DAF-BIANCA-BRO_0034a-dark

Bianca Weijers Tüss

„Čo myslíte tým ‚práca pre chlapov‘? Všade okolo seba neustále vidím ženy“

Text: Bert Roozendaal

Fotografia: Roozworks en Mitch Weijers

 

Súprava EcoCombi s dĺžkou 25,25 m a ženou za volantom. V Škandinávii pomerne bežný zjav. No teraz už máme minimálne jednu takúto ženu aj v Holandsku. Ona sama nepovažuje ženy za volantom nákladných vozidiel za nič nezvyčajné. „Čo myslíte tým ‚práca pre chlapov‘? Všade okolo seba neustále vidím ženy.“ Je to čiastočne dané tým, že Bianca Weijers v rámci práce pre svojho zamestnávateľa, spoločnosť Cornelissen, rozváža tovar pre reťazec drogérií Kruidvat.

 
 
Bianca-round-01
 

„Hovorí sa, že ženám za volantom sa dostane pomoci najskôr. No červený rúž a plavé kučery sú mi málo platné, keď dôjdem so svojím paletovým vozíkom,“ smeje sa. „Koniec koncov, vedúca predajne, ktorá podpisuje moje dodacie listy, je tiež samá kučera a samý rúž!“

 
 

Bianca Weijers Tüss (34) a jej manžel Paul, ktorý takisto pracuje ako vodič nákladného vozidla, majú dve deti. „Keď máte v rodine dvoch šoférov z povolania, môže to byť pomerne hektické,“ vraví Bianca. „Od mlada som sa však zaujímala o autá, a dokonca som sa pohybovala v prostredí pouličných pretekov. Rýchlo a zbesilo – to bol môj život. Mala som Hondu CRX, ktorá ma vtedy stála celý majetok. No vďaka tomu autu som spoznala Paula.“

Hoci jej otec pracoval ako vodič nákladného vozidla, Bianca spočiatku neplánovala kráčať v jeho šľapajach. „Začala som s dodávkovým autom a potom som uvažovala nad povolaním kuriéra. V tomto odvetví však bola núdza o prácu, keďže sa zdalo, akoby sa všetci rozhodli, že sa tiež stanú kuriérmi. Vtedy som si spravila skúšku, získala vodičský preukaz na vozidlá na prepravu ťažkých nákladov a začala som prepravovať tovar pre stavebné a špedičné spoločnosti. Do spoločnosti Cornelissen som nastúpila pred ôsmimi rokmi a jazdím pre ňu dodnes.“

DAF-BIANCA-BRO_0187a
 

„Začiatok práce o 05:30 pre mňa znamená, že si môžem poleňošiť v posteli dlhšie než zvyčajne“

Biancu dnes na cestách sprevádza jej syn Mitch (6) usadený vo vlastnej detskej sedačke vo veľkom ťahači DAF s pripojeným mestským návesom a prívesom. „Zadné čelo sa zaseklo a musel som stlačiť gombík, aby ho mamka mohla opraviť,“ oznamuje hrdo. Bianca vysvetľuje: „Mitch so mnou jazdí veľmi rád. Moja dcérka Sterre je zatiaľ príliš malá. Pracujem tri dni v týždni a Paul pracuje päť. Obaja pracujeme pre tú istú spoločnosť. Paul má pondelky voľné, vtedy jazdím na jeho vozidle ja. Ale v piatok a v sobotu pracujeme obaja, takže deti má na starosti moja mama. Nie je to práve štandardné rodinné fungovanie. Často musím vstávať ráno o 02:30, pretože moja zmena zvyčajne začína o 03:30. No niekedy začínam až o 05:30 a to pre mňa znamená, že si môžem poleňošiť v posteli dlhšie než zvyčajne!“

Bianca nikdy nepovažuje svoju prácu za príliš namáhavú. „Žena dokáže robiť túto prácu bez problémov. Vezmite si napríklad toto vozidlo DAF: nemusíte ručne radiť rýchlosti, riadenie ide zľahka a sedadlo je dokonalé, aj keď nemáte veľmi veľkú postavu. Navyše na šoférovanie modelu EcoCombi si zvyknete ozaj rýchlo. Samozrejme, príjazdy na doručovacie adresy v meste môžu často predstavovať poriadnu výzvu. Niekedy dokonca musím vykladať na ulici. Ak je na mieste vykládky zaparkované vozidlo, vždy si ho odfotografujem pre prípad, že odíde, než sa na mieste objaví dopravná stráž. Opatrnosti nie je nikdy dosť ani v prípade cyklistov. Poniektorí mi okolo nákladného vozidla manévrujú spôsobmi, pri ktorých človeku tuhne krv v žilách.“

 
 

„Ak si myslíte, že viete všetko, prečo to neurobíte sami?“

Najväčším zážitkom pre Biancu je jazdenie so súpravou EcoCombi. „Je to fantastický pocit, keď takéto obrovské vozidlo robí presne to, čo od neho chcete. Samozrejme, pri prejazde kruhovým objazdom alebo zákrutami musíte dávať pozor, pretože má štyri rôzne body otáčania. Spočiatku bolo pre mňa náročné aj cúvanie k nakladacej rampe. Keď som si robila vodičský kurz na súpravu EcoCombi, jazdila som na skriňovom nákladnom vozidle s prívesom. To je omnoho ľahšie, než ťahať tandem pozostávajúci z mestského návesu a prívesu. Prvý týždeň bol teda skutočne ťažký. Vážne som uvažovala o tom, že to vzdám. ‚Toto nikdy nezvládnem,‘ myslela som si. Najmä preto, že takéto veľké nákladné vozidlo vždy predstavuje veľkú prekážku pre ostatných účastníkov premávky a nikdy nie je núdza o ľudí, ktorí sa vás snažia poúčať, ako s ním máte jazdiť. Nehovoriac o tom, ako sa na vás pozerajú vaši kolegovia. V takomto prípade je žena v značnej nevýhode. Ale ja vždy vravím: ‚Ak si myslíte, že viete všetko, prečo to neurobíte sami?‘ Po týždni som sa do toho dostala. Takže ja teraz viem, ako to robiť, a oni nie.“ 

Ako prebieha nakladanie a vykladanie? „Spoločnosť Kruidvat používa palety namiesto manipulačných klietok na kolieskach. Veľmi to uľahčuje život, pretože mám elektrický paletový vozík. Práca vďaka tomu nie je fyzicky únavná. Toto povolanie by som odporúčala ktorejkoľvek žene. Ak hľadáte nevšednú a pútavú prácu, ktorá vám umožní vyniknúť v dave, zvážte kariéru za volantom nákladného vozidla. Žiaľ, ja nijako zásadne nevynikám, keďže výraznú väčšinu personálu spoločnosti Kruidvat tvoria ženy!“

DAF-BIANCA-BRO_0202a