DAF in Action
Ďalšie príbehy
Ďalšie príbehy
Predseda poroty Medzinárodné nákladné vozidlo roka Florian Engel
„Občas si sadnete do vozidla a už po niekoľkých kilometroch viete, že jazdíte v niečom výnimočnom. Presne to sa stalo nám, keď sme testovali modely XD a XF Electric. Skvelá hnacia jednotka, dokonalý výhľad, pôsobivá efektivita a mimoriadny komfort. Modely XD a XF Electric boli oprávnene zvolené za Medzinárodné nákladné vozidlo roka 2026 drvivou väčšinou hlasov. Nastavujú nový štandard.“
Florian Engel nepotrebuje veľa času na vysvetlenie, prečo boli modely XD a XF Electric vybrané ako Medzinárodné nákladné vozidlo roka 2026. Ako predseda poroty odovzdal Engel ocenenie počas slávnostnej galavečere v Lyone Haraldovi Seidelovi, prezidentovi a generálnemu riaditeľovi DAF Trucks.
„Spoločnosť DAF bola prvým európskym výrobcom nákladných vozidiel, ktorá v roku 2018 uviedla na trh plne elektrické nákladné vozidlo. Skúsenosti, ktoré odvtedy nazbierala, sú jasne viditeľné na úplne nových modeloch XD a XF Electric.
Ide o premyslené vozidlá, ktoré ponúkajú prevádzkovateľovi aj vodičovi to najlepšie, čo v tomto segmente existuje,“ hovorí Engel.
„Ako porota sme hovorili aj s významným medzinárodným dopravcom, ktorý sa zúčastnil testovania týchto vozidiel. Povedal nám, že by najradšej nasadil elektrické modely XD a XF na všetky svoje distribučné trasy v Holandsku, Belgicku a Luxembursku – už včera bolo neskoro. Prvá jazda do Nemecka ho vraj nadchla ešte viac. To dokonale ukazuje, aké všestranné a schopné tieto vozidlá sú. Nejde o žiadny kompromis. Modely XD a XF Electric umožňujú plnohodnotné nasadenie. A tým posúvajú latku pre elektrické nákladné vozidlá na úplne novú úroveň.“
Podľa pravidiel organizácie Medzinárodné nákladné vozidlo roka získava tento titul každoročne vozidlo uvedené na trh v uplynulých 12 mesiacoch, ktoré najviac prispelo k efektívnosti cestnej dopravy. Všetci kandidáti sú hodnotení z hľadiska technologických inovácií, komfortu, bezpečnosti, jazdných vlastností, energetickej úspornosti, ohľaduplnosti k životnému prostrediu a prevádzkových nákladov.
Tým, že DAF získal tento titul už tretíkrát za posledných päť rokov, je ocenenie za rok 2026 ešte výnimočnejšie. Takýto úspech sa v uplynulých piatich desaťročiach podaril len raz. Predtým bola nová generácia XF/XG/XG+ vyhlásená za „Medzinárodné nákladné vozidlo roka 2022“. Ocenenie za rok 2023 získal model XD.
Chvála za efektivitu
Porota súťaže Medzinárodné nákladné vozidlo roka (pozrite tiež bočný panel) mala možnosť podrobne spoznať nové elektrické modely DAF XD a XF. „Keď som sa po jazdách rozprával s ktorýmkoľvek členom poroty, všetci boli nadšení. Vozidlá navyše ukázali pôsobivý dojazd. Aj v nepriaznivom počasí zostávala spotreba prekvapivo nízka. Výhody akumulátorovej technológie LFP a prvotriedny jazdný komfort hovorili jasnou rečou. DNA modelov XD a XF Electric je jednoducho nezameniteľná: kabíny ponúkajú vodičovi množstvo priestoru, vďaka vysokej aerodynamike prispievajú k nízkej spotrebe a zároveň pôsobia veľmi bezpečne vďaka vynikajúcemu výhľadu do všetkých strán.“
„Počas rozsiahlych testovacích jázd nás ohúrili aj samotné hnacie jednotky. Nákladné vozidlá pôsobili vždy dostatočne silno, bez ohľadu na výkon motora. Okrem toho sme takmer vôbec nepostrehli radenie prevodovky. To je výnimočné. Modulárna koncepcia vozidla zároveň ponúka široký výber konfigurácií akumulátorov a náprav, čo umožňuje prevádzkovateľom obrovskú flexibilitu,“ dodáva Engel.
„Rozhodnutie spoločnosti DAF použiť centrálne umiestnený elektromotor v kombinácii s tradičnou zadnou nápravou funguje vynikajúco. Počas našich jázd sme zistili, že toto usporiadanie môže byť prinajmenšom rovnako energeticky efektívne ako hnacia sústava s elektrickou nápravou. Táto konfigurácia navyše zabezpečuje ideálne rozloženie hmotnosti, čo umožňuje pokryť prakticky všetky aplikácie pomocou jedinej technickej platformy. Celkovo ide o unikátny úspech, vďaka ktorému sú modely XD a XF Electric zaslúženými víťazmi nášho ocenenia.“
„Počas rozsiahlych testovacích jázd členovia poroty ocenili modely XD a XF Electric za dokonale vyladené hnacie sústavy a takmer nepostrehnuteľné zmeny prevodových stupňov.“
Florian Engel
Predseda poroty International Truck of the Year
Osemkrát víťazom
Nie je to prvý raz, čo spoločnosť DAF získala najprestížnejšiu cenu v odvetví nákladných vozidiel. Medzi doterajších víťazov patria DAF 95 (1988), DAF 95XF (1998), DAF LF (2002), DAF XF 105 (2007), DAF CF/XF (2018), DAF XF/XG/XG+ (2022) a DAF XD (2023).
Dojazd bez emisií viac ako 500 kilometrov
Modely DAF XD a XF Electric poháňajú pokročilé elektrické motory PACCAR EX-D1 a EX-D2 s výkonom od 170 kW (230 hp) do 350 kW (480 hp). Vďaka modulárnym súpravám akumulátorov s kapacitou od 210 do 525 kWh ponúkajú ťahače a sólo vozidlá v konfiguráciách 4x2 a 6x2 dojazd s nulovými emisiami viac ako 500 kilometrov. Pri optimálnom plánovaní nabíjania sú dokonca možné vzdialenosti viac ako 1000 kilometrov za deň.
Elektrické nákladné vozidlá DAF XD a XF sú určené na mestskú aj regionálnu distribúciu, ako aj na diaľkovú prepravu. Výnimočná aerodynamika je spojená so zníženou polohou kabíny, mimoriadne nízkymi líniami okien a inovatívnymi digitálnymi kamerovými systémami, ktoré zaisťujú bezkonkurenčnú bezpečnosť a výhľad.
Ako riešenia PACCAR Power Solutions urýchľujú energetickú transformáciu
Sektor dopravy stojí na prahu zásadných zmien. Prechod z fosílnych palív na elektricky poháňané vozidlá už nie je vzdialeným snom. Naopak, stal sa každodennou realitou. PACCAR Power Solutions zohráva pri tomto prechode vedúcu úlohu so svojím kompletným balíkom prepravných riešení.
Autor: Henk de Lange
Michael van Rijen, vedúci oddelenia PACCAR Power Solutions v Európe, zdôrazňuje dôležitosť integrovaného prístupu: „Prechod na elektrické vozidlá nie je len otázkou hľadania náhrady za naftové nákladné vozidlo. Ide o strategické rozhodnutie, ktoré si vyžaduje dobre premyslenú stratégiu, v ktorej je zosúladená infraštruktúra nakladania, riadenie energie a prevádzkové procesy.“ Van Rijen bol svedkom toho, ako musia podniky často zápasiť s praktickými problémami: „Koľko nabíjacích miest budem potrebovať? A čo kapacita siete? Aké dotácie sú k dispozícii? Našich zákazníkov sprevádzame krok za krokom všetkým od zamerania až po realizáciu. Nie sú v tom sami.“
Pripravení na budúcnosť
Van Rijen zdôrazňuje, že prechod na elektrické vozidlá nie je len potrebný, ale ponúka aj príležitosti na rast a inovácie. „Prepravcom pomáhame nielen stať sa udržateľnejšími, ale aj fungovať efektívnejšie,“ vysvetľuje. Riešenia PACCAR Power ponúkajú presne to: bezproblémový prechod na elektrickú dopravu, pričom sa pozorne sleduje technická a ekonomická realizovateľnosť. Tam, kde sa spoločnosť DAF stala hlavným partnerom pre najnovšiu generáciu elektrických vozidiel, je riešenie PACCAR Power Solutions pripravené poskytnúť požadované systémy. Inými slovami, kompletný balík.
Od vízie k realite
Okrem nabíjacích staníc, ktoré dokážu nabiť nákladné vozidlo až na 80 % za 30 minút, je ďalším výstavným kusom PACCAR Power Solutions batériový systém uskladnenia energie (BESS). Zákazníkom umožňuje uchovávať si vlastnú solárnu energiu a využívať ju na rýchle nabíjanie, najmä pri preťažení elektrickej siete. V kombinácii so systémom riadenia energie (EMS), ktorý využíva údaje v reálnom čase na monitorovanie poveternostných podmienok, cien energie a spotreby energie, vytvára výkonný ekosystém. „Tieto systémy umožňujú podnikom uskladňovať energiu počas hodín mimo špičky, ako aj všetku prebytočnú slnečnú energiu, ktorú vygenerujú, a následne ju počas špičky využívať,“ vysvetľuje Van Rijen. „Môže sa navyše vrátiť do siete za výhodnú cenu. Výsledok? Nižšie náklady na energiu, menšie zaťaženie siete a udržateľnejší energetický systém.“
Prevádzka pripravená na budúcnosť
Vďaka svojim nabíjacím staniciam, inteligentným systémom skladovania a riadenia a tímu odborníkov, ktorí sú vždy pripravení pomôcť, ponúka PACCAR Power Solutions na budúcnosť zamerané riešenie pre prevádzkovateľov dopravy, ktorí sa chcú stať udržateľnejšími bez negatívneho vplyvu na ich spoľahlivosť či návratnosť. Slogan „Elektrifikujte svoju budúcnosť“ je viac než len marketingová fráza. Je to prísľub podnikom, ktoré sú pripravené urobiť krok smerom k čistejšej, efektívnejšej a ešte výnosnejšej budúcnosti.
Budovanie firmy Van Pelt
Van Pelt je pravý rodinný podnik. Bratia Jos a Luc vedú spoločnosť spolu s ďalšími tromi bratmi. Podnik prevzali po otcovi a strýkoch, ktorí firmu rozbehli v roku 1955 ako dodávateľ uhlia. Teraz je jedným z najväčších dodávateľov stavebných materiálov v Belgicku a dokáže dodať všetko, čo môžu stavitelia požadovať. Jos van Pelt: „Od pivnice až po strechu!“
Autor: Marit Smoor-Hollander
Ako ste prešli od uhlia k stavebným materiálom? „Postupovali sme malými krokmi a stále niečo pridávali,“ smeje sa Luc. „Začali sme uhlím, ktoré nás priviedlo k autodoprave, a potom sme skončili v stavebníctve. Od nepatrných začiatkov sme neustále rozširovali naše pôsobenie. Teraz sme jedným z najväčších dodávateľov v našom sektore v Belgicku, najmä po prevzatí ďalšej spoločnosti na východe krajiny. Bagrujeme piesok na výrobu betónu priamo z mora našou vlastnou loďou a ročne prepravíme 600 000 ton piesku a štrku z nášho skladu v Antverpách.“
Zľava doprava: David van Pelt, Jos van Pelt, David (hrdý vodič výklopníka) a Luc van Pelt
Oosterweel
To, akou významnou firmou sa Van Pelt stala, je zrejmé z aktuálneho zoznamu projektov spoločnosti. Jedným z nich je napríklad Oosterweel Link, nový tunel pod riekou Schelde, ktorý spojí ľavý breh s pravým brehom rieky na severe Antverp. Na uľahčenie premávky poskytne ďalšiu trasu na prechod cez rieku Šeldu. „Potrebné množstvo betónu je také veľké, že sme sa rozhodli zriadiť na mieste vlastnú továreň na výrobu betónu,“ vysvetľuje Jos. „Je to najväčší projekt, do ktorého sme sa za posledných desať rokov pustili.“
Každý má svoj názor
Riadenie rodinnej firmy nie je vždy jednoduché, priznávajú bratia. Jos van Pelt: „Viete, ako to v rodine často chodí – každý má svoj názor. Úlohy sme si rozdelili, takže všetci máme svoje vlastné povinnosti.“ Piati bratia prevzali vlastníctvo firmy v roku 2015. Všetci majú deti a vnúčatá a tieto generácie vo firme tiež pomáhajú. Josov syn David pracuje v rodinnom podniku dvadsať rokov a Lucova dcéra Lisse je zodpovedná za marketing firiem. „Stará sa okrem mnohých iných vecí o webovú stránku a všetku komunikáciu,“ hovorí hrdo.
Servisný díler DAF za rohom
Vozový park firmy Van Pelt pozostáva z približne 90 nákladných vozidiel rôznych značiek, vysvetľuje Jos po rýchlom spočítaní. V tomto roku spoločnosť Van Pelt rozšírila vozový park o päť úplne nových „stavebných“ vozidiel DAF. V porovnaní s bežným modelom majú tieto nákladné vozidlá vyššiu svetlú výšku, zosilnené oceľové nárazníky, ochranné plechy pod chladičom, terénny softvér a extra pevný podvozok pre náročné terény a staveniská. Jos: „Naše prvé nákladné vozidlo bolo tiež DAF a hneď od začiatku bolo jasné, že je to správna voľba. Sídlo servisného dílera je len 500 metrov odtiaľto, čo je ideálne – tak blízko, že tam vodič môže ísť aj pešo. Dostali sme vynikajúcu cenovú ponuku s dobrým pomerom cena/kvalita a rozhodli sme sa spoločne ako rodina, ako vždy.“
Viac faktorov
Okrem dobrého pomeru cena/výkon tu boli aj ďalšie faktory, ktoré ovplyvnili ich rozhodnutie vybrať si DAF. „V porovnaní s ostatnými nákladnými vozidlami vo vozovom parku sú vozidlá DAF až o 20 % úspornejšie z hľadiska spotreby paliva,“ hovorí Luc. „V našich prevádzkach sa nezameriavame len na spotrebu paliva, ale je to vítaný bonus.“ S novinkami sú spokojní aj vodiči. David: „Obrovský dojem na nich urobila najmä úroveň pohodlia. Sedadlo je veľmi pohodlné a kabína je pozoruhodne tichá.“
Spôsob, akým si spoločnosť Van Pelt vyberá nákladné vozidlá, hovorí za všetko: je to vždy rodinné rozhodnutie. A to funguje veľmi dobre, už niekoľko generácií.
Ďalší veľký krok vpred
Spoločnosť DAF Trucks obohatila nákladné vozidlá novej generácie o ďalšie vylepšenia, ktoré predstavila v roku 2021. Pretože v spoločnosti DAF veríme, že napredovať je vždy lepšie ako stáť na mieste. Séria inovácií stanovila nové štandardy v oblasti spotreby paliva, bezpečnosti, konektivity a pohodlia vodiča, ktoré podčiarkujú záväzok spoločnosti DAF k udržateľnosti – a čo je najdôležitejšie – k uspokojovaniu potrieb zákazníka.
Autor: Gérard de l'Ainge
Jedným z najvýraznejších vylepšení je ďalšia optimalizácia pohonných jednotiek. Motory PACCAR MX-11 a MX-13 sú teraz vybavené novými technológiami, ako je Millerov princíp paliva, optimalizované turbo a inteligentné čerpadlo chladiacej kvapaliny. Všetko s ohľadom na dosiahnutie vyššej efektivity dopravy.
A to nie je všetko. V kombinácii s novou konfiguráciou zadnej nápravy a pokročilou stratégiou radenia v automatickej prevodovke Traxon sa otáčky motora ešte viac znížili. Výsledkom je nielen nižšia spotreba paliva, ale aj zníženie hladiny hluku v kabíne. Pri stálej rýchlosti takmer doslova počuť spadnúť špendlík.
Ľahko zarobené peniaze!
Aby spoločnosť DAF dosiahla maximálny úžitok zo svojej filozofie Efektivita prepravy DAF, ide ešte o krok ďalej. Všetky modely 4x2 a 6x2 v sériách XD, XF, XG a XG+ budú štandardne vybavené pneumatikami s nízkym valivým odporom so štítkom palivovej úspornosti A, aerodynamickým balíkom a systémom DAF Digital Vision System, ktorý nahrádza tradičné zrkadlá kamerami. Kombinácia týchto funkcií poskytuje vodičovi väčšie pohodlie a ešte vyššiu úroveň bezpečnosti. K tomu sa pridáva aj efektívna spotreba paliva a nižšie emisie CO2 , ako aj vylepšený výkon VECTO, ktorý môže prispieť k nižším mýtnym sadzbám. Všetky tieto inovácie vedú k úspore spotreby paliva až do 3 % navyše k 10 %, ktoré už poskytujú nákladné vozidlá DAF novej generácie. Ľahko zarobené peniaze!
Vhodný pre vozidlá B100 FAME
Všetky nákladné vozidlá DAF už boli vhodné na používanie HVO, čo môže viesť k zníženiu CO2 až o 90 % (od zdroja až po kolesá). Niektoré modely novej generácie sú však schopné jazdiť aj na 100 % bionaftu B100 FAME. To umožňuje spoločnosti DAF uspokojiť rastúci dopyt po udržateľných dopravných riešeniach.
Platforma PACCAR Connect ako štandard
„Efektivita dopravy DAF – maximalizácia návratnosti je slogan, ktorý stelesňuje odhodlanie spoločnosti DAF maximalizovať zákazníkom návratnosť na kilometer. Jedným z vynikajúcich príkladov je PACCAR Connect, online platforma na správu vozového parku, ktorá dopravcom ponúka prehľad o výkonnosti ich vozového parku a vodičov v reálnom čase. Predplatné PACCAR Connect je štandardnou výbavou všetkých nových modelov v celom programe DAF.
Správcovia vozového parku môžu využívať intuitívny prístrojový panel na sledovanie svojich vozidiel, analýzu výkonu a plánovanie údržby. Vďaka funkciám, ako sú geozóny, analýza jazdy a bezdrôtové aktualizácie softvéru, môže byť správa vozidiel efektívnejšia a proaktívnejšia. Platforma PACCAR Connect je kompatibilná s existujúcimi logistickými systémami, čo umožňuje jednoduchú integráciu do obchodných operácií zákazníka.
Bezpečnosť na najvyššej úrovni
Okrem efektívnosti je bezpečnosť ďalšou oblasťou, v ktorej nové vozidlá DAF XD, XF, XG a XG+ vynikajú. Všetky modely sú štandardne vybavené rozsiahlym radom pokročilých asistenčných systémov vodiča (ADAS). K bezpečnej jazde prispieva systém zdokonaleného núdzového brzdenia AEBS, asistent odbočenia a otáčania DAF, upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu a adaptívny tempomat. Medzi nové funkcie patrí asistent rozjazdu a najnovšie systémy detekcie únavy a rozptýlenia pozornosti. Prvý z nich upozorňuje vodiča na zraniteľných účastníkov cestnej premávky v blízkosti nákladného vozidla, keď vozidlo stojí alebo sa rozbieha. Detekcia únavy monitoruje bdelosť vodiča.
Funkciou, ktorá nie je nová, ale určite jedinečná, je systém naprogramovaného posunutia kabíny alebo skrátene ProCaDis. Tá zaisťuje, že kabína sa v prípade čelnej zrážky pohne kontrolovaným spôsobom dozadu, čo umožňuje absorbovať časť energie a zachovať spojenie kabíny s podvozkom. Je len jednou z mnohých jedinečných bezpečnostných funkcií, vďaka ktorým je nákladné vozidlo DAF novej generácie jedným z najbezpečnejších na cestách.
Pohodlie vodiča ako priorita
Spoločnosť DAF si vždy uvedomovala, že šťastní vodiči sú základným prvkom úspešných dopravných spoločností. Pretože šťastný vodič je dobrý vodič. Práve preto pohodliu v kabíne venujeme toľko pozornosti. Každý z modelov XD, XF, XG a XG+ ponúka jedinečný vnútorný priestor, prvotriedny dizajn a vynikajúcu jednoduchosť používania.
Vďaka nižším otáčkam priniesla optimalizácia pohonu nižšiu hladinu hluku pri jazde stálou rýchlosťou. Ďalšie zdokonalenie stratégie radenia zaisťuje ešte plynulejšiu jazdu. A to bola nová generácia v tomto ohľade už aj tak výrazne popredu.
„Každý z modelov XD, XF, XG a XG+ ponúka jedinečný vnútorný priestor, prvotriedny dizajn a mimoriadne jednoduché používanie.“
Zhrnutie
Najlepšie nákladné vozidlo na trhu je teraz ešte lepšie. Nové nákladné vozidlá DAF XD, XF, XG a XG+ spájajú technologické inovácie s praktickými výhodami pre prepravcu aj vodiča. Ďalšie vylepšenia v oblasti efektívnosti, bezpečnosti, konektivity a pohodlia znamenajú, že spoločnosť DAF urobila ďalší veľký skok vpred a zaviedla nový štandard v tomto sektore.
New Generation DAF XG⁺, XG and XF
Discover the New Generation DAF trucks for long and heavy haulage.
New Generation DAF XD
Discover the New Generation DAF trucks for distribution and vocational applications.
Budúcnosť začína dnes
Budúcnosť cestnej dopravy nie je len bod na horizonte – začína už dnes a rýchlo sa mení. V tomto vydaní vám predstavíme najnovšie trendy: od špičkovej dieselovej technológie cez plne elektrické nákladné vozidlá až po inteligentné systémy riadenia energie. Inovácie sú súčasťou našej DNA.
A to potvrdzuje aj medzinárodná porota zložená z odborných novinárov: s výrazným náskokom zvolila naše modely XD Electric a XF Electric za „Medzinárodný nákladný automobil roka 2026“. Je to už tretíkrát za posledných päť rokov, čo DAF získal toto prestížne ocenenie.
Predtým sme uspeli s modelmi New Generation DAF XD, XF, XG a XG+, ktoré sme ďalej zdokonalili a opäť nastavujú latku. Vďaka optimalizovaným pohonným jednotkám, pokročilým bezpečnostným systémom a bezkonkurenčnému komfortu pre vodiča dokazujeme, že efektivita, udržateľnosť a bezpečnosť idú dokonale ruka v ruke. A to platí aj pre kompletný rad elektrických vozidiel DAF.
Samotná technológia však nestačí. Energetická transformácia si vyžaduje komplexný prístup. Vďaka inteligentným riešeniam pre nabíjanie, ukladanie energie a systémom riadenia flotily v reálnom čase pomáhame našim zákazníkom nielen byť udržateľnejšími, ale aj efektívnejšími a ziskovejšími.
Spojovacím prvkom článkov v tomto vydaní DAF in Action je pokrok – ako prostriedok na podporu vašich ambícií. Či si vyberiete diesel alebo elektrinu; spoločne budujeme čistejší, bezpečnejší a efektívnejší svet dopravy. Prajeme príjemné čítanie!
Harald Seidel
Prezident DAF Trucks N.V.
Spoločnosť Ford & Slater s chuťou prijíma revolúciu elektrických nákladných vozidiel
So 16 pobočkami po celom Spojenom kráľovstve od Rugby po Newcastle-upon-Tyne má teraz dlhoročné obchodné zastúpenie spoločnosti DAF 40 technikov, ktorí boli vyškolení na servis a opravu elektrických modelov. „Najprv absolvovali kurz IMI (Inštitút automobilového priemyslu) úrovne 3, potom vlastné školenia spoločnosti DAF,“ hovorí manažér pre elektrické vozidlá a udržateľnosť Josh Spencer. „A robíme toho oveľa viac pre optimálnu podporu našich zákazníkov pri energetickej transformácii.“
Autor: Steve Banner
Tim Strevens, spoločný výkonný riaditeľ Ford & Slater, hovorí: „Predaj elektrických nákladných vozidiel bude rásť, takže musíme mať potrebné znalosti a kompetencie, aby sme sa vedeli o ne starať. Na tento účel sme úzko spolupracovali so spoločnosťou DAF, aby sme boli plne pripravení – vrátane toho, že naši technici strávili čas priamo s technickým tímom DAF v Eindhovene, aby dôkladne porozumeli produktu.“
ZEHID program
Ich novonadobudnuté zručnosti budú v najbližších rokoch nepochybne potrebné. Hovorí Spencer: „Máme 60 elektrických nákladných vozidiel, ktoré sú určené pre podniky zapojené do programu ZEHID vlády Spojeného kráľovstva, a jedna tretina z nich bude prevádzkovaná v oblastiach, ktoré sú pod správou prevádzok servisných dílerov spoločnosti Ford & Slate.“ ZEHID je skratka pre ťažké nákladné vozidlá s nulovými emisiami a demonštráciu infraštruktúry. S podporou 200 miliónov £ (237 miliónov eur) od britského vládneho ministerstva dopravy ide o urýchlenie prechodu na nákladné vozidlá s nulovými emisiami v Británii.
„Zastávame názor, že elektrické nákladné vozidlá by mohli do roku 2029 predstavovať až 45 % trhu s novými nákladnými vozidlami za predpokladu, že súčasná legislatíva vyžadujúca od výrobcov znižovanie produkcie CO2 zostane nezmenená.“
Tim Strevens
Spolumajiteľ
Rýchlonabíjačky a dodávky s elektrickými dielmi
Spoločnosť Ford & Slater vybavila svoje pobočky v Leicesteri, Norwichi, Peterboroughu a Spaldingu rýchlonabíjačkami DC PACCAR s výkonom 180 kW a investuje do solárnych panelov. V priebehu nasledujúcich 12 až 18 mesiacov plánuje zdvojnásobiť počet rýchlonabíjačiek, ktoré má k dispozícii, hovorí Spencer. Všetky predajne majú dve alebo tri 22 kW AC nabíjačky a vo veľkej miere ich využívajú obchodné dodávky s elektrickými dielmi. „Z 33 firemných áut, ktoré sme si nedávno objednali, sú tri hybridné a ostatné sú elektrické,“ pokračuje Spencer. „Je oveľa jednoduchšie predávať elektrické nákladné vozidlá, ak prídete v elektrickom vozidle a môžete potenciálnemu zákazníkovi povedať, že všetky požadované náhradné diely budú dodané v elektrickej dodávke.“ Spoločnosť Ford & Slater bola jedným z prvých predajcov, ktorí propagovali vozidlá DAF s nulovými emisiami. „Posledné štyri roky som sa tejto oblasti venoval na plný úväzok,“ hovorí Spencer. „V roku 2021 sme získali model LF Electric a začali sme ho predvádzať prepravným vozovým parkom od marca 2022,“ pokračuje. „Odhadujem, že sme predali najviac elektrických nákladných vozidiel LF zo všetkých predajcov v okolí.“
45 %
„Všetkých našich päť predajní sú strediskami pre elektrické nákladné vozidlá značky DAF“, hovorí Strevens. „Zastávame názor, že elektrické nákladné vozidlá by mohli do roku 2029 predstavovať až 45 % trhu s novými nákladnými vozidlami za predpokladu, že súčasná legislatíva vyžadujúca od výrobcov znižovanie produkcie CO2 zostane nezmenená. Takisto veríme, že budú mať dlhšiu životnosť ako dieselové modely a mohli by zostať v prevádzke u svojho prvého prevádzkovateľa sedem alebo osem rokov,“ pokračuje. „Sme si istí, že pre ne bude existovať životaschopný trh s ojazdenými vozidlami, najmä ak si uvedomíte, že o sedem alebo osem rokov bude mať veľa miest v Spojenom kráľovstve zóny s nulovými emisiami.“
Stála údržba
Je potrebné poznamenať, že zatiaľ čo elektrické zariadenia majú menej pohyblivých dielov a vyžadujú si menej servisu ako dieselové motory, neznamená to, že nevyžadujú vôbec žiadnu údržbu. „Nezabúdajte, že majú chladiace okruhy a že naše nákladné vozidlá sú vybavené dvojitými elektromotormi a trojstupňovou epicyklickou prevodovkou,“ hovorí. Nákladné vozidlá s nulovými emisiami majú tiež systémy riadenia a odpruženia a pneumatiky a rovnako ako dieselové motory musia stále podstupovať pravidelné bezpečnostné kontroly, ktoré sú pre prevádzkovateľov nákladných vozidiel v Spojenom kráľovstve povinné. Josh Spencer: „U nás v spoločnosti Ford & Slater sme na to pripravení.“
Skupina WhatsApp
Zatiaľ čo do prevádzky vstupuje stále viac elektrických nákladných vozidiel, celkový počet zostáva v súčasnosti nízky a technici sa oveľa častejšie stretávajú s dieselovými modelmi. Nehrozí teda, že ich zručnosti v oblasti elektrického servisu a opráv zapadnú prachom? Spencer si je vedomý, že by takáto situácia mohla nastať. „Urobili sme to preto tak, že sme zaregistrovali všetkých našich elektrických technikov do špeciálnej skupiny WhatsApp pre elektrické vozidlá, aby boli pravidelne informovaní o akýchkoľvek zmenách požiadaviek na údržbu,“ hovorí. „Prijímanie takýchto aktualizácií pomáha zabezpečiť, aby boli stále informovaní o zmenách týkajúcich sa elektrických vozidiel.“ Ak zabezpečujete údržbu elektrického nákladného vozidla, bezpečnosť musí byť na prvom mieste a dielne spoločnosti Ford & Slater sú podľa Spencera náležite vybavené. „Máme bezpečnostné zábrany a výstražné značky,ako aj izolované nástroje a vyvinuli sme celý rad bezpečných systémov práce na podporu našich tímov.“
„Môžeme predvídať, že ak umožníme tretím stranám pripájať sa k našim nabíjačkám, stane sa to obrovskou príležitosťou na generovanie príjmov.“
Josh Spencer
Manažér pre elektrické vozidlá a udržateľnosť
Infraštruktúra nabíjania ako nové podnikanie
Spoločnosť Ford & Slater berie rast trhu s elektrickými vozidlami veľmi vážne. Z dlhodobého hľadiska by mohla existovať možnosť opravovať a udržiavať nabíjačky, ktoré si vozové parky nainštalovali vo svojich vlastných priestoroch, navrhuje Spencer. Spoločnosť PACCAR ponúka predajcom na predaj rad nabíjačiek a spoločnosť Ford & Slater spolupracuje s poskytovateľmi infraštruktúry ruka v ruke so spoločnosťami DAF a PACCAR. Pomáhajú dopravcom zabezpečiť, aby mali na svojich pracoviskách dostatok energie na podporu nabíjacích zariadení, ktoré budú potrebovať, hovorí Strevens. Spencer dodáva: „Môžeme predvídať, že ak umožníme tretím stranám pripájať sa k našim nabíjačkám, stane sa to obrovskou príležitosťou na generovanie príjmov. Naše pracovisko v Leicestri je len míľu od diaľnice M1, takže v priebehu nasledujúcich piatich rokov by sme tam mohli nainštalovať až desať nabíjačiek. Mohli by sme dokonca zriadiť kaviareň pre vodičov, kým budú čakať na nabitie svojich vozidiel."
Posledné slovo patrí Timovi Strevensovi: „Prechod na elektrický pohon je veľkou zmenou pre prevádzkovateľov aj predajcov. „Sme hrdí, že toho môžeme byť súčasťou.“
Partner v oblasti energetickej transformácie
Prechod na elektrickú dopravu je dôležitým krokom pre mnohé podniky, ktorých cieľom je prevádzkovať udržateľnejší vozový park. Zahŕňa však oveľa viac ako len kúpu elektrického nákladného vozidla. Spoločnosť DAF tomu rozumie ako nikto iný, a preto ponúka nielen kompletný program elektrických vozidiel, ale aj širokú škálu podporných služieb. Vďaka tomu je spoločnosť DAF ideálnym partnerom pri energetickej transformácii.
Autor: Henk de Lainge
V roku 2018 bola spoločnosť DAF prvým európskym výrobcom nákladných vozidiel, ktorý uviedol na trh plne elektrické nákladné vozidlo. Rad teraz pozostáva z modelov XB, XD a XF Electric – ide o kompletný rad vozidiel s nulovými emisiami pre všetky druhy prepravy, od mestskej distribúcie až po prepravu na veľké vzdialenosti. Každý model bol navrhnutý s ohľadom na maximálnu efektivitu, bezpečnosť a pohodlie. Spoločnosť DAF však ponúka oveľa viac než len dodávanie vozidiel. Energetická transformácia si vyžaduje integrovaný prístup a spoločnosť DAF na to reagovala rozsiahlym balíkom riešení a služieb.
Strediská elektrických nákladných vozidiel DAF: odborné znalosti nablízku
Všetci servisní díleri DAF v Európe boli oficiálne označení ako Stredisko elektrických nákladných vozidiel DAF. To znamená, že ponúkajú vysoko kvalifikovaných mechanikov, špeciálne upravené dielne a (polo)verejnú nabíjaciu stanicu. Zákazníci sa na nich môžu spoľahnúť, pokiaľ ide o odborné poradenstvo, profesionálny servis a rýchlu dostupnosť náhradných dielov.
Inteligentná konfigurácia vozidla so systémom TOPEC
Servisní díleri DAF používajú systém TOPEC na určenie správneho druhu elektrického nákladného vozidla na konkrétne využitie. Táto pokročilá predajná platforma kombinuje konfigurácie vozidiel s údajmi o zákazníkoch a poskytuje simulácie trás, intervalov nabíjania a spotreby energie. Umožňuje im jasne identifikovať optimálne špecifikácie, vďaka ktorým budú dosahovať najvyššiu návratnosť na kilometer. Každý, kto chce zistiť, ktoré elektrické nákladné vozidlo najlepšie vyhovuje jeho potrebám, môže navštíviť webovú stránku DAF a pozrieť si modely XB, XD a XF Electric v 3D online konfigurátore nákladných vozidiel.
Odborná príprava na dosiahnutie maximálnej efektívnosti
Keď vodič dostane do rúk kľúče od elektrického nákladného vozidla, dostane aj rozsiahle pokyny, ako vozidlo používať. Spoločnosť DAF tiež ponúka kupóny na konkrétne školiace programy pre vodičov. Počas školenia sa vodiči naučia, ako minimalizovať spotrebu energie uplatňovaním postupov inteligentného nabíjania, regeneratívneho brzdenia a efektívneho správania počas jazdy. To im umožňuje vyťažiť maximum z každej kWh.
PACCAR Connect: záber na výkon
Všetky elektrické nákladné vozidlá DAF sú štandardne vybavené systémom PACCAR Connect, platformou na online správu vozového parku. To umožňuje prepravcom sledovať výkon svojich vozidiel a vodičov 24 hodín denne, 7 dní v týždni. PACCAR Connect poskytuje informácie o spotrebe energie, stave akumulátora a dojazde vozidla – sú to všetko kľúčové prvky efektívneho plánovania trasy. Platforma PACCAR Connect je kompatibilná s existujúcim logistickým softvérom a ponúka mobilné služby, ktoré sú prepojené s navigačným systémom DAF Truck Navigation, ktorý dokáže nákladné vozidlo rýchlo a jednoducho informovať o trasách a nabíjacích staniciach. Voliteľne je dostupný aj modul Vehicle Health, ktorý poskytuje informácie o technickom stave vozidla a plánovanej údržbe.
Financovanie a údržba: Bezstarostná jazda
Aby bol prechod na elektrické vozidlá ešte atraktívnejší, spoločnosť DAF ponúka konkurencieschopné ceny za zmluvy na údržbu a opravy MultiSupport. Možné je aj financovanie cez PACCAR Financial s možnosťami, ktoré vyhovujú akýmkoľvek individuálnym obchodným potrebám.
Riešenia nabíjania šité na mieru
Spoločnosť DAF tiež ponúka rozsiahly program Nabíjacie stanice PACCAR, ktoré sa pohybujú od 20 do 360 kW. Nabíjačky s výkonom od 20 do 50 kW sú k dispozícii na nabíjanie cez noc, zatiaľ čo nabíjačky s výkonom 120 až 180 kW sú ideálne na rýchle nabíjanie medzi jednotlivými jazdami. Výkonná 360 kW nabíjačka dokáže nabíjať aj dve nákladné vozidlá súčasne. Pre maximálnu flexibilitu sú k dispozícii aj mobilné nabíjačky. A pre zákazníkov, ktorí chcú optimalizovať svoje dodávky energie, ponúka spoločnosť DAF podporu pri inštalácii mikrosietí prostredníctvom riešenia PACCAR Power Solutions (pozri tiež s. 20). Môže zahŕňať kombinácie solárnych panelov, batériových systémov na ukladanie energie (BESS) a systémov riadenia energie (EMS). Prirodzene sa berú do úvahy všetky aspekty: veľkosť vozového parku, harmonogram nabíjania, kapacita siete a ceny energie.
Spoločne smerom k trvalo udržateľnej doprave
Vďaka širokému sortimentu elektrických nákladných vozidiel, inteligentným riešeniam nabíjania, odborným radám a výkonným digitálnym nástrojom je spoločnosť DAF pripravená spolupracovať so svojimi zákazníkmi na formovaní budúcnosti trvalo udržateľnej dopravy. „Efektívnosť prepravy DAF znamená maximalizáciu vašich výnosov,“ hovorí Bart Bosmans, člen predstavenstva DAF zodpovedný za marketing a predaj. „Platí to aj pre širokú škálu nákladných vozidiel a služieb, ktoré ponúkame s cieľom čo najlepšie podporiť našich zákazníkov v ich energetickej transformácii.“
Tichý a čistý zber odpadu
Elektrické nákladné vozidlo DAF bolo nedávno uvedené do prevádzky v spoločnosti Remondis so zameraním na riadenie odpadu v holandskom meste Scherpenzeel. Vozidlo, teda model XD Electric 220, je vybavené nadstavbou Haller Magnum, vďaka čomu je úplne prvým plne elektrickým zadným nakladačom DAF v Holandsku. „Ľudia oceňujú tiché smetiarske auto“ hovorí správca vozového parku René Knoop.
Autor: Guus Peters
Fotografia: Marieke van Grinsven
Remondis je nemecká spoločnosť, ktorá je celosvetovo aktívna v oblasti recyklácie, riadenia vodných zdrojov, ako aj priemyselných služieb a služieb miestnych úradov. S dvetisíc zamestnancami je jednou z najväčších recyklačných spoločností v Holandsku. René Knoop je vždy dobre naladený správca vozového parku v Remondis v severovýchodnom Holandsku a dokáže celé hodiny rozprávať o smetných nádobách a odvoze odpadu – a to od nádob na kolieskach, ktoré každý týždeň rozvážame po uliciach, cez kontajnery používané na staveniskách až po obrovské kontajnery, ktoré pojmú až štyridsať kubických metrov odpadu a dokážu si poradiť so zdanlivo neobmedzeným nákladom. Všetky tieto kontajnery a ich obsah zhromažďuje spoločnosť Remondis a jej pôsobivý vozový park nákladných vozidiel.
Palec hore
Podľa Knoopa bol príchod ich nového modelu DAF, XD Electric 220 okamihom na ktorý sa nezabúda. „Videli sme ho prichádzať spoza rohu, ale nič sme nepočuli. Bolo to úžasné. Niekedy sa pýtam vodiča, „Aké je to jazdiť v centre mesta? Všimnú si vás cyklisti?“ „Nuž,“ povie, „niekedy sa za nich zaradím na semaforoch a nepočujú ma prichádzať. Preto musím byť mimoriadne opatrný.“ Hovorí tiež, že keď keď prechádza s nákladným vozidlom okolo ľudí sediacich na terase v meste, často mu ukážu zdvihnutý palec. Sú ohromení, keď vidia, že také veľké vozidlo vydáva tak málo hluku. Ľudia veľmi oceňujú tiché smetiarske auto. V takýchto chvíľach sa vodiči vždy nakopnú.“
„Radi by sme získali viac skúseností s elektrickými nákladnými vozidlami. Aj tak budú do desiatich rokov povinné – a možno ešte skôr“
René Knoop, správca vozového parku
Nižšie emisie
Spoločnosť Remondis v súčasnosti prevádzkuje šesť elektrických nákladných vozidiel v Holandsku a Knoop je zodpovedný za tri z nich na východe krajiny. Verí, že nový model XD Electric 220 v priestoroch spoločnosti v Scherpenzeeli dokonale vyhovuje požiadavkám spoločnosti. „Používa sa pre projekt Open Waste, čo je spoločným úsilím, do ktorého sa zapojilo množstvo spoločností zaoberajúcich sa odpadom, ktorých cieľom je dosiahnuť nižšie emisie. Elektrické vozidlo do tohto plánu vynikajúco zapadá. Spoločnosť Remondis chce tiež získať viac skúseností s elektrickými nákladnými vozidlami. Používanie elektrických vozidiel dokonale zodpovedá našim ambíciám v oblasti udržateľnosti – chceme dosiahnuť štrukturálne zníženie emisií a prispieť k čistejšiemu životnému prostrediu. Používanie elektrických vozidiel vnímame nielen ako inovatívne, ale aj ako logický krok v našej dlhodobej stratégii. Udržateľnosť sme pevne zakotvili do všetkých aspektov našej prevádzky.“
Najnovšou akvizíciou spoločnosti Remondis je denná kabína vozidla DAF XD Electric 220 FAN (6 x 2). Je vybavená nadstavbou Haller Magnum GPM (vyrobená v Holandsku) a systémom váženia Welvaarts (kalibrovaný pre európsku triedu 3), ktorý dokáže vážiť náklad až do 12 000 kg s presnosťou do 5 kg.
Ako hodinky
Keď sa v spoločnosti Remondis diskutovalo o používaní elektrických vozidiel, netrvalo dlho a v rozhovore sa objavili slová „preťaženie siete“. Našťastie, podľa Knoopa to nebol pre spoločnosť Remondis problém. Vždy budete čeliť otázkam, ako je napríklad „koľko vozidiel budete mať v danej lokalite?“ a „koľko ich budete nabíjať súčasne?“ Ale tu v Scherpenzeeli išlo všetko ako po masle, pretože už mali predchádzajúce skúsenosti s dvoma ďalšími elektrickými vozidlami. V priestoroch spoločnosti Remondis je umiestnená rýchlonabíjačka PACCAR, ktorá podľa Knoopa postačuje na to, aby nákladné vozidlo mohlo vykonávať celodennú prácu. „Elektrické nákladné vozidlo je ideálne na zber odpadu. Keď sa po prejdení trasy vráti, často mu v akumulátore zostáva ešte tridsať až štyridsať percent. Plné nabitie trvá iba päť hodín. Úlohu, samozrejme, zohráva vzdialenosť, ktorú musí prejsť, ale dôležité je aj to, ako sa vozidlo používa. Vo všeobecnosti naše vozidlá nemusia v daný deň cestovať veľmi ďaleko, ale spotrebujú veľa hodín PTO. Je to dôležitý faktor, pretože to znamená, že prevádzkový čas nadstavby presahuje čas jazdy vozidla.“
Smetný kôš na kolieskach
Ako už bolo spomenuté, nové nákladné vozidlo DAF nemusí prekonávať veľmi dlhé vzdialenosti, ale musí denne vyprázdňovať 100 až 140 nádob. Väčšie odpadkové koše na kolieskach, ktoré model XD Electric 220 vyprázdňuje, majú objem tisíc litrov a väčšina reštaurácií alebo podnikov ich má viac ako jeden. „Niektorí naši zákazníci potrebujú vyprázdniť koše každý deň, iným naopak stačí, aby sme k nim prišli raz za dva mesiace,“ hovorí Knoop. „To si vyžaduje veľa plánovania. Ak nám zákazník zavolá a spýta sa: „Môžete prísť zajtra vyprázdniť naše koše?“ urobíme všetko, čo je v našich silách, aby sme ho začlenili do nášho harmonogramu.“
Vodiči
A čo vodiči? „Každý z nich má, samozrejme, tiež svoj názor,“ smeje sa Knoop. „Niekedy sú trochu váhaví, ale to všetko sa zmení po prvej jazde vozidlom. Vodič, ktorý s ním bežne vyráža na cestu, je v každom prípade veľmi nadšený. Mal som šancu riadiť nákladné vozidlo DAF s bočným nakladačom a páčilo sa mi to.“
DAF XD Electric
Model DAF XD Electric je ideálny na regionálnu a mestskú distribúciu. Komplexné prepravné riešenie na použitie s nulovými emisiami a dojazdom až 500 km.
Pripravení na budúcnosť
V posledných rokoch sa spoločnosť DAF etablovala ako líder v odvetví, pokiaľ ide o transformáciu na udržateľnú cestnú dopravu. Uvedením plne elektrických vozidiel novej generácie XB, XD a XF Electric spoločnosť DAF dodala kompletnú sériu nákladných vozidiel s nulovými emisiami pre mestskú aj diaľkovú dopravu. Riešenie na mieru pre každý druh prepravy!
Autor: Henk de Lange
V roku 2018 bola spoločnosť DAF prvým európskym výrobcom nákladných vozidiel, ktorá uviedla na trh plne elektrické distribučné nákladné vozidlo. Odvtedy bolo po celej Európe úspešne nasadených množstvo nákladných elektrických vozidiel DAF, ktoré okrem iného zásobujú supermarkety, prepravujú kontajnery a zbierajú odpad. Teraz, s uvedením elektrických nákladných vozidiel novej generácie, spoločnosť DAF pozdvihla svoj sortiment na ešte vyššiu úroveň. Plne elektrické modely – XB, XD a XF Electric – vychádzajú z viacnásobne ocenených nákladných vozidiel novej generácie DAF. Spájajú pokročilú technológiu so vždy spoľahlivou DNA spoločnosti DAF: špičková efektívnosť, bezpečnosť a pohodlie vodiča.
DAF XB Electric
Nový model DAF XB Electric bol špeciálne vyvinutý pre mestskú a regionálnu distribúciu. Nákladné vozidlo je dostupné v 12, 16 a 19-tonových verziách s rázvorom od 3,55 metra. Vďaka kompaktnej kabíne, nízkemu vstupu a malému polomeru otáčania je model XB Electric mimoriadne obratný a ideálny do rušných centier miest.
Model XB Electric je poháňaný motormi PACCAR EX-M1 alebo EX-M2 s výkonmi od 120 do 190 kW a krútiacim momentom 3 500 Nm. V závislosti od konfigurácie batérie má dojazd až 350 kilometrov (141, 210 alebo 282 kWh). Batérie LFP, ktoré sa štandardne dodávajú ku každému elektrickému vozidlu DAF, neobsahujú kobalt a nikel, sú veľmi tepelne stabilné a navrhnuté s ohľadom na dlhú životnosť. Môžu sa nabíjať pomocou bežnej siete (AC do 22 kW) alebo rýchlonabíjaním (DC do 150 kW), pričom nabitie z 20 % na 80 % trvá približne 40 až 70 minút.
Bezpečnosť a pohodlie
Vozidlo XB Electric udáva tón aj v oblasti bezpečnosti a pohodlia. Vozidlo je vybavené pokročilými pomocnými systémami, ako sú AEBS, asistent odbočenia DAF, detekcia únavy a rozpoznávanie rýchlostného obmedzenia. Kabína ponúka vynikajúci výhľad na všetky strany a môže sa pochváliť moderným digitálnym displejom, pohodlnými sedadlami a vysoko kvalitnou povrchovou úpravou. Rovnako ako každý iný model DAF XB.
DAF XD a XF Electric
Spoločnosť DAF vyvinula elektrické vozidlá XD a XF Electric pre náročnejšie použitie a prepravu na veľké vzdialenosti. Tieto nákladné vozidlá sú vybavené výkonnými elektronickými motormi PACCAR EX-D1 a EX-D2 s výkonmi od 170 do 350 kW a krútiacim momentom až 2 400 Nm. Pohonné jednotky sú spojené s 2 až 5 modulárnymi akumulátormi s kapacitou od 210 do 525 kWh a vozidlá majú dojazd viac ako 500 kilometrov na jedno nabitie.
1 000 kilometrov denne s nulovými emisiami
Vďaka inteligentnej elektronike vozidla a plánmi nabíjania môžu nákladné vozidlá prejsť až 1 000 kilometrov s nulovými emisiami za deň. Nákladné vozidlá umožňujú jednosmerné nabíjanie (voliteľné) a jednosmerné rýchlonabíjanie do 325 kW (štandard). Akumulátory s tromi blokmi je možné nabiť až na 80 % za 45 minút. Aerodynamický dizajn kabíny vrátane panoramatického čelného skla, bezškárovej povrchovej úpravy a digitálnych zrkadiel prispieva k nízkej spotrebe energie. Rovnako ako v prípade modelu XB Electric, nákladné vozidlá používajú akumulátory LFP so zárukou až osem rokov.
Flexibilita a jednoduchosť stavby karosérie ako štandard
Modely XB a XD a XF Electric sú navrhnuté s ohľadom na maximálnu jednoduchosť stavby karosérie. Vďaka modulárnemu umiestneniu akumulátorov je tu dostatok priestoru aj na umiestnenie ďalších prvkov, ako sú výložníky. Voliteľne je k dispozícii aj 650 V e-PTO (25 alebo 90 kW), ktorý možno použiť na napájanie zariadení, ako sú chladiace jednotky, bez potreby samostatného generátora. Spoločnosť DAF dokonca ponúka balík Bolt & Play pripravený na použitie pre špecifické aplikácie, ako je zber odpadu pomocou bočných nakladačov. Tento balík obsahuje e-PTO, montážne držiaky a konektory na optimálnu integráciu nadstavby a podvozku.
Bezpečnosť a komfort na najvyššej úrovni
Elektrické nákladné vozidlá DAF sú vybavené širokou škálou bezpečnostných systémov vrátane systému Digital Vision System DAF, Corner View DAF, asistenta odbočenia a otáčania v meste a asistenta zmeny jazdného pruhu. Tieto systémy pomáhajú vodičovi rozpoznať zraniteľných účastníkov cestnej premávky pred nákladným vozidlom a vedľa neho – čo je veľmi dôležité v mestskom prostredí. Je samozrejmé, že úroveň pohodlia, ktorú ponúkajú elektrické vozidlá XB, XD a XF, je veľmi vysoká. Kabíny sú priestranné, ergonomicky navrhnuté a vybavené digitálnymi displejmi, ktoré poskytujú prehľadné informácie o elektrickom pohone. Sedadlá a lôžka sú navrhnuté na dlhé cesty a vďaka „jednopedálovému ovládaniu“ (plynový pedál sa používa na zrýchľovanie aj brzdenie) ponúka každé elektrické nákladné vozidlo DAF plynulý a intuitívny zážitok z jazdy, ktorý od značky DAF určite aj očakávate.
Spoločnosť DAF je pripravená na budúcnosť
V podobe modelov XB, XD a XF Electric dodáva spoločnosť DAF celý rad nákladných vozidiel s nulovými emisiami, ktoré poskytujú optimálne riešenia pre každý druh prepravy – od mestskej distribúcie až po medzinárodnú dopravu. Tieto popredné vozidlá s nulovými emisiami sú podporované celým radom špecifických služieb a práve vďaka tejto kombinácii je spoločnosť DAF ideálnym partnerom pri vašej vlastnej energetickej transformácii.
Nová generace nákladních vozů XD a XF Electric byla korunována titulem „Mezinárodní nákladní vůz roku 2026“. Plně elektrické vozy byly porotou oceněny za zavedení vyspělé technologie s nulovými emisemi do každodenního provozu. Porota složená z 23 předních evropských novinářů zabývajících se užitkovými vozidly vyzdvihla elektrické vozy DAF za jejich výjimečnou energetickou účinnost, jemně vyladěný, přesto výkonný pohon a pokročilou technickou architekturu.