
Vodík
Zaujímavá alternatíva do budúcnosti
Filozofiou spoločnosti DAF je, že na ceste k eliminácii emisií uhlíka v cestnej preprave je potrebné preskúmať všetky technológie. Okrem riešení v podobe akumulátorových elektrických nákladných vozidiel, ktoré už v dnešnej dobe ponúkame, a hybridných nákladných vozidiel, ktoré v súčasnosti vyvíjame, sa aj vodíková technológia môže stať veľmi zaujímavou možnosťou do budúcnosti.
Nákladné vozidlá s vodíkovým pohonom
Zo stredne a dlhodobého hľadiska vodík nepochybne predstavuje jednu z alternatív pre pohon nákladných vozidiel. V skutočnosti existujú dve rôzne možnosti. V obidvoch prípadoch je možné zníženie emisií CO2 o 100 %, ak by sa používal zelený vodík.
- palivový článok, pri ktorom sa vodík používa na výrobu elektriny na pohon elektrického motora
- alebo používanie vodíka ako paliva pre spaľovací motor.
Testovanie technológie palivových článkov
Ak chceme v budúcnosti dosiahnuť s vodíkovou technológiou skutočný prelom, je nevyhnutné, aby sa prvé kroky podnikli už teraz. A presne to aj robíme. Spolu so spoločnosťami Toyota a Shell začala spoločnosť PACCAR, ktorá je materskou spoločnosťou spoločnosti DAF, rozsiahle testovanie nákladných vozidiel na vodíkový pohon s dômyselnou technológiou palivových článkov v prístave v Los Angeles.
Výskum vodíkového spaľovacieho motora
Zatiaľ čo spoločnosť PACCAR skúma technológiu palivových článkov, spoločnosť DAF vyvíja vodíkový spaľovací motor. V porovnaní s vodíkovým riešením založeným na palivových článkoch má možnosť založená na spaľovacom motore prechodové vlastnosti (čím sa eliminuje potreba veľkého systému na uskladnenie energie). Medzi ďalšie výhody patrí nižšia potreba chladenia a nižšia citlivosť na čistotu vodíka.
Použitie vodíka ako paliva znamená, že v mnohých oblastiach sa môže využiť už existujúca distribučná sieť: od ekologickej výroby elektrickej energie až do miesta potreby. Okrem toho by sme nemali zabúdať na to, že tu v Európe máme značné znalosti v oblasti technológie spaľovacích motorov a rozsiahle pokrytie v ich výrobe. Európsky priemysel nákladných vozidiel všeobecne vyjadruje zámer upustiť od používania fosílnych palív vo svojich úžitkových vozidlách do roku 2040. Napriek tomu má spaľovací motor, napríklad vďaka vodíkovej technológii, stále obrovský potenciál do budúcnosti, predovšetkým v sektore diaľkovej prepravy ťažkých nákladov.
‘Cena za inováciu nákladných vozidiel 2022’
So zavedením novej generácie nákladných vozidiel DAF sme získali kompletnú a veľmi energeticky efektívnu platformu pre nové generácie alternatívnych zdrojov energie a pohonov. Skvelým príkladom je nové inovatívne nákladné vozidlo DAF XF H2 s vodíkovým spaľovacím motorom, ktorý získal európske ocenenie ‘Cena za inováciu nákladných vozidiel 2022’.
Cena za inováciu nákladných vozidiel vznikla z iniciatívy poroty ceny Medzinárodné nákladné vozidlo roka (IToY) a oceňuje nový a sľubný vývoj v oblasti technológie, ktorý môže zohrávať kľúčovú úlohu v udržateľnej budúcnosti sektora úžitkových vozidiel.