poskytuje prepravu za čoraz nižšiu cenu, oslabil svoju vyjednávaciu pozíciu vo vzťahu k svojim klientom. A nižšie príjmy sú slabou pozíciou na navrhovanie vyššej mzdy, čo vyvíja tlak aj na mzdovú štruktúru v krajine samotnej prepravnej spoločnosti. V konečnom dôsledku žiadne z týchto opatrení neuľahčuje úsilie o nábor nových vodičov a udržanie tých, ktorí ešte majú pracovnú zmluvu.
Nevracajúci sa vodiči EÚ
Aj keď tento problém sa v Európe stáva čoraz znepokojujúcejším, v Británii už vyvolal krízu. Zahraniční vodiči zodpovedali za jazdy významného percenta britských nákladných vozidiel, až kým sa Brexit nestal skutočnosťou a neodišli zo Spojeného kráľovstva. Pandémia Covid len zhoršila situáciu a v súčasnosti existuje štrukturálny nedostatok. Sú vážne pochybnosti o tom, či oznámením britskej vlády o dočasnom zmiernení obmedzení pre pracovníkov z krajín mimo Spojeného kráľovstva možné zvrátiť tento trend. Väčšina týchto pracovníkov si odvtedy našla prácu bližšie k domovu, pretože vodiči sú teraz veľmi žiadaní takmer v každom európskom štáte.
Európska komisia naliehavo požiadala svoje členské štáty, aby zabezpečili viac (a čo je najdôležitejšie, bezpečných) parkovacích miest. To by povzbudilo viac žien, aby zvážili kariéru vodičov nákladných vozidiel.
Lepšie mzdy
Riešením by mohli byť aj lepšie mzdy. Volanie po vyšších mzdách sa v každom sektore ozýva vždy, keď je nedostatok pracovníkov. Každý zamestnávateľ však vie, že ak sa nezlepšia aj pracovné podmienky, atraktivita vyššieho platu rýchlo klesne. V dôsledku toho EÚ pracuje na oboch aspektoch. Povinná minimálna mzda a opatrenia na riešenie mzdového dumpingu na jednej strane a úsilie riešiť sociálny aspekt na strane druhej. Napriek dobrým zámerom takýchto opatrení však zostáva otázkou, či skutočne niečo vyriešia. Je úplne v poriadku, keď sa rozhodnete, že vodič, ktorý pracoval 14 dní za sebou, musí zostať mimo kabíny aspoň 24 hodín. Ale kam má ísť? Našťastie sa nákladné vozidlá stávajú čoraz pohodlnejšími. A zatiaľ čo nikdy nebude možné namontovať do kabíny sprchu, len jeden pohľad na novú radu DAF odhaľuje nebývalú úroveň luxusu, ktorý pomáha zlepšiť život vodiča alebo vodičky a ich pracovné podmienky.
Intermodálnosť
Pokiaľ ide o vybavenie na cestách, napriek tomu, že Európa má 300 000 parkovacích miest na hlavných dopravných trasách, stále chýba 100 000 oproti reálnym požiadavkám. Preto Európska komisia naliehavo požiadala svoje členské štáty, aby zabezpečili viac (a čo je najdôležitejšie, bezpečných) parkovacích miest. To by povzbudilo viac žien, aby zvážili kariéru vodičov nákladných vozidiel. Okrem toho, výzva na väčšmi intermodálnu prepravu sa v Európskom parlamente stáva silnejšou. Väčšina železničnej siete však už takmer naplnila svoje kapacity a budovanie ďalších tratí môže trvať roky. Tento druh prepravy musí byť tiež schopný splniť špecifické požiadavky priemyslu, ktorý často využíva fungovanie „just-in-time“, teda oblasti, kde je intermodálna preprava menej efektívna. Stále zostáva preklenúť značný priestor, aby boli splnené potreby prepravcu, ktorý v konečnom dôsledku uprednostňuje riešenie problémov dnes a nie zajtra.
Dobrá a priestranná cestná infraštruktúra môže zvýšiť príťažlivosť tohto povolania.
Prehodnotenie
Zatiaľ čo vyššie mzdy môžu poskytnúť krátkodobé riešenie a povzbudiť viac mladých ľudí, aby sa stali vodičmi nákladných vozidiel a dlhodobo zostali v tejto profesii, zdá sa, že lepšie pracovné podmienky sú v skutočnosti kľúčom k trvalému úspechu. A to si vyžaduje určité vážne prehodnotenia v rámci odvetvia. Pokiaľ ide o medzinárodnú prepravu, môže byť možné zlepšiť podmienky pre vodičov z hľadiska sociálnej izolácie tým, že im bude umožnené odpojiť vozidlo častejšie, ako je tomu v súčasnosti. To by im umožnilo kratšie cesty a častejšie byť doma. Pokroky v IT znamenajú, že by to malo byť možné. Odpájanie však nie je vždy možnosťou pre domácu distribúciu, ktorá tvorí najväčší podiel z celkovej prepravy. Opäť sa pri hľadaní riešení budeme musieť obrátiť na informačné technológie a toto je oblasť, v ktorej možno dosiahnuť zlepšenie v mnohých európskych krajinách. Spolu s dobrou a priestrannou cestnou infraštruktúrou a dostatočným vybavením na cestách to môže pomôcť dosiahnuť, že vnútroštátny vodič bude vedieť nielen to, kedy ráno vyráža, ale aj to, kedy môže očakávať návrat domov. A to je v súčasnosti veľmi dôležité najmä pre mladých ľudí.
Dokonalé ticho. V kabíne aj na ulici
Elektrické vozidlá sa v tichosti presadzujú na uliciach na dvoch frontoch. Elektrické autá si na jednej strane nenápadne budujú svoje miesto v spoločnosti a na druhej strane pracujú v dokonalej tichosti. Výsledky pilotného projektu, ktorý uskutočňuje mestská rada Rotterdamu s elektrickými vozidlami na zber odpadu, boli veľmi pozitívne. Divízia rady, ktorá má na starosti zber odpadu, nielenže začala používať modely DAF CF Electric, ale do programu zainteresovala aj zamestnancov. „Odozva bola veľmi pozitívna.“
Autor: Guus Peters
Fotografia: Marieke van Grinsven
Slogan na stranách bielozeleného nákladného vozidla DAF CF na zber odpadu, ktorý sa nehlučne približuje po ulici Spartastraat v Rotterdame sa dá preložiť ako „Som pozitívne nabitý“. Vozidlo sa zastavuje priamo oproti štadiónu Sparta FC – alebo „hradu“, ako ho tu poznajú. Vodič Paul Keijzer vystupuje a pripevňuje si diaľkové ovládanie. Spustí sa ohromné rameno na žeriave HIAB XS 211 W a na zdvihnutie veľkej nádoby na odpad z jej podzemného umiestnenia je potrebných len niekoľko sekúnd. Potom ako je kontajner držaný nad vozidlom a vyprázdni svoj obsah ho Keijzer hladko spustí do priestoru v chodníku. Keijzer sa potom vráti späť do kabíny a odchádza preč.
Najpozoruhodnejšou vlastnosťou celej operácie je, ako ticho sa to všetko deje.
Bez emisií
Najpozoruhodnejšou vlastnosťou celej operácie je, ako ticho sa to všetko deje, pričom len priblíženie sa vozidla naruší pouličné ticho. Dôvodom je, že snímaný DAF CF je elektrický model. Pre svoj pilotný projekt získala mestská rada Rotterdamu štyri plne elektrické vozidlá na zber odpadu, ktoré boli posledných osemnásť mesiacov v každodennej prevádzke. „Európska únia stanovila, že všetci musíme znížiť emisie CO2. Európsky komisár Frans Timmermans určil niekoľko cieľov, ku ktorým sme sa na mestskej rade zaviazali v plnom rozsahu,“ hovorí Paul van Emmerik, obchodný manažér na oddelení prepravy a materiálov mesta. „Náš vozový park pozostáva z približne 1 500 vozidiel, z ktorých všetky musia byť do roku 2050 bezemisné, a preto sme začali s niekoľkými pilotnými projektmi s elektrickými vozidlami. Tento model DAF CF Electric je naším prvým plne elektrickým vozidlom na zber odpadu.“
Mestská rada Rotterdamu má vlastnú nabíjaciu infraštruktúru pre tieto vozidlá.
Tichý
Stretávame sa s Van Emmerikom na kus reči na servisnom stanovisku mesta Rotterdam na Kleinpolderplein. Na pozadí prichádzajú a odchádzajú naftové vozidlá, ale s nastraženými očami (a ušami) sa nedá nevšimnúť si tichý prejazd vozidiel s plne elektrickým pohonom. Cestné zametače a e-skútre správy parkovacích služieb sa ticho mihnú, zatiaľ čo plne elektrické autá Nissan LEAF so skenermi čakajú, kým sa dostanú na rad v nabíjacích staniciach. Model DAF CF Electric má na prevádzke vlastnú rýchlu nabíjačku, ktorá je neustále obsadená. „Toto vozidlo bolo špeciálne zakúpené na vyprázdňovanie samovykladacích košov. Máme tiež viacero vozidiel na zber odpadu so zadným nakladačom určených na vysypávanie minikontajnerov, napríklad tých, ktoré nájdete na verejných priestranstvách,“ vysvetľuje Van Emmerik.
Kapacita
Počas nášho rozhovoru s Van Emmerikom zaznie výraz „kapacita“ viackrát a to v dvoch rozličných kontextoch: po prvé, na uvádzanie maximálnej nosnosti vozidla, a po druhé v kontexte nabíjania batérií v elektrických vozidlách. Ako hovorí Van Emmerik: „Toto nákladné vozidlo dokáže prepraviť najviac päť a pol tony odpadu. Pri vozidle s elektrickým pohonom hmotnosť akumulátora znamená, že musíte obetovať časť nosnej kapacity. Je to kompromis, ktorému sa nevyhnete. Veríme, že dôjde k významnému zlepšeniu v oblasti technológie batérií, proces, ktorý po pravde už prebieha. Napríklad pri vývoji tohto nákladného vozidla sa zdvojnásobila kapacita akumulátora pri zachovaní jeho hmotnosti a objemu.“
Náhradná batéria
Elektrické nákladné vozidlo sa musí samozrejme nabíjať častejšie v porovnaní s frekvenciou dopĺňania motorovej nafty. „Jednou z najväčších výziev pri vývoji nákladných vozidiel s elektrickým pohonom je nabíjanie akumulátora,“ vraví Van Emmerik. „Na jednej strane potrebujete určité množstvo kilowattov – nabíjacej kapacity – a na druhej strane proces nabíjania zaberie určitý čas. Keďže vodič je najdrahšou časťou vozidla, chceme čo najväčšiu kapacitu nabíjania v najkratšom čase. A to môže byť problém pre nás tu v Rotterdame. V zásobníku máme náhradnú batériu, ktorá môže byť použitá, keď je veľmi málo času. Takýto problém však nemajú napríklad v skupine HVC Group v Alkmaare, kde tiež používajú elektrické modely DAF. Firma na likvidáciu odpadu HVC má za suseda svoju vlastnú elektráreň: spaľovňu Alkmaar. My taký luxus nemáme.“
Paul van Emmerik: „Počas vývojového procesu projektu dosiahli akumulátory dvojnásobnú kapacitu pri zachovaní ich pôvodnej hmotnosti a objemu.“
Vývoj
Nie je náhoda, že Van Emmerik odkazuje na spoločnosť HVC, pretože mestská rada v Rotterdame a spoločnosť HVC v holandskom meste Alkmaar úzko spolupracujú s firmami zabezpečujúcimi nakladanie s odpadom Cure v Eindhovene a Rova v meste Zwolle na vývoji elektrických vozidiel na zber odpadu spoločnosti DAF, akými sú tie, ktoré sa používajú tu. „Pre tento projekt bola predložená žiadosť o dotáciu, ktorú poskytuje RVO (Holandská podnikateľská agentúra) na inovačné projekty.“ Takže zúčastnené strany sa navzájom delia o svoje skúsenosti? „Áno. Máme spoločné hodnotiace stretnutia a diskutujeme o našich zisteniach a možnom priestore na zlepšenie. Napríklad sme postupne výrazne zlepšili regeneračnú energiu z bŕzd,“ uvádza Van Emmerik.
Pokoj a ticho
Rotterdam špecificky vybral niekoľko vodičov pre nákladné vozidlá s elektrickým pohonom. „Všetci títo ľudia majú zanietenie pre nákladné vozidlá, ktoré sú CO2 neutrálne a bez emisií. Už dlho prejavujú skutočný záujem o tieto druhy vozidiel. To je jeden z dôvodov, prečo sme prezentovali toto nákladné vozidlo ako prototyp, aby si vodič uvedomil, že nie všetko bude vždy zodpovedať ich očakávaniam,“ hovorí Van Emmerik a dodáva, že mnohí vodiči sú veľmi spokojní s pokojom a tichom, ktoré im kabína poskytuje, a robí ich prácu ešte príjemnejšiu. „A oceňujú tiež skutočnosť, že od obyvateľov nedostávajú žiadne sťažnosti na hluk, keď musia vyraziť skoro ráno. Na druhej musia vodiči častejšie robiť prestávky na nabíjanie a využívať energiu iným spôsobom. To si vyžaduje určitý čas a úsilie. Preto je žiadúca väčšia kapacita batérie, čo vývoj technológie už umožňuje. To je tiež jeden z dôvodov, prečo sa vozidlo čoskoro vráti do spoločnosti DAF.“
Hluk
Model CF Electric nie je úplne tichý, čiastočne aby varoval osoby v blízkosti, ale hladina hluku je podľa Van Emmerika oveľa nižšia ako je tomu pri naftovom vozidle. „Mestská rada Rotterdamu okrem toho podpísala zelený plán mestskej logistiky s nulovými emisiami, ktorého cieľom je do roku 2025 vytvoriť zónu bezemisnú zónu v centre mesta, čo je mimoriadne dôležitý projekt pre Rotterdam. Rada plánuje zaviesť pravidlá, ktoré umožnia vstup do centra mesta len pre bezemisné vozidlá. Napríklad autobusy verejnej dopravy sú už plne elektrické a okrem toho, že sú bez emisií, tiež neprodukujú žiadny hluk. To je skutočný závan čerstvého vzduchu pre mesto.“
DAF CF Electric v akcii na ulici Spartastraat v Rotterdame.
Dominancia
Paul van Emmerik si vypočul množstvo kladných reakcií na elektrické vozidlá na zber odpadov. „Väčšina ľudí povie, že vyzerajú dobre, predtým, než dodajú: „musia byť veľmi drahé“. A to je pravda, tieto nákladné vozidlá sú pomerne drahé, a preto musí holandská vláda podporovať vývoj a používanie elektrických vozidiel. Jednotlivé prepravné spoločnosti nebudú mať podnikateľské dôvody na takýto nákup, ale ak sa vozidlo stane ešte čistejším a účinnejším, nebude trvať dlho, kým elektrické nákladné vozidlá na zber odpadu začnú nahrádzať naftové. Je to naozaj len otázka času.“
Pozitívny ohlas
Vodič Paul Keijzer, ktorý pracuje pre mesto už 33 rokov, tiež dostal množstvo pozitívnych ohlasov na svoje elektrické vozidlo DAF.
„Niekedy za mnou na ulici prídu ľudia, aby sa ma spýtali na vozidlo. Nedávno sa pri mne v centre mesta zastavil ďalší vodič nákladného vozidla na zber odpadu, ktorý bol tak fascinovaný, že sa takmer nevedel zastaviť v kladení otázok.“
Paul Keijzer,
Vodič
Nákladné vozidlo je živá bytosť
Možno je to málo známa skutočnosť, ale spoločnosť DAF je už mnoho rokov najpredávanejšou európskou značkou nákladných vozidiel na Taiwane. Hospodárstvo tohto vysoko rozvinutého ostrova vo veľkej miere závisí na logistike, čo je aspekt, v ktorom spoločnosť DAF zohráva dôležitú úlohu vďaka svojim najmodernejším, efektívnym a veľmi čistým komerčným vozidlám Euro 6.
Autor: Bert Roozendaal
Čistá technológia nákladných vozidiel DAF dokonale zapadá do hlbokého prepojenia taiwanských ľudí s históriou, kultúrou, vedeckým dedičstvom a prírodnou krásou ich ostrova, čo je skutočnosť, ktorú si jasne uvedomíme počas stretnutia s Tom Wu Xinjunom, riaditeľom spoločnosti YI SIAN Transport Inc., a našom rozhovore o „jeho“ Taiwane. „Žijem na krásnom ostrove, ktorý sa kedysi nazýval Formosa a ktorý má bohatú históriu. Nezáleží na smere, ktorým sa vyberiete – hory, pobrežie, mestá – všetky sú rovnako krásne. Obyvatelia Taiwanu sú priateľskí a sžití so svojím prostredím.“
Cesta za prosperitou
Existuje jedna vec, ktorú majú obyvatelia Taiwanu spoločnú: cestu za prosperitou. Posledné desaťročia veľmi tvrdo pracovali na rozvoji hospodárstva. Je to veľmi husto osídlená krajina, v ktorej žije 23,5 miliónov ľudí len na území 36 192 km². Okrem rešpektovania tradičných hodnôt majú aj silného podnikateľského ducha. Existuje známe taiwanské príslovie, ktoré hovorí, že „ak chcete požehnanie od Boha, musíte sa najprv naučiť stáť na vlastných nohách a ísť dopredu.“
Taiwan má mnoho prístavov, z ktorých je Kaohsiung na juhu zďaleka najväčší
Vyrobené na Taiwane
Toto pevné presvedčenie o vlastnej schopnosti prinieslo ostrovu veľa prospechu. V roku 2020 bol Taiwan 19. na zozname najbohatších ekonomík na svete, pred Austráliou. Vyrobené na Taiwane je často používaná fráza na celom svete bez ohľadu na to, kde sa tovar vyrába. Na začiatku 21. storočia začala výroba na Taiwane rásť tak rýchlo, že veľká časť skutočnej výroby musela prebiehať na čínskej pevnine, ktorá sa nachádza len 97 míľ cez more.
Zdravý prebytok
V roku 2020 bol vývoz tovarov a služieb z Taiwanu ohodnotený na 304 miliardy eur, zatiaľ čo dovoz bol ohodnotený na 252 miliardy. To predstavovalo veľmi zdravý obchodný prebytok. Obrovský rozsah hospodárskej činnosti Taiwanu znamená, že doprava a logistika sú rozhodujúce pre úspech ostrova. Nielen to, sú mazivom ekonomického motora. V roku 2019 doprava prispela k hrubému domácemu produktu krajiny najmenej 7 percentami. Toto odvetvie je jedným z najväčších zamestnávateľov na Taiwane, pretože krajina má len jednu železnicu a prevažná väčšina tovaru sa musí prepravovať po cestách tohto 400-kilometrového ostrova. Veľká časť tejto dopravy sa odohráva medzi ostrovnými prístavmi, z ktorých je Kaohsiung na juhu zďaleka najväčší.
YI SIAN Transport Inc. prepravuje automobilové súčiastky, chemikálie, vodu a nápoje pre svojich zákazníkov v strednom a južnom Taiwane
Nákladné vozidlá od Hélán
Firma Formosa Plastics Group ťažila z toho, že na ostrove slúži na prepravu tovar hlavne jeho cestná sieť. Na ostrov uviedla aj modely DAF a netrvalo dlho, kým si tie vyslúžili povesť poprednej európskej značky na Taiwane. Spoločnosť DAF Trucks každý týždeň dodáva novú zásielku dielov a komponentov zo svojich závodov v Eindhovene a Leylande na Taiwan, kde sú montované firmou Formosa Plastics v ultramodernom závode v Dadu. Taiwanskí prepravcovia sa vždy snažia jazdiť na moderných nákladných vozidlách zo vzdialeného Holandska alebo „Hélán“, ako ho sami nazývajú. Jedným z týchto prepravcov je 43-ročný Tom Wu Xinjun. Jeho spoločnosť YI SIAN Transport Inc. prepravuje automobilové súčiastky, chemikálie, vodu a nápoje pre svojich zákazníkov v strednom a južnom Taiwane. „Máme 10 kamiónov s hmotnosťou od 18,5 do 46 ton. Ťahače DAF CF tvoria väčšinu nášho vozového parku, ale máme aj množstvo nákladných vozidiel s pevným podvozkom.“
Preprava v krvi
Tom Wu Xinjun má prepravu vo svojej krvi. „Naša rodina pôsobí v oblasti cestnej dopravy už mnoho generácií. Naučil som sa, ako jazdiť na kamióne dokonca ešte predtým, než som opustil strednú školu. Môžem viesť skutočne všetky druhy vozidiel, asi s výnimkou železničnej lokomotívy,“ rozpráva o svojej obľúbenej téme bez známok svojej zvyčajnej rezervovanosti.
Nákladné vozidlo je živá bytosť
„Naša rodina bola veľmi chudobná. Avšak vďaka príjmu, ktorý náš kamión vytvoril, sme si mohli kúpiť dostatok potravín a oblečenia a ja som mohol ísť do školy. Môj kamión je mi veľmi blízky. Pre mňa je nákladné vozidlo živá bytosť.“ Na Taiwane nie je nezvyčajné, že dopravcovia sa pri preberaní nového vozidla za jeho bezpečnosť pomodlia.
Tom Wu Xinjun sa stále rád vydáva na cestu sám, kedykoľvek mu to umožňuje jeho práca riaditeľa spoločnosti.
Bezpečnosť na prvom mieste
Tom však nevkladá všetku dôveru len v múdrosť bohov. „Výroba jedného zrna ryže stojí 100 kvapiek potu,“ hovorí. „Ak chcem byť úspešný, moje kamióny musia jazdiť nielen často a ďaleko, ale aj bezpečne. Preto sa vždy uistím, že každé vozidlo má pravidelne vykonaný servis a je skontrolované vodičom pred vyrazením na cestu. Servis, ktorý poskytuje firma Formosa Automobile Corporation, sa dá vyvážiť zlatom. A preto je DAF určite mojou obľúbenou značkou, spolu s jej vynikajúcim výkonom a úspornosťou paliva.“
V tej najlepšej kondícii
Dôkladná údržba, dobré školenie vodičov a vynikajúce popredajné služby sú piliermi spoločnosti YI SIAN Transport Inc. „Len keď dodávame tovar bezpečne a načas môžeme získať a zachovať si dôveru zákazníka. Vždy musíme byť v tej najlepšej kondícii,“ vysvetľuje Tom Wu Xinjun, ktorý sa stále rád vydáva na cestu sám, kedykoľvek mu to umožňuje jeho práca riaditeľa spoločnosti. Ako sám hovorí, hoci môže mať vášeň aj pre veci ako dobré jedlo, pre neho je doprava „spôsobom života“.
„Prevyšuje očakávania“
S uvedením novej generácie DAF XF, XG a XG+ – v nedávnej medzinárodnej súťaží vyhlásené za „Kamión roku 2022“ - spoločnosť DAF ohlasuje novú éru v cestnej preprave. Nová vlajková loď predstavuje najväčší investičný projekt v histórii spoločnosti. Nielen z hľadiska produktového vývoja a nových výrobných zariadení, ale aj z hľadiska služieb, čo je oblasť, do ktorej spoločnosť DAF podľa Richarda Zinka, riaditeľa marketingu a predaja, naďalej investuje.
Autor: Henk de Lange
„Nákladné vozidlo je v skutočnosti len jednou časťou celkového logistického balíka, ktorý môžeme ponúknuť našim zákazníkom,“ upozorňuje Zink. „Dodávame nielen nákladné vozidlá, ale aj pridanú hodnotu.“ A podľa marketingového a obchodného riaditeľa to všetko začína dílerom DAF.
„Dlho predtým, ako sme uviedli novú generáciu DAF, sme našim dílerom poskytovali rozsiahle školenie,“ vysvetľuje. „A nielen pre nich, ale aj mechanikom v dielňach.“ Keď už hovoríme o díleroch, spoločnosť DAF v tomto smere za posledné roky výrazne investovala a zákazníci teraz nájdu jej služby na viac ako 1 000 miestach po celom svete.
„Takmer každý díler vozidiel DAF funguje ako nezávislý podnik. Preto majú všetci podnikateľského ducha, ktorý ich vedie k tomu spraviť pre zákazníka viac.“
Richard Zink,
Riaditeľ marketingu a predaja
Prémiové
„Spoločnosť DAF je prémiová značka a prémiová značka si zaslúži prémiovú sieť servisných dílerov,“ pokračuje Zink. „To znamená, že kvalita, servis a skúsenosti zákazníkov musia spĺňať najvyššie štandardy. Chceme byť schopní zabezpečiť rovnakú kvalitu na celom svete.“ Ako sa to dá dosiahnuť? „V roku 2020 sme prepracovali naše štandardy pre servisných dílerov,“ vysvetľuje Zink. „Pretože potreby a požiadavky zákazníka sa v priebehu rokov zmenili. Nové obchodné štandardy pre dílerov ich podnecujú k tomu, aby viac investovali do svojho podnikania s cieľom zlepšiť skúsenosti ich zákazníkov a neprestávať na nich pracovať. Výsledkom je obojstranne výhodná situácia: kvalita dílerskej organizácie sa zvyšuje, a to vedie k väčšej spokojnosti zákazníkov. Čo je, samozrejme, na konci všetkého: spokojní zákazníci spoločnosti DAF.“
Zákazníci teraz môžu využívať služby spoločnosti DAF na viac ako 1 000 miestach po celom svete
Pripojenie
Súčasne s uvedením XF, XG a XG+ boli podniknuté dôležité kroky týkajúce sa služieb, ktoré sprevádzajú túto novú generáciu nákladných vozidiel. Zoznam inovácií je dlhý, upozorňuje Zink. Jedným z príkladov je online systém správy vozového parku DAF Connect. „Platforma, ktorá poskytuje nepretržité informácie o výkonnosti parku,“ objasňuje. „Toto pomáha zákazníkovi vytvoriť si jasný obraz logistických procesov a využiť potenciál ľudí a vozidiel na maximum. Napríklad funkcia DAF Connect umožňuje navigačnému systému zobraziť dopravné informácie v reálnom čase a domácej základni informovať vodičov o najlepšej trase. Predstavte si, koľko paliva, času a frustrácie to môže ušetriť.“
Jedinečné v rámci celého odvetvia
S uvedením novej generácie XF, XG a XG+ spoločnosť DAF prináša aktualizácie vzduchom pre motor a systémy EAS, riadiacu jednotku vozidla, centrálnu bezpečnostnú bránu (CSG) a DAF Connect. Pre novú generáciu DAF bola vyvinutá aj úplne nová infraštruktúra na diagnostiku vozidiel. Zink: „Predĺžený servisný interval do 200 000 kilometrov znamená, že údržba je často vyžadovaná len raz ročne. To predstavuje päťkrát cestu okolo sveta, kým sa má nákladné vozidlo dostaviť do servisu. Jedinečné v celom odvetví.“
Celoeurópska
A keď sme pri téme údržby, DAF MultiSupport ponúka balíky na údržbu a opravy pre celoeurópsky priestor. „Pomáha to, aby bol vozový park dokonale udržiavaný a vždy pripravený na cesty. Ideálne pre zákazníka, ktorý sa potom môže sústrediť na svoje hlavné obchodné činnosti.“
Bez stresu
Bez stresu – to je spoločná téma v rozhovore s Richardom Zinkom. „Áno, to je to, čo chceme našim zákazníkom poskytnúť,“ potvrdzuje. „A to platí aj pre financovanie. Keď uzavriete dohodu o financovaní so spoločnosťou PACCAR Financial, po nákupe vozidla musíte podpísať len jednu zmluvu pre celý balík služieb a vaše nákladné vozidlo je pripravené okamžite jazdiť. Rýchlejšie to už nejde.“ Uzatvára slovami: „Vydali sme sa v ústrety novej ére zvýšenej integrácie vozidiel a ich sprievodných služieb. A v tejto súvislosti zostáva naša ambícia rovnaká: prevýšiť očakávania našich zákazníkov.“
Ďalšie príbehy
Vyskúšajte to najlepšie
Po prejdení viac ako 30 000 kilometrov v modeli DAF XG+ je Michael Evertz úplne presvedčený. Nová generácia nákladných vozidiel DAF zanechala na tomto nemeckom prepravcovi, ktorého spoločnosť vykonáva skúšky v teréne pre holandského výrobcu, hlboký dojem. Vozidlo je pôsobivé nielen z hľadiska priestoru, pohodlia a výkonu, ale najmä z pohľadu spotreby paliva.
Autor: Frank Hausmann
Fotografia: Steffen Löffler
Michael Evertz je výkonným riaditeľom a vlastníkom Transporte Evertz v meste Mechernich v horách Eifel v Nemecku. Mal to šťastie, že mohol vyskúšať novú generáciu vozidiel DAF takmer pred všetkými svojimi kolegami. Jeho spoločnosť bola tiež jednou z mála, ktorá dostala príležitosť otestovať novú vlajkovú loď spoločnosti DAF na cestách ako súčasť rozsiahleho testu v teréne pred oficiálnym uvedením nákladného vozidla na trh.
Cement a vápno
S vozovým parkom pozostávajúcim z cisternových návesov a výklopných nákladných vozidiel spoločnosť Evertz prepravuje cement a vápno pre svojich klientov v betonárskom priemysle. Jedným z nich je Zieglowski, čo vysvetľuje pásiky na jeho kamióne. Väčšina jeho práce je v oblasti okolo miest Aachen, Kolín a Koblenz, ale dopravuje tovar aj do regiónov Münster a Sársko, ako aj do krajín Beneluxu. Jeho spoločnosť prepravuje suroviny pre podniky, ktoré sa špecializujú na stabilizáciu pôdy a úpravu vody v čistiarňach odpadových vôd.
Stabilný rast
Pred 15 rokmi sa Michael Evertz a jeho manželka rozhodli podniknúť krok do neznáma a začať ako nezávislý prepravca s jedným nákladným vozidlom. V priebehu dvanástich mesiacov získali druhý príves na ťahač a odvtedy sa ich vozový park stabilne rozrastá vďaka neustálemu nárastu v počte objednávok. V súčasnosti ho tvorí už 15 cisternových návesov, jeden vyklápač a 13 ťahačov.
Bez nešťastia
Skutočnosť, že Evertz prevádzkuje 13 ťahačov, mu nepriniesla žiadne nešťastie. Najmä keď si uvedomíte, že málokto dostane šancu dôkladne otestovať nový model XG+ pred jeho oficiálnym uvedením ako novej vlajkovej lode spoločnosti DAF. Vzťah medzi spoločnosťami Evertz a DAF začal pred štyrmi rokmi, keď spoločnosť hľadala ťahače, ktoré by boli palivovo úsporné a rýchlo dostupné. Michael Evertz nakoniec našiel svoju cestu k servisnému a predajnému partnerovi spoločnosti DAF firme Loven v meste Eschweiler. Odišiel na svojom prvom modeli DAF, XF 530, a dnes má vo svojom vozovom parku štyri takéto vozidlá vybavené najvýkonnejšími motormi PACCAR.
Vynikajúci vzťah
Stojí to na vynikajúcom vzťahu, ktorý má Evertz s tímom Loven. „Prirodzene, pri kúpe nového nákladného vozidla sú pre nás najdôležitejšími faktormi nákupná cena, celkové náklady na vlastníctvo, kvalita, výkon a spoľahlivosť. A DAF ich spĺňa všetky. Rovnako má veľký význam aj vzťah, ktorý máme s dílerom. Keďže všetko funguje tak hladko medzi nami a spoločnosťou Loven, sme si 100 % istí, že sme si vybrali správnu značku nákladného vozidla,“ hovorí Michael Evertz.
Možnosť vyjadriť sa
Evertz je veľmi veľkorysý, keď ide o to, poskytnúť vodičom možnosť vyjadriť sa k interiéru vozidla. Sú plne zapojení do každej objednávky nového nákladného vozidla, čo sa premieta do silnej lojality vodiča voči zamestnávateľovi aj značke. Michael Evertz tiež presne vie, o čom hovorí v súvislosti so svojimi vozidlami. „Stále na nich pravidelne jazdím a skutočne si cením komfort modelov DAF vždy, keď ho zoberiem von, najmä na dlhú jazdu. Je to vďaka obrovskému priestoru v kabíne, pohodlným sedadlám, vynikajúco navrhnutej palubnej doske a výkonu motora. Také vlastnosti, ktoré chcem aj pre mojich vodičov, pretože sú často na ceste niekoľko dní v kuse,“ upozorňuje Evertz.
„Jedným z najväčších zákazníkov spoločnosti Evertz je Zieglowski, čo vysvetľuje pásiky na jeho kamióne.“
Srdce
55-ročný prepravca sa tiež podieľal na definovaní špecifikácií DAF XG+ pre skúšky v teréne. „Chcel som nákladné vozidlo s najväčšou kabínou a najvýkonnejším motorom. Model DAF XG+ 530 ponúka všetko, čo by si mohlo srdce kamionistu želať. Dlhšia kabína má obrovský priestor. Žiadna iná kabína kamiónu nemôže ponúknuť 2,20 m priestoru na státie, nekonečný úložný priestor a 80 cm široké postele po celej šírke vozidla, ktoré možno ovládať elektricky,“ nadšene opisuje Evertz.
Vysoká kvalita
Veľmi na neho zapôsobila aj kvalita použitých materiálov a sedadlá, ktoré sa dajú otočiť počas odpočinku, čím je možné kabíne dodať pocit obývacej miestnosti. Nehovoriac o digitálnom kokpite, nastaviteľnom stĺpiku riadenia, ktorý možno odstaviť ďaleko dopredu, aby sa zabezpečil optimálny prístup a plne integrovaný parkovací systém Park Airco.
Bezpečnosť a udržateľnosť
„Bezpečnosť a udržateľnosť sú pre nás veľmi dôležité,“ vysvetľuje Evertz. „A preto som veľmi spokojný s mimoriadnou konfiguráciou zrkadiel a dokonalou viditeľnosťou do všetkých strán, ktorú ponúka. Je to výsledkom elegantného štíhleho dizajnu krytov zrkadiel,“ dodáva Evertz, ktorý už v novom modeli DAF najazdil viac ako 30 000 kilometrov.
„Počas nočných ciest som sa naozaj tešil z plných LED svetlometov, ktoré spolu s LED svetlíkmi poskytujú vynikajúce osvetlenie na cestách. Som tiež veľmi rád, že spoločnosť DAF nainštalovala do tohto vozidla celú škálu svojich asistenčných a bezpečnostných systémov pre vodiča.“
Michael Evertz,
výkonný riaditeľ a majiteľ spoločnosti Transporte Evertz v meste Mechhernich v Eifel v Nemecku
Maskovaný
Evertz sa ešte stále musí pousmiať, keď si spomenie na prekvapené pohľady, s ktorými sa stretával pri doručovaní v novom modeli DAF. Najskôr neboli jeho kolegovia vodiči schopní identifikovať vozidlo, ktorým jazdil. Dôvodom bolo, že bol výrazne zamaskovaný a aj jeho logá a mriežky boli zakryté. Výsledkom bolo, že vozidlo nebolo rozpoznateľné ako DAF. To, čo sa však nedalo skryť, bola obrovská veľkosť kabíny, ktorá viedla k mnohým zvedavým a obdivným pohľadov smerom k Michaelovi Evertzovi.
Nadšený
Okrem vonkajšieho vzhľadu vozidla, priestranného interiéru a skvelej povrchovej úpravy je Evertz tiež veľmi nadšený, ako sa nový DAF drží na vozovke, ovláda a jeho pohonom. „Spoločnosť DAF dokázala motor PACCAR MX-13 ešte zefektívniť,“ hovorí. „V novom modeli XG+ používame až do päť litrov nafty na 100 kilometrov menej v porovnaní s našou súčasnou generáciou DAF XF. Len si predstavte, koľko ušetreného paliva to znamená pri vozidle, ktoré najazdí až 120 000 kilometrov ročne! Bude to znamenať výrazné zníženie našich nákladov na palivo.“
Dôležité rozhodnutie
Nová generácia modelov DAF pomohla Evertzovi prijať dôležité rozhodnutie. „Odteraz budem svoj vozový park rozširovať len o najnovšiu generáciu DAF. Tento test ma presvedčil o výnimočnosti jazdného výkonu, palivovej úspornosti a komforte vozidiel DAF XG+.“ Je to rozhodnutie, ktoré jeho vodiči srdečne privítajú, pretože všetci chcú jazdiť na nákladných vozidlách s najväčšou kabínou na trhu. A čím skôr, tým lepšie. Niektorí z nich budú musieť čakať trochu dlhšie, ale prvé dva kamióny už boli objednané a čoskoro budú dodané spoločnosti Transporte Evertz.
Začiatok novej éry
Kamión roka je bezpochyby najprestížnejšie vyznamenanie, ktoré môže výrobca nákladných vozidiel získať v Európe. „Ako prvé nákladné vozidlá, ktoré boli vyvinuté v súlade s novými európskymi predpismi pre hmotnosti a rozmery, DAF XF, XG a XG+ ohlasujú úplne novú éru,“ povedal predseda poroty Gianenrico Griffini. „Zaslúžili si vyhrať.“
Autor: Rob van Tilburg
Každý rok je vyhlásenie medzinárodného kamióna roka vzrušujúcim momentom, na ktorý sa teší celé odvetvie nákladnej dopravy. A čo robí tento titul tak hodnotným je, že výber konečného víťaza je výsledkom názorov nie menej ako 24 popredných novinárov a časopisov z odvetvia z celej Európy.
Príspevok k efektívnosti prepravy
Podľa pravidiel sa cena udeľuje jednotlivým nákladným automobilom alebo modelovým radom, ktoré boli v predchádzajúcom roku uvedené na trh a ktoré najviac prispievajú k efektívnosti prepravy. Pretože to je základom cestnej dopravy v súčasnosti,“ vysvetľuje taliansky Gianenrico Griffini. „Zohľadňuje sa dlhý zoznam kritérií, ako sú technologické inovácie, pohodlie vodiča, bezpečnosť, jazdné vlastnosti, spotreba paliva, kroky podniknuté v oblasti starostlivosti o životné prostredie a samozrejme aj celkové náklady na vlastníctvo.“
Medzinárodné ocenenie Kamión roka 2022 odovzdal predseda poroty Gianenrico Griffini prezidentovi spoločnosti DAF Trucks Harrymu Woltersovi počas výstavy úžitkových vozidiel Solutrans v Lyone vo Francúzsku.
Viac uznania pre nákladnú cestnú dopravu
Ocenenie bolo prezentované 36-ty raz. „Je pôsobivé vidieť enormný technologický vývoj, ktorý sa dosiahol, najmä za posledných päť-desať rokov, aby sa nákladné vozidlá stali ešte hospodárnejšími, ešte čistejšími a predovšetkým ešte účinnejšími,“ načrtáva Griffini. „Pokiaľ ide o mňa, mala by sa tomu venovať väčšia pozornosť a uznanie.“ Predseda poroty sa neodvoláva len na úsilie v oblasti vývoja motorov, ale aj na mnohé elektronické systémy, ktoré pomáhajú vodičovi vyťažiť maximum z každej kvapky paliva. „Prediktívny tempomat, EcoRoll, riadenie rýchlosti pri jazde dole kopcom, to všetko sú najmodernejšie technológie, ktoré uľahčujú prácu vodiča a súčasne zvyšujú efektivitu paliva. Moderné nákladné vozidlo je technologicky vyspelý stroj a modely DAF novej generácie sú toho skvelým príkladom.“
Začalo to v roku 1976...
Fenomén „kamión roka“ sa začal písať v roku 1976 vo Veľkej Británii, keď redaktor časopisu Truck Magazine, zosnulý Pat Kennet, testoval vtedajší nový Seddon Atkinson SA200. Považoval ho za veľmi inovatívny nákladný automobil, ktorý ďaleko predčil konkurenciu z hľadiska pohodlia a bezpečnosti. Potom sa zrodila myšlienka na ocenenia najnovšieho technického vývoja v oblasti úžitkových vozidiel, z ktorého majú prospech podnikatelia aj vodiči. Nápad Pata Kennetta si s nadšením osvojil Andrew Frankl, vydavateľ časopisu Truck Magazine. Spoločne sa rozhodli vytvoriť cenu kamión roka. V roku 1977 bola spoločnosť Seddon Atkinson prvým výrobcom nákladných vozidiel, ktorý trofej získal. Krok k medzinárodnej súťaži „kamióna roka“ sa rýchlo uskutočnil, keď v nasledujúcom roku začali Kennet a Frankl hľadať európskych kolegov, ktorí sa stotožňovali s ich víziou. Dnes sa porota skladá z 24 členov, ktorí zastupujú hlavné európske časopisy o nákladných automobiloch. Skupina IToY v posledných rokoch ďalej rozšírila svoju sféru vplyvu vymenovaním „pridružených členov“ na rozširujúcich sa trhoch s nákladnými vozidlami, akými sú Čína, India, Južná Afrika, Austrália, Brazília, Japonsko a Irán.
DAF 95 1988
DAF 95XF 1988
DAF LF 2002
DAF XF 105 2007
Nové modely DAF CF a XF 2018
Nová generácia modelov XF, XG a XG+ 2022
Prepojenie s európskymi predpismi
Podľa Gianenrica Griffiniho skutočnosť, že nové DAF XF, XG a XG+ získali medzinárodné ocenenie „Kamión roku 2022“, súvisí so spôsobom, akým DAF interpretovala nové európske predpisy v oblasti rozmerov vozidiel. „V každom prípade je spoločnosť DAF prvým výrobcom nákladných vozidiel, ktorý uvádza na trh úplne novú sériu vozidiel vyvinutých na základe týchto nových usmernení,“ vysvetľuje. „A buďme úprimní. Očakávali sme tiež, že to povedie k dizajnu nákladného vozidla s výraznejším zaobleným predkom. Je však jasné, že takáto konštrukcia by mala vyššiu váhu a oveľa ťažšie by zvládala napríklad kruhové objazdy alebo manévrovanie. Treba vyzdvihnúť, že spoločnosti DAF sa podarilo zlepšiť aerodynamiku takmer o 20 %. Spolu s optimalizáciami hnacej sústavy a napríklad ďalším znižovaním hmotnosti sa dosiahla vyššia účinnosť paliva spolu so značným znížením emisií CO2. A to sú, samozrejme, výsledky, ktoré sú pre nás ako porotu jednoznačné.“
Nová referenčná hodnota v zornom uhle
Nové nariadenia európskej komisie nemali za účelom len ďalšie zvyšovanie účinnosti a znižovanie uhlíkovej stopy. „Tým, že sa umožnia dlhšie kabíny, bude možné dosiahnuť vyššiu úroveň bezpečnosti na cestách,“ pokračuje Griffini. „A spoločnosť DAF to okrem iného pretavila na väčšiu sklenenú plochu, pričom čiary obvodu okien sa výrazne predĺžili nadol. Pokiaľ ide o priamy výhľad, skutočne to predstavuje novú východziu hodnotu. K bezpečnosti významne prispievajú aj nové technológie, ako sú digitálne kamery a tzv. rohové oko. Spoločnosť DAF nie je prvou na trhu s týmito výrobkami, ale do ich ďalšieho rozvoja investovala čas navyše. A je to vidieť.“
Vysoká úroveň
Griffini naznačuje, že nová generácia DAF prichádza v správnom čase aj z hľadiska pohodlia vodiča. „Európa čelí veľkému nedostatku vodičov,“ hovorí. „Pre prepravné spoločnosti je veľmi ťažké prilákať a udržať si dobrých vodičov! Nové modely XF, XG a XG+ určite presvedčia kandidátov. Pôsobivý rozsah nastavenia sedadla a volantu, pokročilý digitálny prístrojový panel, ktorý možno úplne vyladiť podľa preferencií vodiča, priestrannosť, zladenie a povrchová úprava, a nezabudnime na extrémne nízku hlučnosť. Všetko na veľmi vysokej úrovni. Spomeňme aj pohodlie pri spaní, ktorým je spoločnosť DAF známa už roky, vďaka lôžku so šírkou 80 centimetrov. A ani som nezačal hovoriť o vynikajúcich jazdných vlastnostiach modelov DAF“.
Pripravení na budúcnosť
„Ako porota sa, samozrejme, pozeráme aj do budúcnosti,“ uzatvára Griffini. „DAF veľmi jasne uvádza, že nová generácia vozidiel diaľkovej prepravy vozidiel je založená na novej platforme, ktorá je pripravená na alternatívny systém pohonu. Vyvíja sa plne elektrická verzia a ako členovia poroty sme už mali možnosť riadiť novú generáciu XF, ktorá jazdí na vodíku. Spoločnosť DAF skúma potenciál vodíka ako paliva pre spaľovací motor. A z toho, čo som zažil počas krátkej skúšobnej jazdy, sa táto možnosť zdá byť sľubná. Rovnako ako budúcnosť vozidiel DAF novej generácie. Ešte raz opakujem, že je to právom zvolený „Kamión roka 2022“.
Ďakujem vám, že nám dôverujete aj naďalej!
S veľkou hrdosťou predstavujeme, čo možno bezpečne považovať za míľnik v histórii cestnej dopravy: uvedenie novej generácie DAF XF, XG a XG+.
Nákladné vozidlá boli vyvinuté v súlade s novými európskymi predpismi pre hmotnosti a rozmery vozidiel, ktoré výrobcom poskytli doslova viac priestoru na zlepšenie ich aerodynamiky. To všetko slúži na uplatnenie nových noriem na vyššiu efektívnosť, bezpečnosť a pohodlie vodiča.
Porota medzinárodného kamióna roka 2022 bola jasne presvedčená o schopnosti spoločnosti DAF zvládnuť túto výzvu, pretože naše úsilie viedlo k tomu, že spoločnosť DAF získala najprestížnejšiu cenu v odvetví nákladnej dopravy. „DAF XF, XG a XG+ ohlasujú úplne novú éru,“ bol záver predsedu poroty Gianenrica Griffiniho. A nám nezostáva len súhlasiť.
Cena Kamión roka 2022 nie je určená len pre spoločnosť DAF, našich viac ako 12 000 hrdých zamestnancov a našu profesionálnu organizáciu dílerov DAF. Cenu by som rád venoval aj vám, našim obchodným partnerom, ktorí využívate naše nákladné vozidlá a služby ako hnaciu silu vášho úspechu.
Chcem vám poďakovať, že nám neprestávate dôverovať. To je niečo, čo si vážime a sme na to veľmi hrdí. Vaša viera nás inšpiruje k tomu, aby sme zajtra boli ešte lepší ako dnes. A čo sa týka zajtrajška: naše nákladné vozidlo XF Innovation Truck novej generácie s vodíkovým spaľovacím motorom získalo od tej istej poroty Cenu za inováciu nákladného vozidla 2022. Ďalší dôkaz, ak by bol potrebný, že spoločnosť DAF skutočne tvorí budúcnosť svojou novou generáciou nákladných vozidiel.
S pozdravom,
Harry Wolters
Prezident spoločnosti DAF Trucks N.V.