DAF XF H2 Innovation Truck

Vodík

Zaujímavá alternatíva do budúcnosti

 

Filozofiou spoločnosti DAF je, že musíme preskúmať všetky technológie na ceste k udržateľnej cestnej doprave. A vodík (H2)? Nákladné vozidlá poháňané vodíkom sú z dlhodobého hľadiska určite sľubnou alternatívou, a to najmä pre stredné a dlhé vzdialenosti. Dokonca máme k dispozícii dve možnosti: prvá, v ktorej palivový článok využíva vodík na výrobu elektriny a následne na pohon elektrického motora, a druhá, v ktorej sa vodík používa priamo ako palivo pre vodíkový motor. V oboch prípadoch je možné zníženie emisií CO2 o 100 %.

 
 

Komplexné skúsenosti s vodíkom

PACCAR, materská spoločnosť spoločnosti DAF, už získala (v spolupráci so spoločnosťami Toyota a Shell) veľa skúseností s nákladnými vozidlami s vodíkovou technológiou, ktoré využívajú palivový článok. V posledných rokoch sa v prístave Los Angeles a jeho okolí uskutočnilo rozsiahle testovanie.

Spoločnosti PACCAR a Toyota Motor North America, Inc. (Toyota) dokonca oznámili rozšírenie svojej spoločnej snahy o vývoj a výrobu bezemisných nákladných vozidiel Kenworth a Peterbilt s vodíkovými palivovými článkami (FCEV).

 
 

Vodíkový motor

Spoločnosť DAF sa sústreďuje aj na ďalší rozvoj vodíkovej technológie. Skvelým príkladom je nová generácia modelu DAF XF s vodíkovým motorom s vnútorným spaľovaním (ICE), ktorý získal prestížnu „Cenu za inováciu nákladných vozidiel 2022“.

V porovnaní s použitím vodíka na palivové články má riešenie s vnútorným spaľovaním menšie nároky na chladenie a odstraňuje nutnosť využívania akumulátorov na výrobu elektrickej energie. Okrem toho je vodíkový spaľovací motor menej citlivý na kvalitu vodíka. Keď sa vodík využíva priamo ako palivo, dokážeme plne využiť osvedčenú efektívnosť, spoľahlivosť a dlhú životnosť spaľovacieho motora. Okrem toho je dôležité vziať do úvahy rozsiahle znalosti a skúsenosti, ktoré máme v Európe s vývojom a výrobou v tejto oblasti.

 
 
green-hydrogen

Existuje viacero spôsobov výroby vodíka. V prvom rade je to „krakovanie“ fosílnych palív. Výsledkom je sivý vodík, pretože pri spracovaní fosílnych palív sa vždy uvoľňuje CO2. Druhý a oveľa čistejší spôsob výroby vodíka je elektrolýza. Z obnoviteľných zdrojov (pomocou slnečnej alebo veternej energie) sa vyrobí elektrina, ktorá sa zavádza do vody, čím sa vyrába kyslík a vodík: zelený vodík pre riešenie 100 % bez CO2 „od zdroja až po kolesá“.

 
 

Súvisiace informácie