Hybridné elektrické vozidlá
To najlepšie pre obidva svety
HEV alebo hybridné elektrické vozidlá kombinujú to najlepšie pre obidva svety: plne elektrický pohon v mestských oblastiach a čistú dieselovú technológiu všade inde. Spoločnosť DAF už istý čas testuje túto veľmi sľubnú technológiu, ktorej dôležitá výhoda spočíva v tom, že ju možno prispôsobiť takmer každej situácii.
DAF CF Hybrid
Nákladné vozidlá série CF Hybrid Innovation od spoločnosti DAF, ktoré sa práve testujú v teréne, sú vybavené 10,8-litrovým naftovým motorom PACCAR MX-11 (do 330 kW/450 k) a elektrickým motorom ZF (75 kW/100 k, max. výkon: 130 kW/175 k) v kombinácii so špeciálnou prevodovkou ZF TraXon pre hybridné hnacie sústavy. Elektrický motor poháňa 85 kWh akumulátor, ktorý sa dobíja, keď sa používa naftový motor. Keď je akumulátor plne nabitý, má nákladné vozidlo – v závislosti od celkovej hmotnosti – s elektrickým pohonom dojazd 50 kilometrov, čo postačuje na vstup do mestských oblastí a ich opustenie.
Mimo mesta poháňa vozidlo CF Hybrid čistý a účinný naftový motor PACCAR MX-11, ktorý zabezpečuje prevádzku s dlhým dojazdom. Energiu generovanú výfukovou brzdou a obmedzovačom rýchlosti pri jazde dolu kopcom využíva elektrický motor ako rezervu pre naftový motor. To je veľmi výhodné z hľadiska spotreby paliva, ako aj emisií CO2, keď sa používa naftový motor.
Dodržiavanie prísnejších emisných predpisov
Hybridné riešenia umožňujú prevádzkovateľom taktiež dodržiavať stále prísnejšie emisné predpisy. Od roku 2025 bude v niekoľkých európskych mestách povolený vstup do centra len úžitkovým vozidlám s nulovými emisiami. Pre ťažké a stredné nákladné vozidlá, ktoré väčšinu kilometrov najazdia mimo mestských oblastí, je najlepším riešením tohto obmedzenia hybridná technológia. Jazdením na plne elektrický pohon sa zabezpečujú nulové emisie v centrách miest, kým čistá dieselová technológia poskytuje maximálny dojazd a flexibilitu mimo miest.
Hybridná technológia DAF
Spoločnosť DAF má dlhú tradíciu vývoja hybridnej technológie. V roku 2010 sme vyvinuli vozidlo LF Hybrid, ktoré malo s plne elektrickým pohonom dojazd 2 kilometre. Naše experimentálne vozidlo XF Hybrid bolo vyvinuté v roku 2012 a pri jazde s plne elektrickým pohonom dokázalo prekonať 1,5 kilometra. Vozidlo DAF Convenient, pomenované podľa projektu z roku 2016 financovaného EÚ, bolo hybridným skúšobným vozidlom, ktoré dosiahlo zlepšenú palivovú efektívnosť a dojazd 3 až 6 kilometrov s plne elektrickým pohonom. V roku 2017 bol v rámci projektu EÚ EcoChamps vyvinutý hybrid so zlepšenou palivovou efektívnosťou a dojazdom 10 kilometrov s plne elektrickým pohonom pri znížených nákladoch a hmotnosti.