Spoločnosť DAF rešpektuje vaše súkromie. Súbory cookie používame na rôzne účely, ako napríklad fungovanie webovej stránky, zlepšovanie vašej skúsenosti s našou webovou stránkou, budovanie integrácie so sociálnymi médiami a pomoc pri cielení marketingových aktivít v rámci a mimo našej webovej stránky. Pokračovaním v prehliadaní našej webovej stránky súhlasíte s používaním súborov cookie. Ak však chcete prispôsobiť nastavenie vašich preferencií súborov cookie, kliknite na položku „Zmeniť nastavenia“ nižšie. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. Viac informácií nájdete v Zásadách používania súborov cookie.
DAF XF H2 Innovation Truck

Vodík

Zaujímavá alternatíva do budúcnosti

 

Filozofia spoločnosti DAF je, že na ceste k dekarbonizácii cestnej dopravy musíme preskúmať celý rad technológií. Ako je to s vodíkom (H2)? Nákladné vozidlá na vodíkový pohon sú určite sľubnou alternatívou, najmä pre cestnú dopravu na stredné a dlhé vzdialenosti. Existujú dokonca dve možnosti: prvá, v ktorej palivový článok využíva vodík na výrobu elektrickej energie na pohon elektromotora, a druhá, pri ktorej sa vodík používa priamo ako palivo pre vodíkový motor. V oboch prípadoch je možné znížiť emisie CO2 o 100 %. Vodík prináša prevádzkovú hodnotu vďaka rýchlym časom tankovania, pričom ho možno ľahko dopraviť pomocou nádrže alebo potrubia.

 
 

Komplexné skúsenosti s vodíkom

Materská spoločnosť firmy DAF, spoločnosť PACCAR – spolu so spoločnosťami Toyota a Shell – má rozsiahle skúsenosti s vodíkom prostredníctvom flotily nákladných vozidiel s palivovými článkami, ktoré sa používajú v prístave v Los Angeles a v jeho okolí.

Spoločnosti PACCAR a Toyota Motor North America, Inc. (Toyota) oznámili rozšírenie svojho spoločného úsilia o vývoj a výrobu nákladných vozidiel Kenworth a Peterbilt s nulovými emisiami a vodíkovými palivovými článkami (FCEV). Tie budú poháňané modulmi vodíkových palivových článkov novej generácie od spoločnosti Toyota. Prvé dodávky pre zákazníkov sú plánované na rok 2024.

 
 

Vodíkový motor

Komplexné skúsenosti s vodíkovou technológiou získava aj spoločnosť DAF. Skvelým príkladom je model DAF XF novej generácie s vodíkovým spaľovacím motorom (ICE), ktorý získal prestížne ocenenie „Cena za inováciu nákladných vozidiel 2022“.

V porovnaní s použitím vodíka v palivových článkoch si riešenie s vnútorným spaľovaním vyžaduje menej chladenia a žiadne batérie a je odolné voči akýmkoľvek nečistotám vo vodíkových palivách, ktoré vznikajú, ak sa vodík prepravuje potrubím, čo je pravdepodobný spôsob distribúcie. Prostredníctvom demonštračnej technológie sme získali rozsiahle poznatky a očakávame, že vodíkový motor bude v najbližších rokoch pripravený na komercializáciu.

Vodíkový motor tiež ťaží z účinnosti, spoľahlivosti a životnosti, ktoré mu prináša osvedčený systém spaľovacej technológie. Okrem toho by sme mali prikladať väčšiu váhu skutočnosti, že v Európe máme rozsiahle pracovné sily, znalosti a celú výrobnú základňu na vývoj a výrobu motorov.

 
 
green-hydrogen

Existuje niekoľko spôsobov výroby vodíka. Prvým z nich je krakovanie fosílnych palív. Tento vodík sa nazýva sivý vodík, pretože pri spracovaní fosílnych palív sa vždy uvoľňuje CO2 . Druhým a oveľa čistejším spôsobom výroby vodíka je elektrolýza. Z obnoviteľných zdrojov sa vyrába elektrická energia, ktorá prechádza cez vodu a vytvára kyslík a vodík: ekologický vodík pre 100 % bezuhlíkové riešenie „od zdroja až po kolesá“.

 
 

Súvisiace informácie