DAF v Akcii
Ďalšie príbehy
„Nové supermoderné závody na výrobu kabín v belgickom meste Westerlo“
Spoločnosť DAF vybudovala v belgickom meste Westerlo dve nové továrne najmä pre novú generáciu modelov XF, XG a XG+. Jednu na vysoko presnú montáž surovej karosérie a druhú na dokončovacie práce na kabíne. Nahliadnite do zákulisia nového výrobného závodu spoločnosti DAF, ktorý bol dokončený za menej ako dva roky a je jedným z najmodernejších svojho druhu.
Autor: Philip van Hasselt
Dlhé roky boli kabíny DAF povestné ako najpriestrannejšie a najpohodlnejšie na trhu. Nákladné vozidlá DAF tiež nastavovali štandard z hľadiska materiálov a povrchovej úpravy. Spoločnosť DAF sa však rozhodla nastaviť túto latku pri výrobe novej generácie prémiových nákladných vozidiel ešte vyššie.
Výzva
Preto sa rozhodla postaviť dve nové továrne na mieste závodu DAF Trucks vo Westerlo. Aby sa neprerušila prebiehajúca výroba, nové výrobné linky sa vybudovali vedľa existujúcich zariadení. Plánovacia, organizačná a inžinierska výzva najväčšieho kalibru. V pracovnom žargóne sa tieto dva nové závody stali známymi ako „karosáreň“ a „montovňa kabín“.
Nový závod na výrobu karosérií má plochu 14 600 m2 a výrobná linka je vybavená 145 modernými robotmi a 139 servoelektrickými zváracími čeľusťami, ktoré sú zárukou prvotriedneho koncového produktu. Stijn Claes, projektový manažér závodu na výrobu kabín: „Závod DAF v Eindhovene a jeho dodávatelia vyrábajú plechové komponenty najvyššej kvality. Tieto komponenty sa potom prepravujú do Westerlo, kde sa z nich vyrába celá kabína.“
Presnosť
Roboty pomocou svojich hi-tech uchopovačov a polohovacích systémov zabezpečujú zváranie plechových komponentov s mimoriadnou presnosťou. Nie je tu absolútne žiadny priestor na chyby. „V každom kroku procesu sa kabína polohuje podľa tých istých referenčných bodov, aby sa každý komponent zvaril presne,“ vysvetľuje Stijn Claes. „Vďaka tomu má kabína novej generácie modelov XF, XG a XG+ neuveriteľnú tuhosť, ktorá prispieva k maximálnemu pohodliu pre vodiča.“
Nekonečná ponuka
Ponuka kabín, ktoré je možné vyrobiť v novom karosárskom závode, je takmer nekonečná. „Pre strechu máme už teraz 200 rôznych špecifikácií. Všetky požiadavky našich zákazníkov sú uložené na dátovom nosiči RFID (podobne ako čip na kreditnej karte, PhvH), ktorý sa na každej stanici naskenuje. Vďaka tomu vieme vyrábať vozidlá pre konkrétnych zákazníkov a vykonávať práce, ktoré sú určené pre jednotlivé nákladné vozidlá. Výsledkom je nielen maximálna efektívnosť, ale aj veľmi vysoká kvalita.“
Bezkonkurenčné nákladné vozidlo
Predtým, než konečný produkt – známy aj ako surová karoséria – opustí linku, prejde cez devätnásť rôznych staníc. Na dvadsiatej a poslednej stanici sa podrobí dôkladnej vizuálnej kontrole. Úplne nová kabína sa potom posiela do lakovne kabín, ktorá sa otvorila len pred niekoľkými rokmi a je špičkou vo svojej triede, pokiaľ ide o efektívnosť a ohľaduplnosť k životnému prostrediu. Stijn: „Kvalita surovej karosérie aj lakovne kabín je v odvetví výroby nákladných vozidiel bezkonkurenčná a je prinajmenšom rovnako vysoká ako v odvetví výroby prémiových vozidiel.“
Ľudské ruky
Po lakovaní kabíny sa vykonáva presná montáž interiéru v závode na montáž kabín. Táto nová továreň, v ktorej sa na kabíny modelov XF, XG a XG+ montujú vnútorné a vonkajšie diely, má rozlohu 20 000 m2. Je rozdelená na rôzne sekcie, pričom najväčšia je centrálna montážna linka, ktorá sa vinie 2-hektárovým závodom. Kabíny stoja na montážnej linke na veľkých plošinách s drevenými podlahami, ktoré sa presúvajú popri 62 rôznych pracovných staniciach. Na každej stanici sa ku kabíne pridá konkrétny diel. Tento proces si vyžaduje prácu ľudských rúk, pretože každé vozidlo sa vyrába podľa špecifikácií jednotlivých zákazníkov.
Vyvýšené plošiny
Ďalším novým prvkom je spôsob montáže strešných komponentov. Zamestnanci nemusia stáť na vyvýšených plošinách, ale kabína sa zapustí do podlahy, kde sa v ideálnej pracovnej výške môžu namontovať majáky, antény, klaksóny a iné príslušenstvo. Tým sa zabezpečí mimoriadna presnosť pri montáži dielov, ako aj najlepšia možná ergonómia pre zamestnancov. Strešné okno montujú roboty, ktoré určia presnú polohu pomocou laserov. V závode sa nachádzajú aj dve samostatné linky na predbežnú montáž: jedna na montáž prístrojových dosiek na mieru a jedna na montáž dverí.
Všetko v mene pohodlia
Andy Swinnen, vedúci tímu technického projektovania, ktorý sa podieľal na výstavbe závodu na montáž kabín: „Hneď ako kabína opustí lakovňu, odstránia sa obe dvere. Tie sa potom pridávajú do samostatnej výrobnej linky, kde sa upravia tak, aby zodpovedali špecifikáciám zákazníka, na 11 rôznych pracovných staniciach. Na tejto linke tiež zavádzame nový prvok: každý model XF, XG a XG+ novej generácie je vybavený dvojitými gumovými tesneniami, aby sa v kabíne zabezpečila ešte lepšia redukcia hluku zvonku: všetko v mene pohodlia.“
Otočný mechanizmus
Na prístrojovej doske vyrábanej na mieru pracuje až 22 staníc. Otočenie prístrojovej dosky do ideálnej polohy pre ďalšieho pracovníka zabezpečuje otočný mechanizmus. „To pomáha nielen z hľadiska ergonómie,“ hovorí Andy, „ale zlepšuje aj kvalitu prístrojovej dosky. Čím ľahšie sa diel montuje, tým lepší je celkový výsledok.“ Konečný produkt je kompletná prístrojová doska, ktorá sa do kabíny zasunie v jednom kuse. Chýba iba volant. „Je to zámerné rozhodnutie, pretože pracovníci na montážnej linke tak majú viac miesta na záverečné úpravy kabíny.“
200 položiek
„Na konci linky každá kabína prechádza záverečnou a dôkladnou kontrolou testovacieho a inšpekčného tímu,“ uzatvára Andy. „Kabína môže cestovať do Eindhovenu až po tom, ako sa začiarkne všetkých 200 položiek v kontrolnom zozname.“
Nové modely DAF XF, XG a XG⁺ sú predzvesťou novej éry
Píšeme históriu s budúcnosťou. Takmer neuveriteľné tvrdenie. Ale nemusí to tak byť. Pretože vďaka novým modelom XF, XG a XG+ spoločnosť DAF predznamenáva novú éru. Novú éru diaľkovej nákladnej dopravy, éru, v ktorej efektívnosť, bezpečnosť a pohodlie nadobudnú nový rozmer. Odštartujte budúcnosť!
Rob van Tilburg
Nová generácia nákladných vozidiel značky DAF pre diaľkovú dopravu nastavuje štandard v mnohých aspektoch. Sú to prvé nákladné vozidlá na trhu, ktoré boli vyvinuté s ohľadom na nové európske nariadenie týkajúce sa rozmerov vozidiel, nariadenie, ktorého cieľom je významne prispieť k ďalšiemu zlepšovaniu palivovej efektívnosti a zníženiu emisií CO2. Ak sa výrobcom nákladných vozidiel pri navrhovaní vozidiel doslovne poskytne viac priestoru, pomôže to zlepšiť nielen aerodynamiku, ale aj bezpečnosť. A samozrejme, vodič môže využívať výhody väčšieho pracovného a životného priestoru a bezprecedentnej úrovne pohodlia.
Jedinečné vlastnosti
Každý, kto skúma ciele Európskej komisie, pokiaľ ide o nové nariadenie, nepotrebuje veľkú fantáziu, aby zistil, v čom sa nákladné vozidlá DAF novej generácie odlišujú: efektívnosť vozidla, bezpečnosť a pohodlie vodiča sú na úplne inej úrovni. Majú ambíciu zmeniť svet cestnej dopravy: model XF novej generácie ako nástupca uznávaných a stále dostupných modelov XF Super Space Cab a Space Cab. A ešte o stupeň vyššie: nové modely XG a XG+, s ktorými spoločnosť DAF vytvorila úplne nový trhový segment. Spoločnosť DAF píše históriu. So sériou bezkonkurenčných nákladných vozidiel, s ktorými sa môžete vydať do budúcnosti už dnes.
XF, XG alebo XG+
Veľký, väčší, najväčší
Modely DAF XF, XG a XG+ novej generácie boli vyvinuté pre diaľkovú dopravu. Nové európske nariadenie, ktoré sa týka rozmerov a hmotnosti vozidiel, umožnilo spoločnosti DAF dosiahnuť maximum, pokiaľ ide o vnútorný priestor. Nový model XF má konštrukciu, ktorá sa vyznačuje predĺžením až o 16 centimetrov vpredu. Ak chcete ešte viac miesta v interiéri: kabína XG je dlhšia o 33 centimetrov. A nový model XG+ predstavuje z hľadiska priestrannosti úplné maximum. Ponúka až o 20 cm vyššiu strechu, čo znamená objem kabíny 12,5 m3. Úplne nový štandard v odvetví.
Tvar, ktorý vychádza z funkcie
Vytvoriť úplne novú sériu nákladných vozidiel pre diaľkovú dopravu a ťažkú prepravu je veľká výzva. Riaditeľ oddelenia dizajnu spoločnosti DAF Bart van Lotringen hovorí o rozhodovaní a konzistentnosti pri navrhovaní novej generácie nákladných vozidiel DAF. O tom, ako počúval, čo hovoria šoféri. O reverznom myslení a zákonoch aerodynamiky. A o dizajne zvnútra smerom von.
Autor: Philip van Hasselt
Bart sa nachádza v starostlivo izolovanom pracovnom priestore ďaleko od zvedavých pohľadov pred obrovským komplexom spoločnosti DAF v Eindhovene. Je to oblasť, ktorá je prístupná len hŕstke zamestnancov s osobitnou výnimkou. Riaditeľ oddelenia dizajnu sám otvára dvere a prechádza ľahkým krokom po dlhej chodbe. Je začiatok apríla. Vonku vietor unáša jarný sneh, ktorý naráža takmer vodorovne do stien budovy.
Prázdny hárok papiera
Zdá sa, že Bart je veľmi uvoľnený. „Všetky ťažké práce sú viac-menej za nami,“ hovorí s nákazlivým smiechom. Ideme skontrolovať niekoľko predprodukčných modelov, na ktorých sa stále horúčkovito pracuje. „Sme takmer hotoví a to je skvelý pocit! Fáza, ktorá smeruje k uvedeniu na trh, je vždy vzrušujúci a mimoriadna chvíľa. Je to trochu, ako keď máte dieťa. Strávite veľmi veľa času prácou, ktorá smeruje k tejto chvíli. Prvé náčrty tejto novej generácie nákladných vozidiel sme urobili už v roku 2014. Začali sme prázdnym hárkom papiera a preskúmali všetky možné spôsoby. Naše základné ciele však boli jasné: efektívnosť, bezpečnosť a pohodlie.“
„Na rozdiel od toho, čo by mohla očakávať väčšina ľudí, sme začali so zadnou časťou kabíny. Koniec koncov, obrysy zadnej časti sú viac-menej pevne dané: v deviatich prípadoch z desiatich sú nadstavby alebo prívesy veľké a obdĺžnikové a majú maximálne rozmery pre dĺžku a šírku. Preto sme sa rozhodli pri návrhu postupovať doslova zozadu dopredu, čo pre dizajnérov znamená pomerne náročné reverzné myslenie, pretože sú viac zvyknutí pracovať spredu dozadu.“
Finančné oddelenie je nadšené
Riaditeľ oddelenia dizajnu berie hárok papiera a niekoľkými rýchlymi ťahmi hrubého plniaceho pera ukazuje, ako sa tímu odborníkov na aerodynamiku a dizajnérov podarilo nájsť spoločnú reč. „Kľúčovou otázkou bolo, ako dostanete prúd vzduchu čo najefektívnejšie do zadnej časti bez toho, aby to malo za následok straty z hľadiska priameho výhľadu a priestoru. Odpoveď: pomocou parabolických polomerov od bočných strán až po strechu, mierneho vydutia na čelnom skle a hlbších bočných lemov, precízne navrhnutých zrkadiel alebo ešte lepšie kamier a pomocou blatníkových oblúkov inšpirovaných pretekárskym vozidlom DTM. Inými slovami, neunikol nám ani jeden centimeter dizajnu a výsledkom je zlepšenie aerodynamiky o 19 %! To sa premietlo do zníženia spotreby paliva až o 6,3 %!“ Oči sa mu rozjasnia, keď dodá: „Rajská hudba pre finančné oddelenia našich zákazníkov!“
Vizitka
Dizajn novej série je pútavý v pravom zmysle slova. Nie je to náhoda. „Ak by som mal na opis novej generácie nákladných vozidiel použiť jedno slovo, bolo by to „prémiová“. To je presne to, čo chcem, aby vyžarovala. V jej vonkajšom vzhľade, ale aj vo vnútri. S nezameniteľnou mriežkou ako vizitkou spoločnosti DAF. Silná a robustná. Ale aj elegantná a výnimočná. Jasné vyjadrenie postoja. Predná časť s LED osvetlením odráža vlastnosti, ktoré sa nachádzajú v DNA každého nákladného vozidla DAF, a tie sú teraz viditeľnejšie ako kedykoľvek predtým: mimoriadne vysoká kvalita.“
Navrhovanie dizajnu zvnútra smerom von a naopak
Pre Barta je vnútro vozidla rovnako dôležité ako exteriér. Koniec koncov, je to pracovný a životný priestor pre muža alebo ženu za volantom. „V skutočnosti som oveľa viac dizajnér „priestoru“ ako dizajnér „tvaru“. Viac architekt ako umelec. Kabína musí vodičovi ponúkať maximum pohodlia a životného priestoru. Preto som sa ako dizajnér snažil vytlačiť rohy kabíny čo najviac von, aby som mohol vytvoriť čo najväčší interiér. Dizajn zvnútra smerom von. Z pohľadu aerodynamiky si však tiež želáte, aby bola predná časť čo najviac skosená. Vďaka tomu sa znižuje odpor aj spotreba paliva. V rozhodnutiach, ktoré sme v tomto smere urobili, vidno náš podpis.“
Osobná motivácia
Tento podpis je čiastočne podmienený potrebami vodiča, skutočnosťou, ktorá sa ukáže, keď sa Bart hrdo posadí za volant nového modelu XG. V jeho prípade nejde o žiadne „umenie pre umenie“. Je veľmi pyšný na produkt, v ktorom teraz sedí ako v bavlnke. Bart skúma úžasnú prístrojovú dosku pohľadom, ktorý vyžaruje veľkú spokojnosť. Aktivuje druhý displej, otočí niekoľko spínačov a položí ruku na podložku na posteli. Viditeľne spokojný: „Vyskúšajte si, aké sú tieto materiály jemné a kvalitné!“
Ako Bart sám hovorí, najradšej uplatňuje svoje schopnosti v službe iným. „Je skvelé, keď viete, že prispievate k šťastiu iného človeka, že zlepšujete život šoférovi udržateľným spôsobom. Myslím, že to môžem nazvať svojou osobnou motiváciou.“ Okrem toho sa mu veľmi páčili hĺbkové rozhovory s vodičmi o tom, čo chcú vidieť v novej kabíne. Koľko úložného priestoru v skutočnosti na prístrojovej doske potrebujete? Čo očakáva šofér od kamier a zrkadiel? Bartov tím našiel na každú otázku odpoveď, ktorá uspokojila všetky strany.
Uvedomelá voľba
DAF je synonymom toho najlepšieho pracovného priestoru, aký si na ceste viete predstaviť: bezpečný, pohodlný a všetko na dosah ruky. Dizajnérsky tím dokonca zohľadnil aj možnosti osobného prispôsobenia kabíny. „Vodiči vždy sami vedia, čo chcú.“
Na prístrojovej doske je zjavný trend, ktorý smeruje k digitálnemu prispôsobeniu. Napríklad dve veľké obrazovky na prístrojovej doske modelov XF, XG a XG+ je možné jednoducho prispôsobiť podľa osobných preferencií. Teraz obsahujú aj funkcie Android Auto alebo Apple CarPlay. Ďalším významným aspektom bolo rozhodnutie použiť fyzické gombíky a spínače namiesto dotykových obrazoviek s ponukami (často veľmi dlhými). Základné funkcie vozidla musia byť vždy na dosah ruky. Ruky na volante, oči na ceste. Bezpečnosť nadovšetko.
„Nové modely XF, XG a XG+ majú v zásade okrúhly tvar, ale nevyzerajú tak. Každá línia má určitú funkciu a prispieva k vynikajúcej aerodynamike. Inými slovami, žiadna ozdoba nie je samoúčelná.“
Bart van Lotringen,
Riaditeľ oddelenia dizajnu
Výrazné línie
Zatiaľ čo v oblasti inovatívneho dizajnu vozidiel môžu byť trendom okrúhle a jemné tvary, Bartova tvorba je charakteristická výraznými líniami. Tie zostávajú ústredným prvkom jeho filozofie: „Tenké alebo hrubé línie dodávajú dizajnu charakter. Jemné okrúhle tvary ma samy osebe až tak nenadchnú.“ Bart ukazuje na charakteristické línie kabín, ktoré sa začínajú na prednej strane vozidla.
Duch inovácie
Spoločnosť DAF ako prvá využila nové európske nariadenie, ktorým sa zmiernili obmedzenia rozmerov, ktoré musia nákladné vozidlá dodržiavať. Bol teda cítiť veľký tlak, aby sa naplnili očakávania? „Hlavným cieľom nebolo vyrobiť legendárne nákladné vozidlo, to môže ukázať len čas. Chceli sme ale navrhnúť vozidlo, ktoré bude pútať pozornosť, ktoré má moderný vzhľad a ktoré je dobre premyslené. Chceli sme sa čo najviac oprieť o ducha inovácie. Výsledkom je stále originálny produkt značky DAF, vizuálny magnet zvonku a ohromný interiér, ktorý podnieti vernosť značke: taký pracovný priestor, o akom sníva každý šofér. Som hrdý na jedinečnosť našej novej generácie nákladných vozidiel. Modely XF, XG a XG+ znamenajú začiatok novej éry, menia pravidlá hry.“
Zrodila sa nová generácia
„Nová generácia modelov DAF je výsledkom snahy našich 10 000 pracovníkov dodať našim zákazníkom to najlepšie nákladné vozidlo v celej histórii.“
Zrodila sa nová generácia
Výrazný moment v histórii spoločnosti. Náš najväčší projekt v histórii. Uvedenie novej generácie vozidiel DAF. Vyvinutej s ohľadom na nové európske nariadenie, ktoré upravuje rozmery vozidiel. Nariadenie, ktoré doslova dáva výrobcom viac priestoru na zlepšenie aerodynamických vlastností svojich vozidiel. S cieľom zvýšiť efektívnosť, bezpečnosť a pohodlie vodičov.
Nová generácia modelov DAF nanovo definuje hranice vo všetkých týchto oblastiach. V prvom rade preto, lebo proces vývoja sme začali s prázdnym hárkom papiera. Aby sme mohli byť skutočne inovatívni. Dizajn je ohromujúci a funkčný zároveň. V našom úsilí o dosiahnutie najlepšej aerodynamiky sme venovali pozornosť najmenším detailom. Aby sme mohli dosiahnuť – spolu s mnohými ďalšími inováciami – palivovú efektívnosť, ktorá nastavuje nový štandard v tomto odvetví. Presne tak, ako nová generácia modelov DAF nastavuje nový štandard aj pre bezpečnosť a pohodlie vodiča.
Nová generácia modelov DAF predstavuje úplne novú platformu vozidla. Pripravenú na alternatívne pohony. Spolu so službami, ktoré majú jediný cieľ: zvýšiť vašu ziskovosť. S každým kilometrom, ktorý prejdete. Nové funkcie v systéme správy vozového parku DAF Connect. Ešte viac možností v zmluvách na opravu a údržbu vozidiel DAF MultiSupport.
Nová generácia modelov DAF je výsledkom snahy našich 10 000 pracovníkov dodať vám to najlepšie nákladné vozidlo v celej histórii. Vozidlo, vďaka ktorému bude spoločnosť DAF pripravená na budúcnosť. Budúcnosť, do ktorej sa môžete vydať už dnes. V tomto čísle DAF in Action si môžete prečítať ako. A váš servisný díler vám v tom bude všemožne pomáhať.
Harry Wolters
Prezident spoločnosti DAF Trucks N.V.
Ďalší krok na ceste k úspechu
Pokiaľ ide o podiel na trhu v Európe, spoločnosti DAF sa v posledných rokoch darí veľmi dobre. „S novou generáciou modelov XF, XG a XG+ sme pripravení na ďalšiu úroveň úspechu,“ hovorí Richard Zink, riaditeľ marketingu a predaja. „V tomto zmysle štartujú aj budúcnosť pre spoločnosť DAF.“
S trhovým podielom 16,3 % v ťažkej triede na európskom trhu s nákladnými vozidlami bol rok 2020 druhým najlepším rokom v histórii spoločnosti DAF. „Obrovská pochvala patrí sieti našich profesionálnych servisných dílerov, ktorá naďalej investuje do nových priestorov a vybavenia, ako aj do vzdelávania zamestnancov, aby mohli našim zákazníkom poskytovať ešte lepšie služby. Samozrejme, naďalej budeme investovať aj v spoločnosti DAF a najlepším dôkazom tohto prísľubu sú nové modely XF, XG a XG+.“
Pripravení na posilnenie
„Táto nová generácia inovatívnych nákladných vozidiel nepochybne ohromne posilní náš imidž a úspech,“ hovorí Richard Zink. „Tieto vozidlá sú navrhnuté tak, aby prepravcom a vodičom ponúkali len to najlepšie z hľadiska efektívnosti, bezpečnosti a pohodlia vodiča. Zároveň sme podnikli niekoľko dôležitých krokov týkajúcich sa servisu tejto novej generácie nákladných vozidiel.“
Servis raz za rok
Inovácií je veľa. Vďaka systému online správy vozového parku DAF Connect ponúka navigačný systém možnosť zobrazovať v reálnom čase dopravné informácie a prijímať aktualizované trasy z domácej základne vozidla. „To pomáha zaistiť maximálny zisk na kilometer,“ hovorí Zink.
„Vyvinuli sme úplne novú infraštruktúru pre diagnostiku vozidiel, ktorá podporuje prevádzkyschopnosť a predlžuje servisný interval na 200 000 kilometrov, čo znamená, že údržba sa vyžaduje len raz ročne. To je v tomto odvetví jedinečné.“
Richard Zink,
Riaditeľ marketingu a predaja
Služba DAF MultiSupport ponúka celoeurópske zmluvy na opravu a údržbu s nepretržitou podporou na zaistenie maximálnej efektívnosti a dostupnosti vozidiel. Na lízing prostredníctvom spoločnosti PACCAR Financial sa okrem toho vyžaduje len jedna zmluva a dostanete vozidlo, ktoré je pripravené na jazdu hneď po dodaní. „S našou novou generáciou nákladných vozidiel vstupujeme do novej éry,“ hovorí Richard Zink. „Éry väčšej integrácie medzi vozidlami a podpornými službami s cieľom uľahčiť život zákazníkom a optimalizovať ich zisk na kilometer.“
Posúvame hranice
Človek, ktorý je na seba hrdý. Vidíte to už na prvý pohľad. A má na to dobrý dôvod. Napriek tomu, že Ron Borsboom má hlavné slovo v oddelení vývoja produktov spoločnosti DAF už viac ako 20 rokov, nová generácia modelov DAF je najväčší a najdrahší projekt jeho doterajšej kariéry. „Naplno sme využili príležitosti, ktoré nám dáva nové európske nariadenie upravujúce rozmery vozidiel. Predstavujeme nový štandard pre toto odvetvie.“
Spýtajte sa výkonného riaditeľa pre vývoj produktov na jeho nový trojlístok a nepotrvá dlho, kým sa mu na tvári zjaví úsmev. „Ako tím sme veľmi hrdí, že naše plány pre novú generáciu nákladných vozidiel na diaľkovú dopravu sa časovo zhodovali s novým európskym nariadením,“ hovorí Ron Borsboom. „To nám umožnilo byť mimoriadne inovatívni.“
S nosom alebo bez neho?
Ak európske nariadenie v súčasnosti umožňuje dlhšie vozidlá, prečo si nevybrať dizajn s väčším „nosom“? „Nos ako na rýchlovlakoch ICE neprináša podobné aerodynamické výhody na nákladnom vozidle vzhľadom na jeho nižšiu rýchlosť, ale iba zvyšuje hmotnosť a nepomáha zlepšiť manévrovateľnosť,“ odpovedá Borsboom. „Túto možnosť sme intenzívne študovali pomocou 3D simulačných programov a na cestách v našom technickom centre. A čo sme zistili? Elipsovité rohy okolo oblasti A-stĺpika, zhora dole, ktoré nie sú rozdelené nosom, prinášajú zďaleka najlepší výsledok, najmä keď sú tieto rohy začlenené do čelného skla a do bokov strechy a spodnej časti karosérie. Na dosiahnutie optimálneho dizajnu sme predok predĺžili o 16 centimetrov, aby sme vodičovi mohli ponúknuť najlepšiu možnú polohu na sedenie.“
Svetová trieda
Aerodynamika je jedna z hlavných oblastí, v ktorej sa nákladné vozidlá DAF novej generácie odčleňujú od všetkých ostatných nákladných vozidiel na trhu. „Aerodynamika je navrhnutá mimoriadne dobre a predstavuje úžasný úspech,“ hovorí Borsboom. „Zaoblené rohy, zúžený dizajn kabíny, utesnenie – vzduch po nákladných vozidlách a dokonca aj cez ne jednoducho prekĺzne. Nechceme vás obťažovať so všetkými detailmi, ale nič nie je ponechané na náhodu, ani prúdenie vzduchu cez mriežku, popri chladiči a motore, ani v oblúkoch blatníkov. Výsledkom je aerodynamický dizajn svetovej triedy, ktorý vedie k energetickej účinnosti svetovej triedy. Len tento aspekt má za následok úsporu paliva až o 6,3 % a podobné zníženie emisií CO2. Pôsobivé, však?“
Viac slobody, viac priestoru
Okrem energetickej účinnosti boli dôležitými kritériami aj bezpečnosť a pohodlie vodiča a vďaka novým európskym právnym predpisom dokázala spoločnosť DAF posunúť hranice aj v tomto smere. „Mali sme väčšiu slobodu, takže doslova aj viac priestoru,“ vysvetľuje Ron Borsboom. „To nám umožnilo vytvoriť priamy výhľad na úrovni, ktorá je v tomto odvetví jedinečná. To isté platí aj pre interiér. Dokonca pre takmer každý aspekt vozidla. V priebehu celého procesu vývoja sme mysleli na jednu vec: dosť dobré je len to najlepšie.“
Viac ako 20 miliónov kilometrov
Na zabezpečenie najvyššej možnej kvality sme vykonali rozsiahle testovanie a dôsledne sa využívali najmodernejšie procesy a nástroje na navrhovanie. Testy sa vykonávali vo vlastnom technickom centre spoločnosti DAF a v laboratóriách, ale aj na cestách so zákazníkmi. „Predtým, než začneme s výrobou novej generácie modelov DAF, budeme mať s našimi novými kamiónmi najazdených viac ako 20 miliónov kilometrov, čo nemá obdobu. Počas celého procesu vývoja sme absolvovali audit Automotive Spice úrovne 2/3, ktorá je štandardom pre prémiové osobné automobily. Hranice sme posunuli skutočne v každom ohľade.“
„Nová generácia modelov XF, XG a XG+ je revolučný krok nielen pre spoločnosť DAF, ale aj pre celé odvetvie.“
Ron Borsboom,
výkonný riaditeľ pre vývoj produktov
Bezpečnosť budúcnosti
Pozrite sa na veľké čelné sklo. Všimnite si mimoriadne nízko položené vodiace čiary čelného skla a bočných okien. To môže znamenať len jednu vec: bezprecedentnú úroveň priameho výhľadu pre vodiča. Ďalší príklad nového štandardu bezpečnosti, ktorý spoločnosť DAF predstavila s novou generáciou modelov XF, XG a XG+.
Keď si sadnete za volant jedného z nových nákladných vozidiel DAF prvýkrát, nemôžete si to nevšimnúť: priamy výhľad je fenomenálny! Čelné sklo je predĺžené smerom nadol vďaka dômyselne prepracovanej prednej časti vozidla. To isté platí aj pre bočné okná. A tí, ktorí považujú priamy výhľad za najvyššiu prioritu, si tiež môžu objednať okno s výhľadom na obrubník, ktoré vodičovi umožní – v kombinácii so štandardným sklápacím sedadlom spolujazdca – čistý výhľad na ľudí a objekty vedľa kabíny na strane spolujazdca.
Systém DAF Digital Vision
Kryty zrkadiel sú navrhnuté a umiestnené tak, aby vodič medzi nimi videl a mal ešte lepší priamy výhľad. Nový systém DAF Digital Vision ponúka to najlepšie, čo sa dá v tomto ohľade za peniaze kúpiť: digitálne kamery, ktoré sú namontované hore na kabíne a nahrádzajú hlavné a širokouhlé zrkadlá, dajú sa elektricky sklopiť a premietajú vysokokvalitný obraz na obrazovky namontované na A-stĺpikoch. To všetko za každého počasia, keďže kamery sú vyhrievané. Na strane spolujazdca je možné namontovať systém DAF Corner View, kameru, ktorá nahrádza obrubníkové a predné zrkadlá a ponúka široké zorné pole.
Vidieť a byť videní
Osvetlenie – spoločnosť DAF musí v tomto smere robiť česť svojmu dobrému menu. V roku 2013 sa spoločnosť DAF stala prvým výrobcom, ktorý použil technológiu LED na hlavné osvetlenie svojho vozidla, čím vzniklo silné a homogénne osvetlenie. V prípade novej generácie modelov DAF XF, XG a XG+ sme zašli ešte o krok ďalej. LED pre všetky svetlá: predné, bočné a zadné vrátane úžasných vrchných svetiel a veľmi praktických odbočovacích svetiel. V tmavých podmienkach sa stmievacie svetlá automaticky aktivujú, rovnako ako stierače čelného skla vo vlhkých podmienkach. Pokiaľ ide o bezpečnosť, je najdôležitejšie venovať pozornosť najmenším detailom.
Patentovaný systém ProCaDis
Nová generácia modelov DAF je synonymom vstavanej bezpečnosti. Modely XF, XG a XG+ sú vybavené množstvom pokročilých funkcií a technológií, ktoré, ako dúfame, nikdy nebude potrebné použiť. Kabíny sa vyznačujú mimoriadne robustnou konštrukciou s integrovanými zónami, ktoré dokážu stlmiť náraz spredu alebo zozadu. Patentovaný systém spoločnosti DAF ProCaDis (systém naprogramovaného posunutia kabíny) zaistí, aby kabína zostala pripojená k podvozku a v prípade čelnej zrážky sa automaticky posunula dozadu. To znamená, že kabína zostane prakticky neporušená a poskytne posádke maximálnu ochranu.
Ľudia a stroje
Počas vývoja vozidiel DAF novej generácie sa venovala značná pozornosť aktívnej aj pasívnej bezpečnosti. Bezpečnosť sa však v skutočnosti odvíja od vodiča, a preto spoločnosť DAF zabezpečila, aby vodiči mohli vozidlo používať inštinktívne a bez rušivých vplyvov. Hlavné heslo je „ruky na volante, oči na ceste“. Funkcie, ktoré priamo súvisia s riadením vozidla, sa ovládajú z volantu. Okrem toho spoločnosť DAF používa fyzické tlačidlá, ktoré sa dajú ľahko nájsť už podľa hmatu. Kľúčový bezpečnostný prvok. Rovnako ako pohodlné sedadlá a najlepšia posteľ vo svojej triede, ktoré zaručujú, že keď sa vodič vydá na cestu, bude svieži a ostražitý. Bezpečnosť a pohodlie idú ruka v ruke.
Ultramoderné systémy
Prispievajú k vysokej úrovni bezpečnosti alebo bezprecedentnému pohodliu vodiča? V mnohých prípadoch robia moderné systémy oboje. Od najnovšej generácie systému AEBS až po upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu, od kontroly stability vozidla až po asistenta odbočenia DAF a od prediktívneho tempomatu po brzdového asistenta. Spoločnosť DAF dokonca pridala niekoľko nových funkcií.
Jedným z príkladov je brzda prívesu pri nízkych rýchlostiach, ktorá umožňuje nezávislú aktiváciu bŕzd prívesu. Uľahčí sa tak bezpečné pripojenie a odpojenie prívesu. Ďalšou novou funkciou je asistent parkovacej brzdy, ktorý možno použiť na súčasné aktivovanie všetkých bŕzd, aby sa vozidlo nepohlo počas nakladania alebo vykladania ťažkého tovaru. Inteligentné riešenia, ktoré zaručujú bezpečnosť aj pohodlie.
Pohodlie vodiča budúcnosti
Ak existuje jedno miesto, kde sa stretávajú potreby vodiča a prepravcu, je to kabína. Vodič, ktorý sa cíti dobre v priestore, v ktorom pracuje, oddychuje a spí, je šťastný vodič, ktorý bude dobre pracovať. A vodiči sa v nových modeloch DAF XF, XG a XG+ dobre cítiť určite budú. Pohodlie, povrchová úprava, technické parametre, nízka hladina hluku v interiéri – to všetko je iná trieda.
Nová generácia nákladných vozidiel DAF je rovnako úžasná vnútri aj zvonka. Vyvinutá s vodičmi a pre vodičov. Všetko sa začína už vynikajúcou prístupnosťou. Aj najväčší model XG+ má len tri schodíky, ktoré sú optimálne umiestnené na dosiahnutie najvyššieho pohodlia. Po nastúpení do kabíny bude vodič prekvapený obrovským množstvom priestoru a výškou na postavenie.
Veľkorysé sedenie
Spoločnosť DAF vytvorila pre nové modely XF, XG a XG+ najlepší možný pracovný priestor, ktorý zahŕňa pohodlné sedadlá s veľkorysým rozsahom nastavenia dozadu a dopredu. V kombinácii s ľahko nastaviteľným volantom sa vodič môže dokonca posadiť za volant tak, ako keby šoféroval vo svojom vlastnom osobnom vozidle. Vo voliteľnej výbave sa sedadlá dajú natáčať, aby ste sa po produktívnom dni za volantom mohli pohodlne uvoľniť. Sedadlo spolujazdca má funkciu sklopenia v štandardnej výbave. Výsledkom je nielen viac priestoru, ale aj ideálna viditeľnosť pri používaní voliteľného okna s výhľadom na obrubník na sledovanie osôb a objektov na strane spolujazdca.
Púta pozornosť
Prístrojová doska je úžasná. Skutočne púta pozornosť. Má stredový 12-palcový displej a rôzne dizajnové úpravy, z ktorých si vodič môže vybrať. Informačný systém DAF vo voliteľnej verzii „Luxury“ ponúka dokonca aj druhý displej: dotykovú obrazovku prepojenú so službami Apple CarPlay, Android Auto, či s ovládacími prvkami audiosystému, ktoré sa tiež dodávajú vo vyššej verzii. Povrchová úprava prístrojovej dosky je príznačná aj pre kvalitu interiéru ako celku. Špičkové materiály, nádherne a vkusne navrhnuté. Skutočný luxus najvyššej triedy.
Rovnako prvotriedna je aj klimatizácia vozidla. Môžete ju ovládať s maximálnou presnosťou a veľmi pohodlne. Model XG+ je dokonca možné vybaviť plne integrovanou jednotkou Park Airco na automatické chladenie a vykurovanie, aj keď motor nie je v chode.
Novinka: posteľ Relax
Spoločnosť DAF má veľmi dobré meno, pokiaľ ide o pohodlie pri spaní. V novej generácii je to ešte lepšie. A nie hocijako! Lôžko má štandardnú dĺžku 2 220 milimetrov a v modeloch XG a XG+ má šírku až 800 milimetrov. Posteľ Relax má niekoľko nastaviteľných polôh a je k dispozícii aj v elektricky ovládanej verzii. V záujme maximálneho pohodlia je možné nasadiť aj ďalšiu podložku na matrac. Je možné, že v nových vozidlách XF, XG a XG+ sa vám bude spať lepšie ako vo vašej vlastnej posteli.
„Domov ďaleko od domova“
Ďalšia dôležitá vec – úložný priestor. Najlepšie veľa priestoru. Je ho tu viac než dosť: na prístrojovej doske, vo dverách, nad čelným sklom a pod posteľou, kde je dostatok miesta pre dve veľké zásuvky alebo dve chladničky veľkorysej veľkosti. Na zadnej stene je ovládací panel, ktorý sa môže používať na ovládanie rádia, funkcií klimatizácie a osvetlenia vrátane výnimočného náladového LED osvetlenia, pomocou ktorého si môže vodič vytvoriť v kabíne takú atmosféru, aby sa cítil ako doma.
Práca, relax, spánok – s novými modelmi XF, XG a XG+ ponúka spoločnosť DAF vodičovi pohodlie budúcnosti. Túto skutočnosť ešte viac umocňuje vynikajúci zážitok z jazdy. Nová konštrukcia podvozku – s hliníkovou prednou ochranou proti podbehnutiu – zabezpečuje bezkonkurenčnú torznú tuhosť. V kombinácii s úplne novým systémom odpruženia kabíny, systémom riadenia a geometriou zavesenia zadnej nápravy vedie k výnimočne stabilným jazdným vlastnostiam a k dokonalého zážitku z jazdy. A to sme ešte nespomenuli, aké je v kabíne ticho. Práca, relax, spánok – nákladné vozidlá DAF novej generácie sú snom každého vodiča.
Pripravení na budúcnosť
V modeloch XF, XG a XG+ novej generácie predstavuje spoločnosť DAF úplne novú platformu vozidiel, ktorá je pripravená na budúcnosť a následne aj na alternatívne pohony. To znamená, že tieto nové nákladné vozidlá budú vhodné pre elektrické pohony, ktoré do programu pribudnú o niekoľko rokov. Z dlhodobého hľadiska spoločnosť DAF takisto plánuje modely, ktoré budú schopné jazdiť na vodík. Okrem skúmania technológie palivových článkov spoločnosť DAF navrhuje spaľovacie motory, ktoré môžu ako palivo používať vodík. Ide o veľmi sľubný vývoj, v ktorom spoločnosť DAF už dosiahla významné pokroky. Všetky verzie, ktoré používajú účinnú a čistú motorovú naftu, už okrem toho dokážu v súčasnosti fungovať na bionafte. Napríklad HVO – syntetické palivo vyrobené z odpadových tukov a oleja – môže viesť k zníženiu emisií CO2 od ťažby po spotrebu (well-to-wheel) až o 90 %. To jednoznačne stojí za úvahu!
„Rúra“ v Tilburgu
Oficiálny názov budovy je New Logic III. Občania Tilburgu ju však familiárne pomenovali „Rúra“ a úplne podľahli jej čaru.
Autor: Bert Roozendaal
Pri pohľade z diaľnice A58 pri meste Tilburg v Holandsku vyzerá tento strieborný kolos ako futuristické konferenčné centrum. V skutočnosti ide o distribučné centrum s rozlohou 60 500 m2. Jedno z najviac udržateľných svojho druhu na svete. A to nielen z hľadiska riadenia energie, ale aj z hľadiska pohodlia zamestnancov a biotopu okolo budovy. Prinajmenšom pozoruhodný projekt.
Oficiálny názov budovy je New Logic III. Občania Tilburgu ju však familiárne pomenovali „Rúra“ a úplne podľahli jej čaru. Presne tak, ako dúfal klient a užívateľ, spoločnosť Rhenus Logistics. Spoločnosť chcela vysoko udržateľné distribučné centrum, ktoré ohúri a prinesie veľký marketingový potenciál.
„Keď sme získali toto úžasné miesto hneď vedľa jednej z hlavných tepien spájajúcich Holandsko s Nemeckom, okamžite som vedel, že tu nebudeme stavať veľkú hranatú škatuľu. Chcel som budovu, ktorej tvar by nás sám osebe v Holandsku lepšie zviditeľnil,“ hovorí Alphons van Erven, viceprezident pre skladové riešenia. „Robíme veľa logistickej práce pre zdravotníctvo, hi-tech a elektroniku. Mnoho z našich klientov sa nachádza v architektonicky podnetných priestoroch a táto budova nás tiež posúva do tejto kategórie. To, že musí byť trvalo udržateľná, bola samozrejmosť. V našej materskej spoločnosti Rethmann Group to už nie je len marketingový pojem, ale zásada.“
Najvyššia úroveň
Tento jedinečný prístup tiež zodpovedá jedinečnému charakteru aktivít v budove. „Väčšinou pracujeme s tovarom a vybavením najvyššej úrovne. Ako si iste viete predstaviť, práca, ktorú robíme pre našich zdravotníckych klientov, je niečo úplne iné než skladovanie, vychystávanie a distribúcia polievkových plechoviek. Skladujeme tu rôzne špičkové zariadenia, napríklad umelé srdcové chlopne a umelé cievy. Staráme sa tiež o logistiku pre firmy, ktoré dodávajú radarové a elektronické systémy a vyrábajú roboty na dojenie.“
Množstvo energie
„Možno to znie trochu rozporuplne, ale nájsť udržateľné spôsoby, ako udržať našu spotrebu energie na čo najnižšej úrovni, nás stálo obrovské množstvo energie. Veľa času sme strávili aj zabezpečovaním pohodlia pre 350 zamestnancov na pracovisku. Aj keď našim ľuďom nebudeme môcť zaplatiť oveľa viac ako konkurenti, môžeme sa postarať o to, aby mali veľmi dobré pracovné prostredie.“
„Napríklad vďaka veľkému počtu okien na prepustenie denného svetla. To je jeden z charakteristických znakov tejto budovy. Najmä na miestach, kde v distribučných centrách okná zvyčajne nenájdete, napríklad na konci chodby. Pomocou denného svetla môžete vytvoriť oveľa príjemnejšie pracovné prostredie,“ hovorí Van Erven.
„Vedome sme sa tiež rozhodli použiť väčšie okná na roletových dverách vo všetkých našich 45 nakladacích dokoch. Cez sklenené priečelie svetlo prechádza aj kancelárskymi priestormi a preniká až do skladu. Vďaka tomu je priestor otvorený a útulný. Všetko od stropov až po systém sprinklerov je okrem toho biele, čo prispieva k atmosfére pokoja a priestorovej pohody.“
Veľkú pozornosť sme venovali rastlinstvu v okolí budovy. Vytvorili sme dokonca celý biotop, v ktorom si zamestnanci môžu posedieť a vychutnať si obed. „Klimatizácia sa riadi podľa hladiny CO2 v každom pracovnom priestore. Množstvo čerstvého vzduchu, ktoré sa čerpá zvonku, sa neustále upravuje tak, aby zodpovedalo počtu ľudí v danom priestore a v danom čase. To znamená, že nikdy nie je príliš horúci ani príliš studený.“
Nízka miera absencií
Ďalšou pozoruhodnou črtou je, že každý z tisícov sklenených panelov v budove je dokonale čistý. Nikde ani odtlačok prsta. „Dôvodom je veľké množstvo zdravotníckych predmetov, ktoré sú tu uskladnené. Ale aj to, že naši zamestnanci sú hrdí na svoje čisté pracovné prostredie a chcú ho také udržať. Pozornosť venovaná vytvoreniu príjemného prostredia sa vráti v prejavoch ľudskosti,“ hovorí Van Erven. „Budova ešte nebola ani poriadne dokončená, a už sme začali dostávať žiadosti o prijatie do zamestnania. Naši ľudia s nami zostávajú dlhšie a miera absencií je oveľa nižšia ako priemer.“
Nad priemerom
Nie je prekvapením, že budova je technickým zázrakom z hľadiska riadenia energie. „Aj vďaka ostatným prvkom sme dosiahli hodnotenie BREEAM 99,48 percenta, ktoré nás radí do kategórie vynikajúcich,“ vysvetľuje Van Erven. „Nebol to náš zásadný cieľ, ale keď sme budovu projektovali, práve sa začalo diskutovať o znížení využívania zemného plynu v Holandsku. Presne to sme urobili aj my a namiesto toho sme sa rozhodli zohrievať a chladiť budovu pomocou tepelného čerpadla. Vďaka 13 648 solárnym panelom vyrobíme 3 700 MWh elektrickej energie ročne. To vystačí na napájanie 880 domácností. My sami spotrebujeme iba 1 000 MWh a zvyšok vrátime do siete.“
„Aj vďaka ostatným prvkom sme dosiahli hodnotenie BREEAM 99,48 percenta, ktoré nás radí do kategórie vynikajúcich.“
Alphons van Erven,
hlavný viceprezident pre skladové riešenia, Rhenus Logistics
Nízku spotrebu energie dosahujeme aj vďaka výnimočnej tepelnej izolácii. „Je oveľa lepšia ako normy pre budovy v Holandsku a vďaka nej udržíme teplo nielen v budove, ale aj mimo nej. Minulý rok v lete bolo vonku 38 °C, ale vnútri bolo príjemných 21 °C,“ hovorí Van Erven. „Tým sa ušetrí niekoľko megawattov na chladenie. Osvetlenie je tiež energeticky účinné. Keď sme nahradili všetky naše žiarivkové svetlá LED žiarovkami v našich bývalých priestoroch, spotreba energie na osvetlenie klesla o 70 percent a do štyroch rokov sa nám podarilo získať túto investíciu späť. V tejto budove je to ešte lepšie vďaka dennému svetlu. Udržiavame konštantnú svetlosť, ktorá vyhovuje činnostiam našich zamestnancov. Vždy, keď je to možné, 15 000 svietidiel nad pracovnými priestormi pri slnečnom počasí automaticky stlmíme. Keď je zamračené, urobíme opak. Máme tiež nainštalovaný komplexný systém detektorov pohybu.“
Vďaka tomu je „Rúra“ mimoriadne energeticky účinná budova. Spoločnosť Rhenus Logistics má však aj iné spôsoby, ako minimalizovať jej vplyv na okolie. „Zachytávame dažďovú vodu a používame ju na splachovanie toaliet. Celá dlažba okolo nakladacieho doku je vodotesná a vybavená olejovými filtrami a filtrami nečistôt. Ako na čerpacích staniciach.“
Dôraz na celkové náklady na vlastníctvo
Je úplne jasné, že „Rúra“ nepatrí práve medzi najlacnejšie distribučné centrá. „Ale my sa na to takto nepozeráme,“ hovorí Van Erven. „Podobne ako v doprave sa zameriavame predovšetkým na celkové náklady na vlastníctvo. Náklady na vývoj tejto budovy boli možno vyššie, ale prevádzkové náklady sú oveľa nižšie. A chceme tiež prevziať svoj diel zodpovednosti, pokiaľ ide o klímu. To znamená postaviť budovu, ktorá vydrží 50 rokov. No ak si má zachovať svoju hodnotu, musí byť aj nadčasová. A v neposlednom rade: akú máte v roku 2021 šancu získať finančné prostriedky na budovu, ktorá nie je udržateľná?“
Spoločnosť Boerman Group sa zapojila do testovania vozidiel DAF novej generácie:
Centrála spoločnosti Boerman Group sa nachádza v meste Hardinxveld-Giessendam, iba na skok od najväčších lodeníc v Holandsku. Moderná spoločnosť, ktorá poskytuje nielen dopravné riešenia na mieru, ale stará sa aj o logistické požiadavky svojich klientov. Skupina Boerman Group je už mnoho rokov jedným z „testovacích partnerov“ spoločnosti DAF a bola medzi prvými, ktorí si mohli vyskúšať novú generáciu modelov DAF. „Už sa nevieme dočkať!“
Autor: Dieuwke Laks
Spoločnosti Boerman Transport a DAF sa tešia dlhodobej spolupráci. 3. mája 1955 dodal výrobca nákladných vozidiel so sídlom v Eindhovene pred všetkými zamestnancami spoločnosti DAF a s veľkým ceremoniálom svoj podvozok s poradovým číslom 10 000 nikomu inému než skupine Boerman Group. Bývalý riaditeľ Teus Boerman mal štrnásť rokov, keď sa pozeral, ako toto jubilejné vozidlo odovzdávajú jeho otcovi Ceesovi Boermanovi, zakladateľovi spoločnosti Boerman Transport.
„Dostali sme rôzne darčeky, dokonca aj prehrávač. A tiež veľkú škatuľu cigariet, ktorú pri tejto príležitosti dostali všetci zamestnanci spoločnosti DAF.“
Od 1 po 300
Cees Boerman začal podnikať 17. augusta 1936 s jedným nákladným vozidlom. Bol to Chevrolet. Neskôr ho vymenil za dve autá značky Fargo, z ktorých jedno poškodil požiar a to druhé mu počas vojny skonfiškovali. Po vojne ho získal späť a opravil a spoločnosť Boerman Transport sa vrátila na cesty. Netrvalo dlho a podniku sa začalo dariť. Čoskoro pribudli aj ťahače a prívesy. V roku 1952 spoločnosť kúpila prvé vozidlo značky DAF, charakteristické siedmimi prúžkami vpredu. O 69 rokov neskôr si spoločnosť prevzala nákladné vozidlo DAF s poradovými číslom 300.
Rast
V 60. rokoch 20. storočia pokračoval v Holandsku hospodársky rozmach. Cestná sieť sa rozširovala, zvyšoval sa objem nákladnej dopravy a rástol aj Boermanov vozový park. Vláda určila ako najvyššiu prioritu potrebu nového bývania a vďaka preprave cementu na stavebný projekt Bijlmermeer do Amsterdamu získala spoločnosť veľa práce.
Boerman bola jedna z prvých firiem, ktoré využívali kombináciu nákladných vozidiel a prívesov s 27-tonovým užitočným zaťažením na medzinárodnú veľkokapacitnú prepravu. Rýchlo si túto príležitosť všimla a chopila sa jej. Pomerne nové bolo tiež používanie žeriavov na nákladných vozidlách, ako aj preprava cisternami. „Keď sa tieto slávne časy skončili, tieto možnosti už neboli také výnimočné a museli sme hľadať iné služby, ktoré by sme mohli ponúknuť.“
Pridaná hodnota
Schopnosť poskytnúť zákazníkovi pridanú hodnotu je pre Wima Veldhoena, riaditeľa skupiny Boerman Group, kľúčová. „Preprava je niečo viac než len presun z bodu A do bodu B. Musíte zákazníkovi tiež zaručiť kvalitu a spoľahlivosť. Z dlhodobého hľadiska je to dôležitejšie, ako len prichádzať načas.“
Rozsah služieb, ktoré spoločnosť dokáže ponúknuť, sa premieta do jej portfólia. Spoločnosť De Jong Transport zabezpečuje prepravu nadrozmerných nákladov a takú, pri ktorej sa používajú žeriavy. Spoločnosť Zwatra Transport sa špecializuje na služby ťažkej prepravy a demontáže priemyselných zariadení. Spoločnosť VCT Transport sa zaoberá prepravou námorných kontajnerov. Spoločnosť Plus Unit Service poskytuje služby pre mobilné jednotky a polotrvalé ubytovanie. Samotná spoločnosť Boerman Transport sa zase stará o efektívnu prepravu rozličných nákladov a o potrebné logistické procesy. Jednoducho firma do každej situácie!
Zreteľ na sociálny aspekt
Skupina Boerman Group je odhodlaná byť dobrým zamestnávateľom, čo je ambícia, ktorá bola v rebríčku Teusa Boermana v jeho časoch vždy veľmi vysoko: „Môžete si hovoriť, čo chcete, ale musíte svoje slová potvrdiť činmi! Aký dojem chcete urobiť na svojich ľudí? Naši vodiči znamenajú kvalitu a my im chceme ponúknuť to isté, pokiaľ ide o nákladné vozidlá, ktoré šoférujú. Nákladné vozidlá DAF sú neoddeliteľnou súčasťou nášho imidžu. Nájsť v súčasnosti tých správnych vodičov trvá trochu dlhšie a vyžaduje si to viac úsilia, ale doteraz sme to vždy zvládli. A vozidlá DAF v tom nepochybne zohrávajú svoju úlohu.“
Testovanie
Teus Boerman vždy pozorne sledoval spotrebu paliva svojich nákladných vozidiel a od 60. rokov minulého storočia spoločnosť vedie záznamy o nákladoch spojených s palivom. Takéto správy sa šíria veľmi rýchlo a keď v 80. rokoch časopis o doprave Wegvervoer v teste porovnával DAF z továrne so „zabehnutým“ modelom DAF 95, netrvalo dlho a obrátil sa na spoločnosť Boerman. Výsledok: takmer rovnaká spotreba paliva v oboch nákladných vozidlách – 1 liter na 3,3 km, čím sa výsledky spoločnosti potvrdili ako správne. „Vždy som považoval prístup k údajom za veľmi dôležitý. Analýza údajov bude v budúcnosti pre dopravcu aj zákazníka ešte dôležitejšia.“
To, že skupina Boerman Group je vítaným hosťom na testovaní vozidiel DAF, je čiastočne spôsobené analytickým charakterom spoločnosti. Kým na začiatku spoločnosť používala na analýzu iba údaje z vlastných vozidiel, teraz robí to isté aj so skúšobnými vozidlami DAF. Marco Wigmans, manažér vozového parku skupiny Boerman Group, hovorí s uznaním o kritickom postoji, ktorý dokážu voči spoločnosti DAF prejaviť.
„Myslíme si, že majú skutočný záujem o informácie, ktoré poskytujeme. Našich vodičov pozývajú do Eindhovenu na testovacie dni a udržiavame úzky kontakt s vedúcimi pracovníkmi spoločnosti DAF. Výsledkom je silný pocit spolupatričnosti našich vodičov so spoločnosťou DAF. Ich práca je vďaka tomu rôznorodejšia a zaujímavejšia.“
Zapojenie vodičov
Na vývoji a testovaní novej generácie modelov DAF sa priamo podieľali aj vodiči zo spoločnosti Boerman Group. Viedli sa s nimi, ako aj s mnohými ďalšími vodičmi, rozhovory s cieľom zistiť, čo presne očakávajú od moderného nákladného vozidla.
Na jar roku 2020 bola spoločnosť Boerman požiadaná, aby do svojho vozového parku zaradila dve vozidlá na takzvané „včasné overenie spoľahlivosti“ a trochu ich vyskúšala v cestnej premávke. Zvonku ako vozidlá novej generácie vôbec nevyzerali, ale mali rovnaké komponenty. Potom nasledovali dve predsériové vozidlá s úplným čiernym maskovaním. Wigmans tiež nebol prekvapený, keď mu spoločnosť DAF odovzdala zoznam pokynov týkajúcich sa dôvernosti. „Po všetkých týchto rokoch už dobre vieme, ako musíme s týmito vozidlami zaobchádzať a že nesmieme zabúdať na niektoré veci, napríklad zatiahnuť záclony pred opustením kabíny. Vodiči týchto vozidiel cez víkend dokonca zoberú kľúče domov, aby náhodou niekto nebol v pokušení pozrieť si nádherne navrhnutú kabínu.“
Pozitívne reakcie
Reakcie sú zatiaľ pozitívne, dokonca veľmi pozitívne. Pokiaľ ide o spotrebu paliva, aj vozidlá vo všeobecnosti. Osobitnej chvály sa dostávalo pohodlnému miestu na sedenie pre vodiča. „Koniec koncov, to je miesto, kde vodič trávi väčšinu svojho dňa.“
Riaditeľ Wim Veldhoen: „Ako testovací partner sme boli veľmi aktívni a nadšení. A čo je ešte lepšie: táto nová séria nákladných vozidiel DAF nastavuje nový štandard a my sme na popredných miestach v poradovníku tých, ktorí sa snažia toto vozidlo objednať čo najskôr. To je skvelá správa pre nás ako podnikateľov aj pre našich vodičov.“
Efektívnosť budúcnosti
Nové nariadenie týkajúce sa rozmerov vozidla umožnilo optimalizovať aerodynamiku. Presne to spoločnosť DAF urobila. V kombinácii s mnohými inováciami v hnacej sústave je výsledkom zníženie spotreby paliva a emisií CO2 až o 10 %. Pôsobivé.
Dizajn môže byť nádherný aj funkčný zároveň a nová generácia modelov DAF XF, XG a XG+ je toho dôkazom. Nápadná mriežka s chrómovými prvkami, rovnako pútavé logo so zapustenými písmenami, nádherne navrhnuté svetlomety – to všetko vyžaruje štýl a eleganciu. Všetky tieto prvky ešte viac zdôrazňujú výrazné línie po stranách. Každý, kto si nové vozidlá pozorne prezrie, si všimne zaoblené rohy na čelnom skle a ako hladko všetko do seba zapadá. Novinkou je 16 centimetrov navyše vpredu, čo je vec, ktorú na prvý pohľad nie je vďaka vynikajúcemu dizajnu okamžite vidieť. To isté platí aj pre skosenú konštrukciu kabíny. Vynikajúce, rafinované, efektívne a predovšetkým dobre premyslené.
Dokonalá aerodynamika
Spoločnosť DAF vo svojej snahe o dosiahnutie maximálnej aerodynamiky nenechala kameň na kameni: elipsovité rohové panely, spodná doska s integrovaným deflektorom, starostlivo navrhnuté oblúky blatníkov, kamery namiesto zrkadiel – zoznam prvkov je pôsobivý a obsahuje mnoho takých, ktoré nevidno. Prúd vzduchu smeruje s veľkou presnosťou za mriežku a pozdĺž chladiča vzduchu a motora. Celkový výsledok? Zlepšenie aerodynamiky o 19 %. To vedie k zníženiu spotreby paliva až o 6,3 %, a to je len jedna z výhod.
Ideálna hnacia sústava
Spoločnosť DAF predstavuje v nových modeloch DAF XF, XG a XG+ novú generáciu 10,8-litrových a 12,9-litrových motorov PACCAR MX. Disponujú väčším krútiacim momentom a niekoľkými technickými novinkami, ktoré zdvíhajú účinnosť na ešte vyššiu úroveň. Inovácií je takmer príliš veľa na to, aby sa dali všetky spomenúť. Patrí medzi ne nový blok motora a hlava valcov, novonavrhnuté vstrekovače a turbokompresor novej generácie. Dômyselná konštrukcia, ktorá umožňuje najkratšiu cestu výfukového potrubia z motora cez podvozok do jednotky dodatočnej úpravy výfukových plynov, znamená minimálnu stratu teploty, čo umožňuje maximálnu účinnosť systému na dodatočnú úpravu výfukových plynov.
Užitočné zaťaženie = efektívnosť
Ešte väčší pokrok dosiahla spoločnosť DAF, keď sa pokúsila nastaviť nový štandard pre efektívnosť. Nové funkcie pre štandardnú automatickú prevodovku TraXon, novú generáciu zadných náprav a chladiaci systém, ktorý vyžaduje minimálne spúšťanie ventilátora. Vďaka kombinácii všetkých týchto prvkov sa dosiahlo zníženie spotreby paliva o ďalších 1,3 %, a to aj vďaka priaznivej pohotovostnej hmotnosti. V najvýznamnejšej špecifikácii nameria váha ťahaču XF novej generácie hmotnosť len 6 900 kilogramov. A výsledok? Maximálne užitočné zaťaženie = EFEKTÍVNOSŤ. V prípade novej generácie nákladných vozidiel DAF sú tieto veľké písmená skutočne zaslúžené.
Služby budúcnosti
S uvedením novej generácie modelov DAF XF, XG a XG+ spoločnosť DAF naznačila začiatok novej éry v oblasti služieb, opráv a údržby.
- Na motore, centrálnom počítači vozidla a systéme DAF Connect je teraz možné vykonávať aktualizácie na diaľku;
- Servisné intervaly minimálne 125 000 kilometrov ako štandard;
- K dispozícii je aj predĺžený servisný interval až do 200 000 kilometrov pre diaľkovú dopravu, čo môže znamenať servisné intervaly len raz ročne – v tom sme prví vo svojom odvetví.
- Služba DAF MultiSupport ponúka celoeurópske zmluvy na opravu a údržbu, ktoré umožňujú dosiahnuť maximálnu efektívnosť a dostupnosť vozidiel.