DAF in Action
Ďalšie príbehy
Od nápadu k príslušenstvu
Modely DAF XD, XF, XG a XG+ stanovujú nový štandard v odvetví nákladných vozidiel. A je úplne samozrejmé, že príslušenstvo „novej generácie DAF“ musí mať rovnako vysokú kvalitu. Ako teda spoločnosť DAF pristupuje k vývoju príslušenstva? Tu je rýchly pohľad do zákulisia.
Do dizajnu, výroby, testovania a dolaďovania príslušenstva pre nové modely XF, XG, XG+ a úplne nový model XD boli zapojení mnohí špecialisti. Vyžadovala sa pri tom úzka spolupráca medzi produktovými manažérmi a návrhármi spoločnosti DAF. Prvky ako nočný zámok DAF, samostatná klimatizácia DAF Cool Ultimate a strešná lišta DAF znamenali mnoho rokov vývoja, pretože úplne nové kabíny a rôzne príslušenstvo museli byť spolu dokonale zladené.
Prvotriedny vzhľad
Bart Van Lotringen, riaditeľ pre oblasť dizajnu v spoločnosti DAF, vysvetľuje tento proces: „Vzhľad, ktorý dávame našim novým nákladným automobilom, možno zhrnúť jedným slovom: „prémiový“. To isté platí samozrejme aj pre príslušenstvo DAF, ktoré môže majiteľ alebo vodič pridať, aby si svoje nákladné vozidlo ešte viac prispôsobil. Nákladné vozidlo je dôležitou vizitkou pre mnohých našich zákazníkov a je neoddeliteľnou súčasťou ich identity. Používajú ho na to, aby vystúpili z davu, a v tomto im rozumieme lepšie ako ktokoľvek iný.“
„Skôr než začneme vyvíjať nové príslušenstvo, vytvoríme si zoznam požiadaviek a možností.“
Jop Kerkhof
Produktový manažér spoločnosti PACCAR Parts Europe
Funkčné a kvalitné
„Skôr než začneme vyvíjať nové príslušenstvo, vytvoríme si zoznam požiadaviek a možností,“ pokračuje Jop Kerkhof, produktový manažér spoločnosti PACCAR Parts. „Čo potrebujú naši zákazníci a čo očakávajú naši servisní díleri? Zoberte si novú strešnú lištu. Musí byť funkčným a zároveň aj dekoratívnym prvkom nákladného vozidla, sú tu však aj ďalšie faktory. Aká je napríklad rozumná cena, z akých materiálov si môžeme vyberať a ako môžeme zaručiť stálu a prvotriednu kvalitu? Len keď máme odpovede na všetky tieto otázky, zostavíme zoznam špecifikácií, na základe ktorých môže projektový tím začať pracovať.“
Od papiera po prototyp
Dodávatelia potom dostanú podrobné výkresy vo formáte CAD, ktoré slúžia ako základ pre prvotný prototyp na papieri a potom pre funkčný prototyp. Kerkhof: „Doslova všetko sa testuje pomocou funkčného modelu. Napríklad sa pozrieme na to, ako ľahko sa montuje, či je dizajn konzoly vodotesný a ako všetko vyzerá a pôsobí na vrchu kabíny. Prirodzene, aj bezpečnosť je dôležitým aspektom. Strešná lišta musí zostať spojená s kabínou za všetkých podmienok a vieme, za akých extrémnych podmienok musia naše nákladné vozidlá niekedy fungovať.“ Van Lotringen pokračuje: „Keď hovoríme, že je upevnená, skutočne to znamená, že je upevnená. Pri našich testovacích programoch sa snažíme nič nezanedbať, pretože vývoj príslušenstva berieme rovnako vážne ako vývoj našich nákladných vozidiel. Jednoducho musíme byť úplne spokojní s kvalitou a bezpečnosťou našich výrobkov. Prísne nároky máme aj na „vzhľad“, pretože štýl a funkčnosť idú ruka v ruke. Až potom dáme súhlas s výrobou konečného prototypu.“
Zvyšovanie produkcie
Ako vysvetľuje Kerkhof, môže to trvať mesiace a dokonca roky, kým sa nové príslušenstvo DAF nakoniec objaví na trhu. „Dodávatelia musia nakupovať materiály, vytvárať zváracie prípravky, systémy na ohýbanie konštrukčných prvkov a niekedy dokonca vytvárať celé výrobné linky. Všetci sa vydávame na dlhú cestu od počiatočného nápadu až po konečné príslušenstvo. Občas čelíme prekážkam, musíme robiť obchádzky alebo nás niečo neočakávané zastaví. To všetko však má zmysel, pretože všetko musí byť jednoducho dokonalé. Vždy.“
5 špičkových výrobkov v rámci príslušenstva DAF
1. DAF Cool Ultimate, samostatná klimatizácia
2. Nočný zámok DAF
3. Textilné a gumové rohože DAF
4. Strešná lišta DAF
5. Mikrovlnná rúra DAF
Žiadna obyčajná žltá farba
Nová generácia DAF so svojimi novými modelmi XD, XF, XG a XG + je najväčším konštrukčným a vývojovým projektom v histórii spoločnosti DAF. Takže je úplne namieste, keď sa nové vozidlá predstavia v žiarivej, nápadnej a modernej „toskánskej žltej“.
„Farba pri uvedení na trh je oveľa viac než len farba – je to komunikačný nástroj,“ vysvetľuje dizajnér spoločnosti DAF Bart van Lotringen. „Chcete povzbudiť záujem o nový produkt a umožniť, aby jeho kvalita vynikla v každej brožúre a v každom jednom propagačnom videu. Samozrejme, zákazníci si môžu od nás objednať vozidlá v akejkoľvek farbe, aká sa im páči. Dokážeme im ponúknuť 3 000 rôznych farieb, takže prakticky každý dopravca si bude môcť nájsť vlastnú firemnú farbu. Približne 70 % našich nákladných vozidiel sa však v skutočnosti objedná v bielej farbe, ale vieme, že keď ľudia prvýkrát uvidia naše nové nákladné vozidlá, farba pri uvedení na trh funguje ako dôležitý stimul. Čím je farba výraznejšia, tým viac pozornosti sa vozidlu dostane.“
Spoločnosť DAF hľadala jasnú a kvalitnú farbu, v ktorej by uviedla na trh nákladné vozidlá novej generácie.
Úloha, ktorú zohráva farba
Spoločnosť DAF používa náter vyvinutý spoločnosťou Axalta Coating Systems vo Wuppertale. Elke Dirks pôsobí v spoločnosti ako dizajnérka farieb OEM od roku 1995. Hovorí: „Ľudia podceňujú úlohu, ktorú zohráva farba. Nezabúdajte, že keď vidíme nový výrobok, prvou vecou, ktorú si všimnete, je jeho farba. Deje sa to v zlomku sekundy, nielen s vozidlami, ale v podstate so všetkým. Až potom si všimnete tvar, materiál, z ktorého je vyrobený, a jeho povrchovú úpravu a funkciu. Dobre zvolená farba má u ľudí takú silnú emocionálnu rezonanciu, že ovplyvňuje 80 % ich nákupných rozhodnutí.“
Trendy
„Keď nás oslovil Bart van Lutingen, vysvetlil nám, že hľadá jasnú a kvalitnú farbu na uvedenie novej generácie vozidiel DAF,“ spomína Martin Steinmüller, manažér farieb na mieru v spoločnosti Axalta. „V tom čase som nemal predstavu o konkrétnej farbe,“ hovorí Bart. „Preto sme pracovali s existujúcimi farbami, aby sme videli, čo by bolo esteticky a technicky uskutočniteľné. Našťastie, spolupracovala s nami Elke Dirks, ktorá veľmi dobre pozná trendy priemyselných farieb. To nám umožnilo rýchlo okresať počet možných farieb a zúžiť naše vyhľadávanie.“
Martin Steinmüller
Manažér farieb na mieru v spoločnosti Axalta
Emócie
Elke Dirks: „Pokiaľ ide o farby vozidiel, preferencie ľudí sa neustále menia, takže ich musíte pozorne sledovať. Veľmi to závisí od ducha doby a skupiny zákazníkov, značný vplyv však majú aj nové pigmenty. V minulosti by zákazníci povedali niečo ako „chceli by sme slnečnú žltú farbu“. V týchto dňoch zákazníci kladú väčší dôraz na ich vnímanie farby alebo špecifické emócie. To je vlastne aj to, čo Bart robí. Budúca farba vozidiel DAF pri ich uvedení na trh musela vyžarovať pozitivitu, kvalitu, dynamickosť a silu. Preto sme najprv nemali jednu farbu, ale skôr množstvo výrazných, jasných farieb, s ktorými sme mohli pracovať.“
Preferencia jasných farieb
„V spoločnosti DAF uprednostňujeme jasné reklamné farby,“ dodáva Bart van Lotringen. „Dôvodom je, že kabína nákladného vozidla má veľké vertikálne plochy. Svetlo sa od týchto povrchov odráža veľmi odlišne v porovnaní napríklad s horizontálnymi povrchmi na osobnom vozidle. Pre novú generáciu DAF sme chceli výnimočne jasnú farbu. A práve tu do procesu vstupuje Martin Steinmüller, keďže nie je jednoduché namiešať jasnú farbu a dosiahnuť tú správnu sýtosť. V konečnom dôsledku Martin namiešal tucet farieb, z ktorých sme si mohli vybrať. Nastriekali sme nimi niekoľko zmenšených modelov nákladných vozidiel, aby sme zistili, pri ktorých naplno vyniknú kontúry nášho nového radu vozidiel.“
Žiadna obyčajná žltá farba
„Dizajn automobilových farieb nie je len o rôznych odtieňoch. Potrebujete vyvážiť súhru efektu, jasu a použitých pigmentov,“ vysvetľuje Elke Dirks. „Nákladné vozidlá DAF sú pôsobivé vďaka nádhernej aerodynamike a výrazným krivkám. Tieto tvary majú takisto vplyv na farbu. Ak si vyberiete správnu farbu, samotný dizajn vynikne ešte viac.“ Na ilustráciu tejto myšlienky ohýba oceľový plech, ktorý bol nastriekaný toskánskou žltou. „Vidíte, ako sa farba mení, keď plech ohýbam? V toskánskej žltej je ukryté celé spektrum žltých odtieňov. Má nádherný prechod od svetlých k tmavým tónom a intenzívne zdôraznené jasné svetelné body. Je to oveľa viac než len žltá farba!“
„Dizajn automobilových farieb nie je len o rôznych odtieňoch. Potrebujete vyvážiť súhru efektu, jasu a použitých pigmentov“
Elke Dirks
Dizajnérka farieb OEM
Bez chybičky
Výber farby pre nákladné vozidlo je jedna vec, ale ako zabezpečíte, aby farba vyzerala rovnako všade, kde sa používa? Pre Barta Lotringena to bola skutočná výzva. „S každým prípadom sa musíte vysporiadať individuálne. Prirodzene, začneme so samotným vozidlom, aby na ňom farba správne sedela. Výzvou potom je to, aby naša toskánska žltá vyzerala rovnako vo videách, na fotografiách a v brožúre. Rovnako musí vyzerať aj na výstave, ako je napríklad IAA Commercial Vehicles Show 2022, kde sú naše vzácne klenoty vystavené pod dokonalým osvetlením. Pri našej konečnej voľbe propagačnej farby sme zvážili všetky tieto faktory. A som veľmi hrdý na našu voľbu.“
Trendy
Trendy farieb pre nákladné vozidlá sa často líšia od trendov pre osobné automobily. „Za posledných niekoľko rokov mal tento trend hlavne podobu jedného z „päťdesiatich odtieňov sivej,“ hovorí Elke Dirks. „Žltá sa však jasne stáva populárnejšou a je sľubnou farbou do budúcnosti.“ Bart van Lotringen vidí, že sa niečo podobné deje aj s nákladnými automobilmi. „Keď sme minulý rok uviedli na trh našu novú generáciu nákladných vozidiel v toskánskej žltej, videli sme, ako táto úžasná farba zaujala predstavivosť dopravcov. Odvtedy sme zaznamenali zdvojnásobenie počtu objednávok na žlté nákladné vozidlá.“
„Farba pri uvedení na trh je viac ako len farba – je to komunikačný nástroj“
Bart van Lotringen:
Riaditeľ pre oblasť dizajnu
Čo presne je toskánska žltá?
V skutočnosti nie je možné toskánsku žltú určenú na uvedenie novej generácie DAF na trh reprodukovať na papier. Táto farba sa však nachádza na stupnici Pantone (PMS), ktorú používajú tlačiarne na celom svete. Na farebnej mape Pantone sa táto jasná farba pripomínajúca farbu vaječného žĺtka nazýva „Tuscan Sun“. Toskánska žltá, ktorá sa používa na nových modeloch DAF, je však omnoho viac než len jeden odtieň. V závislosti od toho, ako svetlo dopadá na vozidlo, je to neustále sa meniaca, živá a pôsobivá farebná symfónia.
„Keď som prvýkrát videl farebnú paletu toskánskej žltej, pripomínala mi chrómovaný kovový povrch,“ spomína Bart van Lotringen. „Pri tejto farbe som pocítil nadšenie, pôsobí skutočne podnetne. Farba je čistá emócia. Nedokázal som však tento účinok opísať, keď som pôvodne vysvetľoval, čo som hľadal. V tomto zmysle skutočne prekročila moje očakávania.“
Spoločnosť DAF potvrdzuje svoje popredné postavenie v čistej preprave s vozidlami XD a XF Electric
Spoločnosť DAF Trucks začne začiatkom roka 2023 vyrábať prvé úplne elektrické verzie svojej novej generácie vozidiel DAF XD a XF. Spoločnosť DAF dáva dopravcom možnosť výberu z úplne novej série s modulárnymi hnacími jednotkami s výkonom od 170 do 350 kW. V závislosti od akumulátora ponúkajú tieto vozidlá na jedno nabitie dojazd viac ako 500 km.
Autor: Bert Roozendaal
Spoločnosť DAF Trucks opäť potvrdila svoje popredné postavenie v oblasti čistej cestnej dopravy s „nulovými emisiami“. V roku 2018 bola spoločnosť DAF prvým výrobcom nákladných vozidiel v Európe, ktorý ponúkol úplne elektrické nákladné vozidlo pre oblasť distribúcie. Spoločnosť odvtedy predala desiatky svojich elektrických ťahačov CF a skriňových nákladných vozidiel BEV dopravcom, ktorí sa chceli pripojiť k spoločnosti DAF a spoločne zaujať vedúce postavenie v doprave s nulovými emisiami.
Elektrická doprava sa posúva na novú úroveň
So svojou najnovšou generáciou vozidiel BEV spoločnosť DAF posúva svoju úplne elektrickú cestnú dopravu na ďalšiu úroveň. Dopravcovia majú na výber široké spektrum možností, keďže spoločnosť DAF teraz pokrýva ich potreby v oblasti dopravy prostredníctvom dvoch úplne nových elektrických motorov a piatich rôznych tried výkonu, ktoré ponúkajú dojazd od 200 až do viac ako 500 km bez potreby nabíjania.
Znamená to, že každý dopravca si môže presne nakonfigurovať svoje vozidlo BEV tak, aby optimálne zodpovedalo jeho špecifickému spôsobu používania. Nový program elektrických vozidiel spoločnosti DAF začína vozidlom XD Electric 170e novej generácie, ktoré je vybavené novým elektrickým motorom s permanentným magnetom PACCAR EX-D1 s výkonom 170 kW (230 k). Energiu mu dodáva akumulátor, ktorý obsahuje dva štandardné články, vďaka čomu má kapacitu 210 kWh a poskytuje rozsah 200 km s „nulovými emisiami“. Vďaka tomu sa model XD 170e dokonale hodí na distribúciu tovarov a zber odpadu v meste na krátke a stredné vzdialenosti, najmä ak má vodič možnosť nabíjať ho počas prestávky alebo počas nakladania alebo vykladania tovaru.
Elektrický motor PACCAR EX-D1 je pre model DAF XD k dispozícii aj vo verziách s výkonom 220 kW (300 k) a 270 kW (370 k) v kombinácii s akumulátorom zloženým z troch článkov, ktorý poskytuje rozsah 300 km s „nulovými emisiami“. Dopravcovia si môžu zvoliť aj akumulátor s piatimi článkami a užívať si maximálny dojazd viac ako 500 km, a to všetko na jedno nabitie.
Pre náročnejšie úlohy bude spoločnosť DAF od roku 2023 dodávať modely XD aj XF s novou pohonnou jednotku PACCAR EX-D2. Tento elektrický motor poskytuje ešte vyšší výkon: 270 kW (370 k), 310 kW (420 k) a dokonca 350 kW (480 k). Najvýkonnejšie verzie sa štandardne dodávajú s akumulátorom so štyrmi článkami, ktorý poskytuje vozidlu dojazd s „nulovými emisiami“ viac ako 400 km v závislosti od podmienok a spôsobu používania. Ako voliteľná výbava je k dispozícii aj akumulátor s piatimi článkami.
Nové vozidlá DAF XD a XF sú k dispozícii so širokou škálou elektronických motorov a akumulátorov, vďaka čomu sa stáva realitou čisto elektrický dojazd od 200 do viac ako 500 km. Spoločnosť DAF tak dokáže poskytnúť riešenie pre všetky aplikácie s „nulovými emisiami“.
Medzinárodná doprava
V spojení s najväčším akumulátorom umožňuje elektrický motor PACCAR EX-D2 v závislosti od podmienok dosiahnuť dojazd viac ako 500 km na jedno nabitie. Realitou sa tak stáva možnosť medzinárodnej úplne elektrickej cestnej dopravy. Inteligentným plánovaním a dobíjaním možno každý deň len na elektrinu najazdiť viac ako 1 000 km. To je viac než dosť, pretože žiadny vodič nedokáže prekročiť 10-hodinový zákonný limit trvania jazdy.
Bleskové nabíjanie
Spoločnosť DAF tiež zdokonalila nabíjanie a dobíjanie novej generácie vozidiel XD a XF Electric pomocou technológie rýchleho nabíjania striedavým prúdom (AC). Vybitý trojčlánkový akumulátor tak možno nabiť až na 80 % za 45 minút. Znamená to, že dopravcovia teraz môžu ponúkať úplne elektrickú prepravu medzi regiónmi. Mimochodom, vozidlá DAF Electric možno v rámci voliteľnej výbavy nabíjať pomocou jednosmerného prúdu aj s výkonom 22 kW, čo poskytuje väčšiu flexibilitu v oblastiach, kde nie je k dispozícii infraštruktúra rýchleho nabíjania.
Univerzálnosť karosérie
Všetci výrobcovia nákladných vozidiel čelia výzve, kam namontovať akumulátory bez toho, aby zasahovali do karosérie nákladného vozidla. Odpoveďou spoločnosti DAF je inteligentné využitie dostupného priestoru. S novou generáciou vozidiel DAF je možné spojiť akumulátory do modulov, ktoré umožňujú rôzne konfigurácie usporiadania. Výsledkom je, že nové modely XF a XF Electric sú rovnako všestranné, pokiaľ ide o možnosti karosérie, ako existujúce modely novej generácie DAF. Majú aj priestor pre teleso bočného nakladača, oporné nohy a k dispozícii je aj elektricky poháňaný hriadeľ PTO.
Nepatrné rozdiely
Elektrické modely nového radu DAF XD a XF majú prirodzene rovnako atraktívny vonkajší dizajn ako verzie s naftovým motorom. Sú tu však aj nepatrné rozdiely, takže hneď viete, že sa pozeráte na vozidlo s úplne nulovými emisiami. Napríklad vozidlá BEV novej generácie majú na mriežke a predných svetlometoch drobné modré detaily a mierne odlišnú konfiguráciu digitálnej prístrojovej dosky. Vďaka tomu vodič vidí spotrebu vozidla v kW a zostávajúci dojazd. Voliteľný navigačný systém vo vozidlách XD a XF Electric dokonca zobrazuje polohu verejných nabíjacích staníc.
Spoločnosť DAF poskytuje nabíjaciu infraštruktúru
Spoločnosť DAF okrem iného jasne vyniká v tom, že dopravcom poskytuje kompletný sortiment riešení nabíjania vrátane širokého spektra mobilných a pevných nabíjacích staníc PACCAR, ktoré boli špeciálne prispôsobené novým modelom XD a XF. Tieto nabíjacie stanice možno použiť aj pre súčasné modely elektrických vozidiel CF a LF, pre dodávky a dokonca aj osobné automobily. V závislosti od konkrétnej lokality môžu nabíjacie stanice PACCAR dodávať výkon až 350 kW v prípade ultra-rýchleho nabíjania. Spoločnosť DAF podporuje svojich zákazníkov aj tým, že im poskytuje personalizované predajné poradenstvo s pokročilými modelmi simulácie trasy, aby mohli bez problémov prejsť na elektronické nákladné vozidlá s nulovými emisiami.
Už teraz k dispozícii na objednanie
Ak chcete na budúci rok začať jazdiť s novým modelom XD alebo XF Electric, môžete si ho objednať už teraz. Vozidlá si možno objednať aj s rôznymi konfiguráciami náprav a s rôznymi variantmi kabíny. Je zrejmé, že s novými vozidlami DAF XD a XF Electric spoločnosť DAF naďalej posilňuje svoje vedúce postavenie v cestnej doprave s nulovými emisiami.
Zostane to v rodine
Ted Hughes je riaditeľom spoločnosti Hughcor, dopravnej spoločnosti so sídlom v Južnej Afrike. Nedávno si kúpil prvé vozidlo DAF XF 480 Space Cab, ktoré jemu a jeho dcére Siobhan oživilo príjemné spomienky na osemdesiate roky.
Pán Hughes začal prevádzkovať svoju vlastnú dopravnú firmu v Spojenom kráľovstve už v roku 1968 s jediným sklápacím vozidlom. Jeho podniku sa darilo a v krátkom čase už prevádzkoval desať návesových ťahačov po celej Európe. Keď v roku 1980 emigroval do Južnej Afriky, tri a pol roka pracoval ako vodič v spoločnosti Swift Transport v susednom Zimbabwe. „Bola to obrovská skúsenosť,“ vysvetľuje. „Potreboval som to, pretože rozdiel medzi cestnou dopravou v Južnej Afrike a Európe bol a stále je priepastný.“
S plným nasadením
Po tom, ako Ted Hughes pracoval pre rôznych dopravcov, si v januári 2008 znova založil vlastnú firmu. Jeho firma Hughcor postupne rástla a stala sa úspešnou dopravnou spoločnosťou strednej veľkosti, ktorá sa špecializuje na diaľkovú dopravu. Hoci má Ted už viac ako 75 rokov, stále sa intenzívne zapája do každodenného chodu rodinnej firmy. V skutočnosti má stále toľko sily, že aj naďalej pracuje šesť dní v týždni. „Toto odvetvie je o nadšení,“ vysvetľuje. „Bez neho sa veľmi ďaleko nedostanete.“
Aj Siobhan sa aktívne zapája do činnosti spoločnosti, pričom jej nadšenie z nákladných vozidiel sa začalo, keď mala len 10 rokov.
Pani Hughesová
Stále znova sa tu objavuje výraz „rodinná firma“. Úspech spoločnosti Hughcor možno do veľkej miery pripísať pani Hughesovej, ktorá je jej manažérkou prevádzky. „Ruth je hnacou silou našej spoločnosti,“ hovorí s viditeľnou hrdosťou Ted. „Neuveriteľne tvrdo pracuje na získavaní objednávok a stará sa o to, aby všetok tovar našich zákazníkov dorazil na miesto bezpečne a načas.“
Dcéra
Aj ich dcéra Siobhan sa aktívne zapája do činnosti spoločnosti a už v desiatich rokoch ju nadchli nákladné vozidlá. „Počas školských prázdnin so mnou chodila na cesty,“ vysvetľuje Ted. „Sadla si na sedadlo spolujazdca s knihou alebo si ľahla na postel za mnou a čítala si. Zároveň mi podávala kávu a pochúťky, kým som sedel za volantom.“ Pre Teda, ktorý trávil veľmi málo času doma, sú dni na cestách so svojou dcérou vzácnymi spomienkami.
Štúdium
Po skončení školy sa aj Siobhan rozhodla pracovať v spoločnosti Hughcor, kde sa teraz stará o účtovníctvo, ľudské zdroje a sledovanie spotreby nafty. „Svoje miesto vo svete dopravy si právom zaslúžila,“ hovorí Ted Hughes. Keď sa v sídle spoločnosti Hughcor zjavil nový DAF, jeho dcéra sa okamžite posadila za volant, čo v ňom vyvolalo spomienky spred 25 rokov, keď sa vykláňala z okna na starom vozidle DAF svojho otca.
Keď sa v sídle spoločnosti Hughcor zjavil nový DAF, Tedova dcéra sa okamžite posadila za volant, čo v ňom vyvolalo spomienky spred 25 rokov, keď sa vykláňala z okna na starom vozidle DAF svojho otca.
Krútiaci moment
Tom Hughes jazdí s vozidlami DAF od roku 1985 a výkonnosť týchto holandských nákladných vozidiel na neho vždy robila dojem. Krútiaci moment na jeho predchádzajúcom modeli DAF 95 s výkonom 430 k (v týchto dňoch to bolo dobré číslo) sa prirodzene líši od krútiaceho momentu jeho nového modelu DAF. „V tých dňoch sa mi darilo predbiehať mnohých konkurentov, dokonca aj pri prejazde cez strmý priesmyk Van Reenen Pass,“ spomína. „A to som mal za sebou plný 50-tonový náves. Samozrejme, môj nový DAF je ešte omnoho pôsobivejší.“
Do kopca
„Hoci nákladné vozidlá v Južnej Afrike nemôžu jazdiť rýchlejšie ako 80 kilometrov za hodinu, musíte dokázať nabrať rýchlosť do kopca a pri jazde z kopca bezpečne spomaľovať,“ vysvetľuje Hughes. „Staršie nákladné vozidlá často nedokážu ísť do kopca rýchlejšie ako 10 – 15 kilometrov za hodinu, ale v tomto novom vozidle ľahko dosiahneme 50 km/h. Znamená to vyššiu priemernú rýchlosť a úsporu času.“
Spokojnosť
Okrem výkonu a spotreby paliva svojho nového vozidla DAF je Ted mimoriadne spokojný so službami, ktoré mu pre jeho vozidlo poskytuje dovozca, spoločnosť Babcock. „Spolu so spoločnosťou DAF dotvára celkový dojem. S istotou môžem povedať, že v budúcnosti ešte kúpime ďalšie vozidlá DAF.“
Kedy uvidíme prepravné kontajnery novej generácie?
Erwin Rademaker, programový manažér v rotterdamskom prístave, vie, že približne 85 % všetkého nákladu sa prepravuje v kontajneroch. Prepravný kontajner je tak jedným z najviac štandardizovaných prvkov globálneho logistického reťazca. Máme tu však rok 2022, neexistuje preto spôsob, ako ho urobiť trochu inteligentnejším? Úrad, ktorý spravuje rotterdamský prístav, by to chcel zistiť.
Autor: Bert Roozendaal
Vynález prepravného kontajnera v roku 1955, ktorého autorom je Malcolm P. McLean, a takmer súčasné predstavenie otočného zamykacieho mechanizmu Keithom Tantlingerom spôsobili skutočnú revolúciu vo svete prepravy. Na celom svete sa v súčasnosti pohybuje okolo 30 miliónov kontajnerov a tento počet sa bude len zvyšovať.
Gigantické
Prepravný kontajner ponúka obrovské zvýšenie efektívnosti, ale po 65 rokoch sa jeho lesk začína trochu vytrácať. Napriek všetkým inteligentným technológiám, ktoré sa v sektore logistiky v súčasnosti využívajú, je tento úžasný vodotesný kontajner so štandardizovanými rozmermi stále najzákladnejším článkom v celom reťazci.
Pri ceste prepravného kontajnera po svete môžeme zhromažďovať údaje.
Ohlušujúce ticho
Zatiaľ čo prepravné firmy a zasielatelia dokážu čoraz viac monitorovať vybavenie a zásielky počas ich prepravy na prívesoch, samotné kontajnery zaťato mlčia. Keď je náklad určený niekam do Číny alebo Južnej Ameriky, to, či je všetko stále neporušené, či náklad prežil cestu, či sa s ním počas cesty neoprávnene nemanipulovalo alebo či sa k nemu niečo nepridalo, sa dozvieme, až keď sa dostane na miesto určenia. Kontajner musí byť sprevádzaný množstvom dokumentov v elektronickej alebo inej podobe, pretože počas cesty si ho preberajú jednotliví zasielatelia, pričom všetci si samostatne účtujú svoje náklady.
Šikovnejšie
Rademakerove nápady o inteligentnejších kontajneroch súvisia so snahou samotných prístavných úradov o inteligentnejší prístup. „Očakávame, že prvé komerčné lode bez posádky budú v našich prístavoch kotviť o niekoľko rokov. Znamená to, že kontajnerový náklad na týchto lodiach bude mať aj sofistikovanejšie IT systémy.“ Je to tým, že samotný kontajner môže prispieť k spôsobu, akým sa s ním manipuluje. „Napríklad môže vopred ohlásiť svoj obsah a jeho stav. Čo keby v blízkej budúcnosti obsahoval kontajner určitý druh elektronickej peňaženky, z ktorej by mohol okamžite uhradiť všetky vlastné manipulačné náklady? Dokázal by informovať odosielateľa a príjemcu o tom, že sa napríklad prekladá na vlak, niekde čaká alebo dokonca že bol neoprávnene otvorený. Možnosti sú neobmedzené.“
Približne 85 % všetkého nákladu sa prepravuje v kontajneroch.
Kontajner 42
Rademaker už previedol svoj nápad do praxe v podobe „kontajnera 42“. Tento prepravný kontajner je vybavený prístrojmi, snímačmi, sledovacími systémami na výskumné účely a jeho dvere sú vybavené robustnými zadlabávacími zámkami. Obsahuje tiež „náklad“. „Odoslaním kontajneru do sveta sa dozvedáme o priebehu jeho cesty. Umožňuje nám zbierať údaje, napríklad o teplote, vlhkosti, otrasoch, uhle náklonu kontajnera a mnoho iného. Chceme tiež zistiť, ako prístroje fungujú na cestách a aké požiadavky budú musieť spĺňať.“
Odpoveď je 42
Číslo „42“ sa netýka veľkosti kontajnera, ale skôr odkazuje na sci-fi knihu od Douglasa Adamsa, v ktorej počítač po 7,5 milióna rokoch dôjde k predpokladu, že univerzálna odpoveď na všetko je 42. „Prirodzene, nechceme, aby to trvalo tak dlho,“ smeje sa Rademaker. „A náš kontajner nie je univerzálnou odpoveďou na všetko. Myslím si však, že s modernizáciou v cene približne 1 000 EUR na jeden kontajner budú môcť prepravné kontajnery v nasledujúcich rokoch zohrávať oveľa inteligentnejšiu úlohu v odvetví prepravy. Môže to znieť ako obrovská suma pri 30 miliónoch kontajnerov, ale v celosvetovom meradle to nie je tak veľa. Ani sa to nemusí uskutočniť naraz. Už máme celosvetovú prepravnú jednotku. Teraz ju stačí preniesť na úroveň 2.0.“
„Na popredných miestach nášho zoznamu želaní“
STL Logistik AG so sídlom v nemeckom meste Haiger je jedným z najznámejších mien v Európe, pokiaľ ide o ťažkú a špeciálnu prepravu. Minulý rok si táto spoločnosť kúpila „naslepo“ tri ťahače DAF XG+. Bola s nimi taká spokojná, že si okamžite objednala ďalších šesť.
Text: Oliver Wilms
Fotografia: Steffen Löffler
Majiteľ/výkonný riaditeľ Jörg Reichmann vie všetko o mimoriadne ťažkých a nadrozmerných nákladoch a o tom, ako sa správajú počas prepravy. Nie bezdôvodne má jeho spoločnosť dobrú povesť v nemeckom spolkovom štáte Hesensko. Je to tým, že za posledných 28 rokov bola prvou voľbou pre dlhodobo etablované uhoľné a oceliarske odvetvie a všetkých dodávateľov, ktorí tu sídlia. Vždy, keď je potrebné prepraviť veľké, ťažké, vysoké alebo široké bremená, obracajú sa na jeho spoločnosť. Medzi jeho klientov patria výrobcovia kotlov a nádrží, firmy, ktoré sa špecializujú na lisovanie kovov, a výrobcovia obrovských oceľových prstencov. Tieto druhy výrobkov majú často priemer viac ako päť metrov a nie je jednoduché umiestniť ich na štandardný náves.
Líder v oblasti prepravy naklonených nákladov
Reichmann sa spojil s miestnymi odborníkmi na prívesy, aby spoločne vyvinuli špeciálny nízkoplošinový príves na prepravu nadrozmerných komponentov v naklonenej polohe pomocou hydraulických mechanizmov. Takto dokáže spoločnosť STL prepraviť mnoho komponentov pre veľké zariadenia a zabezpečiť, aby vonkajšie rozmery zostali v rámci zákonných obmedzení. „Naša inovatívna technika nám umožňuje už dnes ponúknuť našim zákazníkom prepravnú technológiu budúcnosti,“ hovorí Reichmann, čím potvrdzuje vedúce postavenie svojej spoločnosti v tejto oblasti. Hoci ani konkurenti nezaháľajú a začali tiež prepravovať naklonené náklady, v európskych priemyselných odvetviach sa spoločnosť STL stále považuje za lídra, pokiaľ ide o prepravu týchto druhov výnimočných nákladov.
Desať rokov s vozidlami DAF
Okrem plochých prívesov s tromi hydraulickými nákladovými plošinami, ktoré možno nakloniť do diagonálnej polohy, prevádzkuje spoločnosť STL aj prívesy s plachtovou nadstavbou, ktoré možno rozšíriť až na 28 metrov, a rôzne nízkoplošinové prívesy s dĺžkou od 8 do 27 metrov. Nasadzuje aj plošinové návesy a teleskopické plošinové prívesy, ktoré možno predĺžiť až na 29 metrov. Pre bežnejšie náklady sa používajú veľké prívesy, ako aj plachtové návesy a plošinové prívesy. Spoločnosť STL prevádzkuje približne 140 prípojných vozidiel, ktoré sú pripojené k ťahačom, počnúc radom štandardných ťahačov s výkonom 480 k v prevedení 4x2. Niektoré z nich využívajú konfiguráciu s nízkou plošinou. Na náročnejšie práce používa spoločnosť STL výkonnejšie vozidlá v konfiguráciách 6x2, 6x4 a 8x4, pričom väčšinu z nich tvoria vozidlá značky DAF. Reichmann je už viac ako 10 rokov pravidelným zákazníkom spoločnosti DAF, od ktorej nakupuje prostredníctvom miestneho predajcu DAF v Siegebe. Polovicu nákladných vozidiel v starostlivo udržiavanom vozovom parku spoločnosti STL tvoria vozidlá DAF. Ani jeden zo 105 ťahačov nemá viac ako štyri roky a väčšina vozidiel DAF predstavuje špičkové ťahače XF. V októbri minulého roka uviedla spoločnosť STL s náležitou slávou do prevádzky svoje 50. vozidlo DAF – model XF FTG 6x2 s výkonom 530 k.
„Vytvorili sme vlastnú akadémiu pre vodičov.“
Jörg Reichmann
Majiteľ/výkonný riaditeľ STL Logistik AG
Nové horizonty
Toto vozidlo bolo už niekoľko mesiacov výstavným kusom spoločnosti, ale pre troch vodičov spoločnosti STL sa latka odvtedy ešte viac posunula z hľadiska priestoru, luxusu, pohodlia a bezpečnosti. Je to tým, že pred niekoľkými mesiacmi pribudli do vozového parku nákladných vozidiel spoločnosti STL tri ťahače DAF XG +. A Reichmann nešetril na voliteľnej výbave. Okrem mnohých štandardných prvkov, ktoré sú samé o sebe zárukou, že vodiči budú nadšení, sú tieto nové nákladné vozidlá vybavené aj voliteľnými doplnkami, ako je napríklad samostatná klimatizácia, otočné sedadlo vodiča a elektricky nastaviteľné relaxačné lôžko. Na spoločnosť STL v skutočnosti urobila nová generácia vozidiel DAF taký dojem, že si rovno objednala ďalších šesť vozidiel.
Brožúra
„Naše prvé vozidlo DAF XG+ sme si objednali len na základe brožúry,“ prezrádza správca vozového parku Thomas Schubert-Wirth. „Nikto v Holandsku novú generáciu vozidiel DAF nevidel ani zblízka, nieto aby s nimi jazdil. Uchvátil náš však dizajn a dôsledné uplatňovanie najnovšej smernice EÚ týkajúcej sa kabín nových nákladných vozidiel a rozmerov vozidiel.“
„Model DAF XG+ nie je veľkým hitom pre vodičov len preto, že má vysokú strechu a unikátny pracovný a životný priestor s objemom 12,5 metra kubického, je jednoducho víťazom vo všetkých oblastiach.“
Thomas Schubert-Wirth,
Správa vozového parku
Odvážny krok
Bol to odvážny krok, ale nakoniec sa vyplatil. Spoločnosť STL Logistik bola jednou z prvých spoločností v Nemecku, ktoré prevádzkovali vozidlá DAF XG+ vo svojich podnikových farbách. „Najprv sme sa obávali, či nezaťažená hmotnosť takejto veľkej kabíny nebude mať negatívny vplyv na celkovú nosnosť vozidla v porovnaní s predchádzajúcim modelom XF. V skutočnosti sa však ukázalo, že opak je pravdou. Aj keď je kabína o 49 centimetrov dlhšia a má vyššiu strechu a väčší rázvor, v skutočnosti váži o 150 kg menej! To nás tak nadchlo, že sme si okamžite objednali ďalšie nákladné vozidlá XG+.“ Okrem nižších prevádzkových nákladov tu spoločnosť STL vníma aj príležitosť získať si srdcia a mysle svojich vodičov. „Všetci sú nadšení z tohto nového vozidla DAF,“ hovorí Schubert-Wirth. „XG+ nie je veľkým hitom pre vodičov len preto, že má vysokú strechu a unikátny pracovný a životný priestor s objemom 12,5 metra kubického, je jednoducho víťazom vo všetkých oblastiach.“
„Vozidlá DAF boli vždy dobré, ale nový model DAF XG+ posúva štandard na ďalšiu úroveň.“
Jan Halmann
Vodič spoločnosti STL
„Jednoducho úžasné!“
Vodič spoločnosti STL Jan Halmann má v tom jasno: „Vozidlá DAF boli vždy dobré, ale nový DAF XG+ posúva veci na inú úroveň.“ Tento 36-ročný vodič patril medzi prvých, ktorí dostali do rúk túto vlajkovú loď z Holandska, a je týmto vozidlom nadšený. „Je mimoriadne priestranné, nič iné sa tomu ani nepribližuje.“ Ako tvrdí Jan: „Vodiči na tom nikdy neboli tak dobre. Myslím si, že je to jednoducho úžasné! A tá digitálna prístrojová doska, tá je o svetelné roky pred predchádzajúcimi modelmi. Jedna vec však zostala rovnaká. Všetko je stále intuitívne a skutočne jednoduché a bezpečné na používanie.“ Jan Halmann je nadšený aj tým, ako sa s týmto novým nákladným vozidlom jazdí. „Správa sa rovnako na akomkoľvek povrchu vozovky a zákruty prechádza úplne plynulo. Je dokonca ešte tichšie ako predchádzajúci model,“ hovorí plný chvály na „svoje nákladné vozidlo DAF“. „Elektricky nastaviteľné viacpolohové relaxačné lôžko s matracom so šírkou 80 cm je pohodlnejšie ako moja posteľ doma. Ďalšou vecou, ktorú si cením, je nový systém Corner Eye. Jeho kamera poskytuje neuveriteľne jasný a široký výhľad na to, čo sa deje pred vozidlom a vedľa neho. Vďaka tomu je moja práca oveľa bezpečnejšia.“
Prevádzkyschopnosť
Tak ako väčšina kolegov, ani Jan Halmann nejazdí len po celom Nemecku, ale aj vo Francúzsku, Španielsku, Dánsku, Poľsku a na Slovensku. Napriek tomu pre spoločnosť STL najazdí za rok v priemere len 120 000 kilometrov, čo nie je výnimočne vysoké číslo. Keďže spoločnosť STL kladie dôraz na dosiahnutie maximálne bezporuchovej prevádzky svojich nákladných vozidiel, má uzatvorené kompletné servisné zmluvy, na základe ktorých je zabezpečená všetka údržba a opravy vozidiel počas celej ich životnosti. Dielňa spoločnosti STL sa stará hlavne o údržbu prívesov a menšie opravy nákladných vozidiel, spoločnosť však považuje za najlepšie nechať si servis nákladných vozidiel vykonať u autorizovaného servisného dílera značky DAF.
Vodiči sú našou budúcnosťou
Tak ako mnohé iné spoločnosti v sektore cestnej dopravy, aj spoločnosť STL čelí výraznému nedostatku vodičov. „Z tohto dôvodu sme vytvorili vlastnú akadémiu vodičov a ponúkame štipendiá na nábor a udržanie zamestnancov,“ vysvetľuje majiteľ Reichmann. „Ale musíme im ponúknuť aj niečo iné. V tejto oblasti bude zohrávať dôležitú úlohu nový model DAF XG +, pretože som si istý, že je tým, o čom snívajú mnohí vodiči.“
„Stanovenie normy pre medzinárodnú dopravu“
Počas testovacej jazdy z Malagy do Eindhovenu s dĺžkou 2 500 kilometrov nový DAF XG+ potvrdil, že mu právom patrí ocenenie „Medzinárodné nákladné vozidlo roka 2022“.
Text: Oliver Wilms
Fotografia: Andreas Techel
Už dávno sme sa nestretli s tak inovatívnym nákladným vozidlom, ako je nový model DAF XF/XG/XG+.Spoločnosť DAF je prvým a doteraz jediným výrobcom nákladných vozidiel, ktorý začlenil nové predpisy EÚ o rozmeroch a hmotnostiach nákladných vozidiel. Bol to obrovský krok, ktorý bol zrejmý aj počas úvodných prezentácií. Okrem dizajnu spoločnosť DAF posunula na najvyššiu úroveň aj technológiu a kvalita interiéru patrí medzi to najlepšie v prémiovom segmente.
Významný míľnik
To je všetko pekné a dobré, ale nákladné vozidlo nie je na to, aby sme sa naň dívali. Chceme s ním jazdiť, vyskúšať si ho, žiť v ňom a vidieť jeho výkon v reálnych podmienkach. Spoločnosť DAF nám chce ukázať cestu do budúcnosti prostredníctvom svojej novej vlajkovej lode. Chceli by sme ju teda zažiť, ale pokiaľ možno bez porovnávacích údajov, skúšobných diagramov a špecifikácií krútiaceho momentu. Chceme tento nový model poriadne vyskúšať a zažiť ho naplno. A čo by na to mohlo poslúžiť lepšie ako vrcholová záťažová skúška počas cesty z Malagy do Eindhovenu? Vedie naprieč celou Európou s horskými etapami v Sierra Nevade a belgických Ardenách, zavedie nás do premávky v Madride, Paríži a Bruseli v čase špičky, prevedie nás po vedľajších pobrežných cestách popri Atlantickom oceáne a zamotá nám hlavu v nepreniknuteľnom a nekonečnom bludisku antverpských dokov. Toto nákladné vozidlo je jednoduché iné. Predstavuje skutočný míľnik, to si všimnete okamžite. A vo chvíli, keď vstúpite do kabíny, sa tento pocit ešte znásobí.
„Neskoro popoludní náš DAF cez prednú mriežku konečne nasaje trochu skutočného morského vzduchu z Atlantického oceánu.“Oliver Willms píše ako novinár na voľnej nohe pre rôzne nemecké odborné časopisy a je aj členom poroty v súťaži „Medzinárodné nákladné vozidlo roka“ pre Nemecko.
Domček na kolesách
Nový model DAF XG+ možno v kocke zhrnúť slovom: veľký! Toto nákladné vozidlo vyzerá pôsobivo nielen zvonka, ale kabína tohto nového špičkového modelu DAF prevyšuje aj kabínu Super Space Cab. Táto kabína bývala európskym šampiónom, pokiaľ ide o využiteľný vnútorný priestor, ale teraz je model XG+ dôkazom, že je možné získať ešte viac priestoru. Už to nie je o kompromisoch medzi pracoviskom a obývačkou. Kabína je sama o sebe ako domček na kolesách alebo ako prestížny karavan pre medzinárodnú dopravu. Priestrannejšiu kabínu skutočne nenájdete! Má objem 12 metrov kubických, takže je to doteraz najväčšia kabína spoločnosti DAF.
Miesto na sedenie je také pohodlné, akoby ste sedeli doma v obľúbenom kresle, a všetko, čo pri jazde potrebujete, je na dosah. Neuveriteľne široké čelné sklo sa nielen elegantne vinie okolo A stĺpikov a má nízky koeficient odporu vzduchu, ale jeho nízko umiestnený spodný okraj poskytuje výnimočne dobrý výhľad na cestu pred vami. Napriek obrovským pozorovacím uhlom poskytuje dizajn aj dostatočnú ochranu pred zvedavými pohľadmi vodičov ostatných nákladných vozidiel. A medzi nimi sme počas cesty skutočne vzbudzovali pozornosť. Vďaka širokým nastavovacím uhlom je možné pohodlný kožený volant jednoducho nastaviť tak, aby vyhovoval každej postave vrátane mojej Takže rýchlym otočením kľúča zapaľovania sme začali cestu do budúcnosti. Prvá vec, ktorú si všimnete, je, že motor má rovnako mäkký a jemný chod ako motor autobusu. Avšak v autobuse sa motor nachádza v motorovom priestore dobrých 12 metrov za vodičom.
Vďaka tlačidlám na volante nezostanú počas jazdy na dotykovej obrazovke mastné odtlačky prstov.
Motorový priestor
Motor nášho vozidla DAF sa nachádza pod podlahou, ale ťažko z neho uvidíte viac ako zdvihnutú časť uprostred podlahy, ktorá má na výšku len päť centimetrov. Šesťvalcový motor MX-13 s výkonom 480 koní poskytuje krútiaci moment 2 500 Nm a sľubuje viac ako dostatočný ťažný výkon, čo mala táto kráska možnosť potvrdiť v Sierra Nevade, kde na španielskej diaľnici nechýbajú dlhé a strmé stúpania, na ktorých aj rýchlosť nášho XG + príležitostne klesala pod 60 km/h. Nie je to však žiadna hanba, keďže sme mali celkovú hmotnosť 40 ton. A taktiež prispel fakt, že motor zvládal stúpania s istotou a prediktívny tempomat pracoval v dokonalej harmónii s 12-stupňovou automatizovanou prevodovkou Traxon.
Plynulá jazda
To všetko znamená, že našu pozornosť môžeme plne upriamiť na skutočný dôvod, prečo sme za volantom, sústrediť sa na cestu pred nami a na samotnú jazdu, a pritom si vychutnávať úžasnú horskú krajinu španielskej Sierra Nevady, čo bol prvý z mnohých nezabudnuteľných momentov. Tento model DAF je nákladné vozidlo, ktoré si zamilujete. Riadenie s hydraulických posilňovačom vedie 40-tonové vozidlo hladko a s dokonalou presnosťou po andalúzskych kopcoch. Na ovládanie volantu nie je potrebná väčšia sila, než by ste použili pri elektrohydraulickom systéme. Jeho dokonalá presnosť vás jednoducho očarí.
Malebné parkovacie miesto pri historickom sklade v antverpskom prístave.
Výkonná motorová brzda
To isté platí pre novú motorovú brzdu MX. Poriadne sme ju otestovali, pretože strmé španielske stúpania sa pôvabne menia na rovnako strmé klesania. Keď sa aktivuje impozantná brzdná sila spoločnosti DAF s výkonom 500 koní, cítime, že motorová brzda si s klesaním poradí bez problémov. Na tomto modeli DAF nie je absolútne potrebný retardér. Ťažná sila v stúpaniach a brzdná sila v klesaniach menia našu cestu cez horské úpätia južného Španielska na skutočné potešenie. O to viac si to uvedomíme, keď nie zriedkavo vidíme, ako majú ostatní vodiči nákladných vozidiel problém držať s nami krok. Dokážu len ukázať zdvihnutý palec na znak nadšenia. Pri jazde do kopca vidíme omnoho viac zdvihnutých palcov, keďže bez námahy predbiehame iné nákladné vozidlá, čo je pre nás príjemný pohľad. Je to však trochu nezaslúžené, pretože pocta, ktorú ostatní vodiči vzdávajú tomuto majstrovskému dielu na kolesách, patrí inžinierom spoločnosti DAF.
Veľké možnosti prispôsobenia
Model XG+ ponúka pohodlné pracovisko aj pre vodičov vyššej a mohutnejšej postavy. Sedadlo je možné posunúť dozadu do polohy, ktorá pôsobí ako stred prívesu. Nový stĺpik riadenia môžete nastaviť takmer do akejkoľvek polohy, od horizontálnej, ako na modeli Routemaster, až po vzpriamenú, ako na Ferrari. Ovládacia páka stieračov predného skla a motorová brzda sú tam, kde ich očakávate, a vďaka tlačidlám na volante nezostanú po jazde na dotykovej obrazovke mastné odtlačky prstov. Takéto pracovisko je v podstate snom každého vodiča. Panoramatické čelné sklo ponúka výhľad ako v kine a ako vodič značky DAF máte vždy to najlepšie sedadlo. Úžasné strieborné plátno!
Digitálne zrkadlá
Keďže všetko z vonkajšej strany modelu XG+ je o udržaní aerodynamiky, digitálne zrkadlá sú nevyhnutnosťou. Kamerový systém absolvoval krst ohňom v horách s rýchlymi zmenami od slnkom zaliatych diaľnic až po horské tunely. A určite nás nesklamal. Práve naopak! Na štíhlych displejoch umiestnených zarovno s A stĺpikom vidíme, že systém sa v zlomku sekundy prispôsobí zmenám vo svetlom a tmavom prostredí. Výhľad dozadu v často slabo osvetlených tuneloch je jednoznačne jedným z najlepších na trhu. Vďaka týmto zrkadlám s kamerami uvidíte oveľa viac ako pri bežných zrkadlách, pretože elektronika obraz krásne vylepšuje. To platí aj pri jazde za súmraku a dokonca aj vtedy, keď je vonku úplná tma; displeje fungujú rovnako dobre ako bežné zrkadlo.
Koncertná sála
Po ceste naším expresom v toskánskej žltej cez hornatú krajinu máme teraz za sebou mnohé tunely a v diaľke sa vynárajú rozostrené svetlá Madridu, ktoré nás vedú k našej prvej zastávke. Je už neskoro a slnko zapadá za horizont. Cenným doplnkom našej bezpečnosti na ceste sú silné lúče nových svetlometov LED. Parkujeme okolo polnoci, aby sme si dopriali niekoľko hodín oddychu na nových lôžkach DAF. Keď sa ľahnem na lôžko a pozerám sa nahor, oblohu vidím dobrých 220 cm nad podlahou. Takmer očakávam, že sa na tomto obrovskom priestore ozve zvuk huslí. To sa, samozrejme, nestane, ale je jasné, že úložný priestor v kabíne modelu XG+, rovnako ako v prípade predchádzajúcej verzie kabíny, Super Space Cab, je nesmierne veľký. Batožina, zásoby a čokoľvek iné, čo si dvaja vodiči zvyčajne berú so sebou na dlhé cesty, ľahko a bez námahy zmiznú v jednej z mnohých priehradiek na palube. Keď k tomu pridáme otočné sedadlá a známy podnos, ktorý sa vysúva z prístrojovej dosky, táto priestranná kabína ponúka takmer rovnakú úroveň pohodlia ako byt. Jediné, čo tu chýba, je sprchový kút.
Ako vlastnú dlaň
Hoci sa na pohodlnom matraci s hrúbkou 15 cm dobre vyspím a oceňujem svieži vzduch zo samostatnej klimatizácie, ráno príde o trochu skôr, ako by som si želal, a musíme pokračovať v ceste. Náš časový plán je tesný a popri hodine návštev iných vodičov na rôznych zastávkach musíme stihnúť aj fotografovať a natáčať video. Je neskoro popoludní, keď náš DAF cez prednú mriežku konečne nasaje trochu skutočného morského vzduchu z Atlantického oceánu. Potom s ním absolvujeme test ovládania na niekoľkých kilometroch úzkych pobrežných ciest v blízkosti vyhľadávaného baskického raja pre surfistov. Dojem z kabíny aj z hnacieho ústrojenstva je bezchybný, a keď sa dostaneme na koniec kľukatej cesty s výhľadom na more, pri káve si vymieňame zážitky s niekoľkými ďalšími vodičmi. Mahmud je už roky verný svojmu vozidlu DAF XF a pozná cestu z južného Španielska do regiónu Beneluxu ako vlastnú dlaň. Bez ohľadu na to, koľko rád nám môže dať, vidíme, že mu zrak stále padá na náš nový DAF. Dôkladne mu ho poukazujeme a vieme, že tento francúzsky vodič bude mať čoskoro naliehavý rozhovorov so svojím manažérom vozového parku.
Skúška podvozku
Po tejto vzrušujúcej výprave po úzkej pobrežnej ceste sa vrátime späť na diaľnicu a pokračujeme ďalej na francúzske hranice. Žalostný stav povrchu vozovky nám umožňuje pohodlne otestovať konfiguráciu podvozku. Presne ako sme očakávali, pružiny a tlmiče odpruženia si bez problémov poradili s nástrahami, ktoré nám pripravila španielska vláda. S výsledkom sme boli spokojní, takže môžeme odškrtnúť ďalšiu položku v prospech značky DAF. Je stále jasnejšie, že pre nás nebude jednoduché nájsť na tomto vozidle DAF nejakú chybu. No dobre, možno výstražné svetlo motorovej brzdy je trochu malé. Je to však len maličkosť, pretože aj bez tohto indikátora cítime, že pracuje správne. Je tiež možné, že každý, kto by si chcel sedadlo posunúť poriadne dozadu vďaka veľkorysému nastaveniu riadenia, by nemusel vidieť na všetky spínače. To je však niečo, čo má vodič pod kontrolou, a vždy si môžete zvoliť aktívnejšiu polohu sedadla.
Žiadne zbytočnosti
Ďalšou vecou, ktorá nás upútala, je to, že toto robustné nákladné vozidlo DAF nie je preplnené všetkými možnými existujúcimi doplnkami, pričom zvyčajne pri nich ide viac o marketing než o samotného vodiča. Nenájdete tu žiadne komplikované technické riešenia, ale skôr všetko, čo vodič potrebuje a môže chcieť. Myslíme si, že ponúka veľmi dobrú rovnováhu medzi tým, čo ovládate pomocou dotykovej obrazovky na centrálnom displeji, a tým, čo ovládate tlačidlami, najmä tými na volante. Heslom je: „Nespúšťajte ruky z volantu a oči z cesty!“ Príliš veľa možností vás len oberá o pozornosť. A ak s istotou neviete, či si vybrať elektronicky ovládanú parkovaciu brzdu alebo spoľahlivú pneumatickú rukoväť, vo vozidle DAF môžete mať oboje.
Liga majstrov
Je nám jasné, že tento nový model DAF patrí do Ligy majstrov európskych nákladných vozidiel. Aj keď je drahší ako jeho predchodcovia, pýši sa najvyššou kvalitou a je lepší než ktorýkoľvek predchádzajúci model. Nepribudli mu žiadne kilá navyše, a to aj napriek väčším rozmerom a vysokej úrovni spracovania, ktorú sme stále viac a viac oceňovali v priebehu nášho trojdňového turné. Neustále na ňom objavujeme nové veci a vidíme vozidlo z nových uhlov pohľadu. Napríklad čiary zobrazované na displeji zrkadla vám pomáhajú správne manévrovať alebo predbiehať a obraz kamier zasahuje aj za roh. Panoramatické čelné sklo poskytuje skvelý výhľad na cestu a asistent mŕtveho uhla funguje tak, ako by mal, a výrazne zvyšuje bezpečnosť. Najväčšou výhodou vozidla DAF je však neustála pozornosť, ktorú venuje vodičovi. Vodiči, ktorí jazdia na modeli XG, môžu vždy sedieť za volantom v uvoľnenej a zdravej polohe a sedadlo si môžu nastaviť skutočne podľa svojich predstáv. Samozrejme, existujú obmedzenia a z pochopiteľných dôvodov nemôžete počas jazdy posunúť rukoväť na otočnom sedadle. V opačnom prípade sa ozve prenikavé pípanie, ktoré vás prinúti k lepšej disciplíne za volantom. Okrem tejto akustickej výstrahy je nový model DAF neuveriteľne tichý. Prekvapivo to platí aj pri jazde najvyššou rýchlosťou po diaľnici, keď je otvorené okno. Vďaka aerodynamickým krivkám čelného skla nebudete počuť viac ako jemný šum vetra. Vítaným vedľajším efektom je, že vďaka aerodynamike, ktorá sa zlepšila o 20 %, bočné okná zostanú čisté aj v nepriaznivom počasí. Spoločnosť DAF takisto znížila odpor vzduchu po celom vozidle, od strechy po nárazník, utesnením štrbín a spojov a nasadením vhodných spojlerov s elastickým gumeným profilom na správnych miestach. Preto už v prednej časti vozidla nie sú žiadne stupienky. Spoločnosť DAF teraz dodáva tyč s kefovou hlavou na čistenie čelného skla.
Na konci kľukatej cesty s výhľadom na more si vymieňame skúsenosti s niekoľkými ďalšími vodičmi.
Zastávka
Na ďalší deň opäť vyrážame zavčasu. Po prvom úseku diaľnice a po zaujímavej zastávke na jednom z nových obrovských odpočívadiel pre nákladné vozidlá zisťujeme, že romantická a tradičná reštaurácia „Relais“, ktorú sme poznali z minulosti, musela ustúpiť komerčnejšiemu zariadeniu. Jedlo tu nie je lacné ani chutné a atmosféra je anonymná a sterilná. Rozhodneme sa ísť skratkou po ceste s názvom Route Nationale. Táto bezplatná cesta je takmer rovnako plynulá ako diaľnica, ale vo všeobecnosti ponúka omnoho príjemnejší výhľad. Narazili sme na nedávno zatvorený podnik Relais, ktorý nás zaujal. Robíme niekoľko fotografií a potom si znova meníme sedadlá. Čoskoro objavíme na tejto trase ďalšie prekvapenie: parkovisko pre nákladné vozidlá v strede lesa, ktoré je úplne bezplatné! Nákladné vozidlá zaparkované pod borovicami, ktoré sú vysoké ako kostolné veže, vyzerajú na pohľad ako magický les pre vodičov. Blízka čerpacia stanica je vzdialená len niekoľko stoviek metrov a bola ďalším spestrením našej cesty. Malý obchod ponúka najrôznejšie doplnky a jeho vedúci je absolútny motoristický nadšenec. Kamiónová scéna je tu stále živá! Takéto zastávky sú skvelé, ale zaberajú drahocenný čas, takže sa musíme ešte viac ponáhľať, aby sme sa vyhli sobotnému zákazu nákladných vozidiel v Paríži. DAF a vodič spoločne vytvorili jeden mechanizmus na kolesách. Na toto vozidlo sa môžeme bezpodmienečne spoľahnúť a vidíme, že bolo navrhnuté s ohľadom na vodiča.
Hranolčeky
Niekedy sa veci daria. Nasledujúce ráno nenarazíme na ceste okolo Paríža na žiadne zápchy. Už sa tešíme na veľké balenie hranolčekov, ale nádej, že sa nasýtime touto belgickou lahôdkou, čoskoro strácame v antverpskom ropnom prístave, keďže sa stávame obeťami vlastného tesného harmonogramu. Potom to už ide len k horšiemu. Na malebnom parkovisku vedľa historického skladu musíme vydržať bez raňajok. Ostatných vodičov na parkovisku mimoriadne zaujme náš žltý DAF. Sme pre nich vítanou zmenou počas povinného odpočinku a čoskoro aj v nich zavládne nadšenie z toho vozidla. Náš XG+ však jednoznačne cíti blízkosť domovskej stajne, do ktorej zostáva už len 90 kilometrov. Opäť obdivujeme presné riadenie na kruhových objazdoch v prístave a po krátkom úseku diaľnice sa dostávame k vstupnej bráne továrne DAF v Eindhovene. Mimochodom, táto brána má takmer rovnakú šírku ako mýtne brány vo Francúzsku. Vrátnik na bráne nás po zatrúbení privíta s úsmevom a po 2 485 kilometroch parkujeme našu elegantnú žltú pevnosť bez jediného škrabanca v továrni DAF. Keď vystupujeme z kabíny, prekypujeme novými nápadmi. Naše závery nie sú žiadnym prekvapením. Model DAF XG+ spája osvedčený pohonný systém s vynikajúcou motorovou brzdou a kabínou, ktorá poskytuje nevídaný vnútorný priestor. A navyše má vynikajúcu spotrebu paliva. Aj pri našom nie úplne úspornom štýle jazdy sme do nášho príchodu domov spotrebovali len približne 24 litrov na sto kilometrov. Inými slovami: „Misia Budúcnosť“ je úspešne za nami.
Nádejná budúcnosť!
V tomto vydaní časopisu DAF in Action vám v mene viac ako 10 000 našich nadšených kolegov s hrdosťou predstavujeme nové modely XD a XDC. Je to rad nákladných vozidiel, ktoré stanovia nové štandardy v oblasti bezpečnosti, úspornosti a pohodlia vodiča v segmente distribúcie a stavebníctva. To bol aj výrok poroty v súťaži o medzinárodné nákladné vozidlo roka, ktorá modelu XD udelila prestížny titul „Medzinárodné nákladné vozidlo roka 2023“.
Nový model XD má rovnakú DNA ako špičkové modely XF, XG a XG+ na diaľkovú dopravu, ktoré minulý rok získali ocenenie Medzinárodné nákladné vozidlo roka. Má s nimi spoločný rovnako atraktívny a aerodynamický dizajn. Ponúka bezkonkurenčný vnútorný priestor v kabíne a prémiové vyhotovenie. Fantastické jazdné vlastnosti. Mimoriadne úsporné pohony vrátane plne elektrickej verzie.
Vďaka tomu je XD omnoho viac ako len dokonalé nákladné vozidlo pre oblasť distribúcie, stavebníctva a špecifickejších aplikácií, ako je napríklad zber odpadu a hasenie požiarov. Model XD vyjadruje aj vedúce postavenie spoločnosti DAF v oblasti alternatívnych pohonov. Na výber je široká škála elektromotorov a akumulátorov, ako aj komplexný balík servisných služieb pre tieto nákladné vozidlá s „nulovými emisiami“.
Simulácie trasy vám pomôžu pri rozhodovaní sa o dokonalej konfigurácii a optimálnom spôsobe používania vášho nákladného vozidla. A nabíjacie stanice PACCAR ponúkajú bezkonkurenčnú mieru flexibility.
Sme na čele prechodu k čistejšej a jasnejšej budúcnosti!
Harald Seidel
Prezident
DAF Trucks N.V.
Spoločnosť DAF predstavuje nové vozidlá XD a XDC
IAA v Hannoveri – popredná výstava komerčných vozidiel v Európe. Spoločnosť DAF oznámila rozšírenie svojho radu „Nová generácia DAF“ a spôsobuje rozruch na trhu so všetkými novými modelmi XD a XDC. Panuje všeobecná zhoda: „Toto je najžiadanejšie nákladné vozidlo pre oblasť distribúcie a stavebníctva.“
Autor: Bert Roozendaal
Zdá sa to takmer nepopierateľnou skutočnosťou: Nová generácia XD doslova zmení tvár distribučného trhu a posilní imidž spoločnosti DAF ako prémiovej značky. Najmä preto, že DAF je prvou značkou nákladných vozidiel, ktorá implementovala najnovšie predpisy EÚ o väčších rozmeroch nákladných vozidiel v modeli, ktorý je celkovo bezpečnejší, úspornejší z hľadiska spotreby paliva a poskytuje vodičom neuveriteľné pohodlie. Vidíme tu doslova zrodenie novej triedy.
Viac možností
Model DAF XD je k dispozícii s kabínami Day Cab, Sleeper Cab a Sleeper High Cab a s celým radom konfigurácií náprav 4x2 a 6x2 ako ťahače aj sólo vozidlá. Začiatkom roka 2023 sa sortiment ďalej rozšíri a bude zahŕňať 2-, 3- a 4-nápravové vozidlá s jedným alebo dvojitým náhonom pre oblasť stavebníctva (pozrite si bočný panel). Potom spoločnosť DAF začne aj s výrobou modelu XD ako „akumulátorového elektrického vozidla“. Tieto vozidlá s nulovými emisiami majú elektromotory s výkonom od 170 kW do 350 kW a akumulátory s kapacitou až do 525 kWh. V závislosti od spôsobu používania bude možné dosiahnuť dojazd od 200 až do viac ako 500 km. To je dostatočné na celodenný rozvoz bez potreby nabíjania počas dňa.
Model DAF XD novej generácie doslova mení tvár trhu distribúcie a stavebníctva.
Väčšie rozmery
Z hľadiska dizajnu má nový model DAF XD mnoho dizajnových prvkov spoločných s novými vozidlami XF, XG a XG+ na diaľkovú dopravu, ktoré získali ocenenie „Medzinárodné nákladné vozidlo roka 2022“. Znamená to, že má atraktívny, priateľský a mimoriadne aerodynamický dizajn a v neposlednom rade aj množstvo priestoru v interiéri. Ponúka skutočne obrovský vnútorný priestor, ktorý dokážu vodiči v sektore distribúcie skutočne oceniť. Nová denná kabína Day Cab už teraz robí na vodičov úžasný dojem. Za sedadlami má dokonca priestor na voliteľnú chladničku alebo tretie sedadlo nainštalované priamo vo výrobe! Okrem toho model XD meria na šírku 2,5 metra, takže je rovnako široký ako jeho väčší súrodenci.
Vynikajúca prístupnosť
Kabína je na podvozku namontovaná nízko, takže vo väčšine prípadov je prístup veľmi jednoduchý iba pomocou dvoch schodíkov, ktoré sú navyše sklopené smerom ku kabíne. Ďalším šikovným prvkom je nízky tunel motora, v ktorom sa nachádza hypermoderný a úsporný motor PACCAR MX 11. Poskytuje výkon od 220 kW/300 k do 330 kW/450 k a je štandardne spojený s automatizovanou prevodovkou TraXon, aby sa dosiahla maximálna úspornosť a pohodlie pri jazde. Ako voliteľná výbava je k dispozícii aj plne automatická prevodovka.
Vynikajúci komfort
Priestrannosť kabíny znamená, že vodič má za volantom viac priestoru než doteraz. Rozsahy nastavenia volantu a sedadla sú najlepšie v celom segmente distribúcie a prispievajú k vynikajúcej úrovni pohodlia, ktoré spoločnosť DAF ponúka vodičom v sektore distribúcie. Je tu aj mnoho ďalších príkladov: úplne nová prístrojová doska s veľkou centrálnou LCD obrazovkou, skvelé postele, ktoré sa môžu pochváliť 15 cm matracom, rozsiahle úložné možnosti a množstvo vreciek, ako aj množstvo zásuviek na nabíjanie smartfónu. Ako voliteľná výbava je k dispozícii špičkový zvukový systém so subwooferom a elektronická parkovacia brzda.
Model XD pôsobí komfortne a v tejto súvislosti stanovuje nový štandard. Samozrejmosťou je bezkonkurenčná kvalita jazdy a riadenia. Vďaka úplne novému dizajnu prednej časti, novému odpruženiu kabíny a novému uloženiu zadnej nápravy bude jazda s týmto nákladným vozidlom príjemná za každých podmienok.
Spoločnosť DAF urobila maximum pre to, aby stanovila nový štandard z hľadiska úspornosti.
Dokonalý výhľad = bezpečnosť
Relatívne nízka poloha na sedenie a veľké okná s nízkou spodnou hranou znamenajú, že vodič modelu XD má v tejto triede najlepší výhľad. Dôležitú úlohu zohráva aj špeciálna prístrojová doska „Vision Dashboard“, ktorá siaha až k čelnému sklu na strane spolujazdca.
Kamery nahrádzajú zrkadlá vo voliteľnom systéme DAF Digital Vision, ktorý poskytuje bezkonkurenčný pohľad na to, čo sa deje pred nákladným vozidlom aj vedľa neho. Ešte väčšie možnosti ponúka malá kamera DAF Corner Eye, ktoré nahrádza zrkadlá na zobrazenie obrubníka a priestoru pred vozidlom. A pre tých, ktorí chcú mať dokonalý výhľad a najvyššiu úroveň bezpečnosti, je nevyhnutnosťou systém DAF Kerb View Window, čo je dodatočný panel pod bežným oknom vo dverách spolujazdca, vďaka ktorému je vždy možné vidieť cyklistov a chodcov vedľa vozidla. Systém DAF City Turn Assist dokonca vydáva zvukové upozornenie, keď sa na strane spolujazdca nachádzajú účastníci cestnej premávky v mŕtvom uhle.
Úspornosť zajtrajška
Vozidlá DAF dosahujú maximálnu úsporu z hľadiska spotreby paliva a nízke emisie CO 2 predovšetkým vďaka fantastickej aerodynamike. Spoločnosť DAF urobila maximum pre to, aby stanovila nový štandard úspornosti – zaoblené hrany, tvarované čelné sklo, mierne naklonené boky a tesnenia všade tam, kde by vietor mohol čo len trochu narúšať aerodynamiku. Je to zrejmé aj z inteligentnej konštrukcie a umiestnenia systému spracovania výfukových plynov a nových zadných náprav s nízkou hladinou oleja, vďaka čomu sa dosahuje ešte menšie vnútorné trenie. A úplne logickým krokom spoločnosti DAF je jednoduchý prístup k širokej škály pomocných hriadeľov a voliteľného príslušenstva na rýchlu a jednoduchú montáž doplnkov.
Po tom, ako spoločnosť DAF v roku 2021 ohromila svet dopravy novými modelmi XF, XG a XG+ na diaľkovú dopravu, je samozrejmosťou, že všetci s očakávaním hľadia na nový model XD, s ktorým spoločnosť DAF začína budúcnosť segmentu mestskej a regionálnej distribúcie, vozidiel na špeciálne použitie a v neposlednom rade aj vozidiel pre oblasť stavebníctva. Je to nový víťaz v každom zmysle slova.
Predseda poroty Gianenrico Griffini odovzdáva ocenenie Haraldovi Seidelovi, prezidentovi spoločnosti DAF Trucks N.V.
DAF XD „Medzinárodné nákladné vozidlo roka 2023“
Minulý rok získala spoločnosť DAF titul „Medzinárodné nákladné vozidlo roka 2022“ s novou generáciou vozidiel XF, XG a XG+. A tento rok na výstave IAA v Hanoveri spoločnosť DAF opäť získala toto prestížne ocenenie, tentoraz s modelom XD, prémiovým nováčikom spoločnosti DAF v segmente distribúcie a špecializovanej prepravy.
„Spoločnosť DAF minulý rok získala toto ocenenie, pretože bola prvým výrobcom, ktorý pretransformoval nové európske predpisy týkajúce sa rozmerov vozidla na rad nákladných vozidiel na diaľkovú dopravu,“ hovorí predseda poroty Gianenrico Griffini. „Je úžasné, že sa im teraz podarilo preniesť významnú časť tej istej DNA do modelu XD, pokiaľ ide o úspornosť, bezpečnosť a pohodlie. Nech už jazdíte v ktorejkoľvek verzii modelu XD, ako vodič máte vždy pocit, že ste za volantom vozidla XG+; tichý chod, jazdné vlastnosti, kvalita, celkový výhľad, to všetko je skutočne bezprecedentné.“
Elektrický pohon
Skutočnosť, že model XD bude od začiatku predstavený aj ako elektrické nákladné vozidlo, bola rovnako dôležitým dôvodom na udelenie tohto ocenenia spoločnosti DAF. „Dokazuje to, že spoločnosť DAF je pripravená na budúcnosť,“ hovorí Griffini. „Spoločnosť DAF posúva elektrickú cestnú dopravu o ďalší veľký krok vpred.“
XDC: Výkonné stroje pre stavebníctvo
Začiatkom roka 2023 sa rad vozidiel XD ďalej rozšíri a bude zahŕňať 2-, 3- a 4-nápravové modely s jedným alebo dvojitým náhonom pre oblasť stavebníctva. Vďaka tomu dokáže nový rad XDC poskytnúť riešenie na mieru pre každú oblasť použitia.
Vďaka nízkej hmotnosti dokáže „model XDC novej generácie“ zvládnuť mimoriadne vysoké zaťaženie. Rad XDC bol vyvinutý na náročnú prácu v tých najnáročnejších podmienkach, čoho dôkazom je mimoriadne robustný nárazník, oceľová ochrana chladiča, veľká svetlá výška podvozka od 300 do 390 milimetrov (v závislosti od modelu) a veľmi veľký nájazdový uhol 25 stupňov. Výrazná mriežka, špeciálne navrhnutá pre tento model, zdôrazňuje jedinečné kvality nového modelu XDC.
Model XDC je ideálnym nástrojom pre vodičov v stavebníctve vďaka dokonalej ergonómii, veľkému interiéru dennej a lôžkovej kabíny a mnohým detailom, ktoré ešte viac uľahčia a spríjemnia každodennú prácu vodiča. Poskytuje dokonalú kombináciu mimoriadnych funkcií a bezkonkurenčného komfortu vodiča.
Na dosiahnutie maximálnej účinnosti ponúka spoločnosť DAF kompletný sortiment modulov na upevnenie nadstavby (BAM) priamo z výroby na uľahčenie montáže príslušenstva. Prirodzene ich dopĺňa komplexný rad pomocných hriadeľov na pohon príslušenstva. Pre model XDC sú k dispozícii aj možnosti na ovládanie príslušenstva z kabíny.