
Čistá dieselová technológia
Budúcnosť spaľovacieho motora
Je dobré zamyslieť sa nad pôsobivými krokmi, ktoré sa už podnikli v oblasti znižovania emisií z nákladných vozidiel s naftovým pohonom. Ďalšie vylepšenia technológie a predovšetkým príchod nových generácií palív s neutrálnymi emisiami CO2znamenajú, že aj spoľahlivý a účinný spaľovací motor má pred sebou ešte stále ekologickú budúcnosť.
Enormné zníženia emisií NOx a sadzí
Moderné nákladné vozidlo s naftovým motorom Euro 6 vypúšťa približne o 95 % menej oxidov dusíka ako nákladné vozidlo spred 25 až 30 rokov. Emisie sadzí sa za rovnaké obdobie znížili až o 97 %. Inak povedané, jedno nákladné vozidlo Euro 1 z roku 1994 vypúšťa toľko oxidov dusíka ako 20 nákladných vozidiel zo súčasnosti. Ak sa pozrieme čisto na emisie sadzí, jedno nákladné vozidlo Euro 1 z roku 1994 možno porovnať s 35 modernými nákladnými vozidlami zo súčasnosti.
Z obrázka vyplýva, že najväčší krok, ktorý možno v krátkodobom horizonte podniknúť na zníženie emisií, je nahradiť staršie nákladné vozidlá najmodernejšími vozidlami Euro 6.

Hlavné kroky pri znižovaní emisií CO2
Ako je to s emisiami CO2? Najnovšia generácia nákladných vozidiel DAF je o viac ako 25 % efektívnejšia ako ich predchodcovia spred 20 rokov. O viac ako 25 % nižšia spotreba paliva znamená priame zníženie emisií CO2 o 25 %. Môžeme očakávať ďalšie zlepšenia, keď budú k dispozícii nové typy palív.
Olej HVO je už na trhu a môže znížiť emisie CO2 až o 90 %. V nasledujúcich rokoch bude spaľovací motor schopný fungovať aj na vodík, čím sa dosiahne 100 % zníženie emisií CO2 . Pri pohľade do budúcnosti sú popri vodíku na obzore ďalšie palivá, ktoré sú 100 % CO2 neutrálne od výroby až po spaľovanie a ktoré sú ideálne na pohon spaľovacieho motora. Príkladom sú tzv. obnoviteľné palivá „Power-to-Liquid“ alebo tzv. e-palivá, pri ktorých sa vodík vyrába elektrolýzou použitím ekologickej elektrickej energie získanej z veternej a solárnej energie.

B100: 100 % biopalivo
B100, alebo 100 % bionafta, je nafta vyrobená z prírodných obnoviteľných zdrojov. Získava sa buď z repky olejnej (tiež RME: rapeseed methyl esters – metylestery repky olejnej), alebo z prírodných (recyklovaných) olejov druhej generácie, ako sú použité kuchynské oleje. V porovnaní so štandardnou (fosílnou) motorovou naftou sa pri výrobe paliva B100 z RME dosahuje zníženie emisií CO2 až o 60 %. Ak sa použijú recyklované zdroje, zníženie emisií CO2 dosahuje dokonca až 90 %.