Spoločnosť DAF rešpektuje vaše súkromie. Súbory cookie používame na rôzne účely, ako napríklad fungovanie webovej stránky, zlepšovanie vašej skúsenosti s našou webovou stránkou, budovanie integrácie so sociálnymi médiami a pomoc pri cielení marketingových aktivít v rámci a mimo našej webovej stránky. Pokračovaním v prehliadaní našej webovej stránky súhlasíte s používaním súborov cookie. Ak však chcete prispôsobiť nastavenie vašich preferencií súborov cookie, kliknite na položku „Zmeniť nastavenia“ nižšie. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. Viac informácií nájdete v Zásadách používania súborov cookie.
 
  • streda, 18. októbra 2017
  • Eindhoven
  • DAF Trucks N.V.
 

Spoločnosť DAF uviedla na veľtrhu Busworld '17 súčasti poháňacieho ústrojenstva pre zníženie prevádzkových otáčok motora (downspeeding)

Výrazne palivovo úspornejší, tichší, výkonnejší a komfortnejší

 
DAF LF Chassis module for coach and bus
 

• Spoločnosť DAF predstavuje motory, ktoré pracujú pri nižších otáčkach, a tiež nápravy pre autobusy a autokary:

- až o 6 % nižšia spotreba paliva
- vyšší komfort pre cestujúcich
- maximálny krútiaci moment dostupný už pri 900 min-1

• Významné zdokonalenie motorov PACCAR MX-11 a MX-13:

- nižšia hmotnosť
- vylepšené spaľovanie, nové turbodúchadlo a ventilový rozvod
- nové inteligentné čerpadlá mazania motora, chladenia a posilňovača riadenia
- vyšší krútiaci moment pri nižších otáčkach motora
- vyššie výkony až do 390 kW/530 k
- špičkový výkon motorovej brzdy

• Nové vysoko efektívne zadné nápravy:

- rýchlejšie stále prevody
- nižšia hmotnosť
- nižšie vnútorné trenie

Výrazná úspora paliva, tichšie, výkonnejšie a oveľa komfortnejšie. Spoločnosť DAF Components predstavila na veľtrhu Busworld 2017 v belgickom Kortrijku významné inovácie – motory, ktoré pracujú pri nižších otáčkach (downspeeding), a tiež nápravy pre autobusy a autokary. Zdokonalené motory PACCAR MX-11 a MX-13 sú neuveriteľne tiché a poskytujú optimálny výkon pri obzvlášť nízkych otáčkach. Spoločnosť zároveň uvádza novo vyvinuté, rýchle stále prevody zadnej nápravy, ktoré – v kombinácii s optimalizovanými prevodovkami – poskytujú neobyčajne nízku spotrebu paliva a nevídaný komfort cestovania.

Aby bola každá kvapka paliva využitá s maximálnou účinnosťou, vykonala spoločnosť DAF dôkladnú analýzu všetkých prvkov spojených s pohonným ústrojenstvom, pričom si pre nové motory a zadné nápravy kládla otázku „Ako môžeme ešte ďalej znížiť spotrebu paliva?“. Cieľom je dosiahnutie maximálneho zisku z každého kilometra, maximálnej spoľahlivosti a maximálneho komfortu za minimálne náklady.

Downspeeding

Východiskovým predpokladom pri vývoji nových motorov PACCAR MX-11 a MX-13 bolo zníženie ich pracovných otáčok (downspeeding) za účelom optimalizácie spotreby paliva. Motory PACCAR MX-11 a MX-13 novej generácie poskytujú maximálny krútiaci moment už od 900 min-1, a to bez obmedzenia výkonu. To znamená, že motory MX-11 i MX-13 majú prevádzkové otáčky 1 050 min-1 pri cestovnej rýchlosti.

Vysoký krútiaci moment

Lepší komfort riadenia a dostatočný záber zaisťujú vyšší krútiaci moment o 50 až 200 Nm (v závislosti od typu motora) pri nižších otáčkach všetkých nových motorov. Tiež výkon bol takmer pri všetkých motoroch zvýšený o 10 až 15 kW (14 až 20 k).

Inovácie

Vďaka zavedeniu nových technológií a vďaka inováciám motorov PACCAR MX-11 a MX-13 bol umožnený ich downspeeding. U oboch motorov boli zdokonalené všetky dôležité prvky, vrátane bloku motora, chladenia, kľukového hriadela a piestov. Bol tiež zlepšený proces spaľovania a zvýšený kompresný pomer.
Navyše boli použité nové, ešte efektívnejšie turbodúchadlá, vďaka ktorým motor dodáva vyšší krútiaci moment pri nižších otáčkach motora, navyše s dokonalejším spaľovaním. S cieľom dosiahnutia maximálnej efektivity používa spoločnosť DAF olejové čerpadlá pre mazanie motora s premenlivým výkonom a tiež kompletne nové olejové moduly so zníženými tlakovými stratami. Táto novo vyvinutá čerpadlá zaisťujú to, že tlak oleja vždy presne zodpovedá požiadavkám motora, čo šetrí energiu, a teda aj palivo. Ten istý princíp je využívaný aj pri čerpadlách chladiacej kvapaliny a posilňovača riadenia, ktoré tiež prispievajú k zníženiu spotreby paliva.

Vyššie výkony a krútiace momenty

Nový motor PACCAR MX-11 dosahuje maximálnych výkonov 220 kW/299 k, 251 kW/341 k, 270 kW/367 k, 300 kW/408 k a 330 kW/449 k. Krútiaci moment pre dve najnižšie výkonové varianty je 1 350 Nm a 1 500 Nm. Tri ďalšie varianty motora MX-11 poskytujú krútiaci moment 1 900 Nm, 2 100 Nm a 2 300 Nm.
Výkony troch variantov prepracovaného motora MX-13 sú 315 kW/428 k, 355 kW/483 k a 390 kW/530 k, pričom krútiaci moment dosahuje 2 300 Nm, 2 500 Nm a 2 600 Nm.

Motorová brzda DAF „robí“ nové rekordy

Krútiaci moment a výkon motora neboli jedinými parametrami, pri ktorých došlo k modernizácii. Motorová brzda MX pre motory MX-11 a MX-13, už tak špička na trhu, je ešte výkonnejšia vďaka inováciám ventilového rozvodu vrátane úpravy profilu vačiek. To znamená, že tiež motor MX-13 má rovnako ako MX-11 motorovú brzdu s aktiváciou jediného ventilu, ktorá poskytuje vyšší brzdný výkon pri nižších otáčkach motora. Je úplnou samozrejmosťou, že obe motorové brzdy ponúkajú maximálny výkon v neobyčajne širokom rozsahu otáčok motora. To nielen znižuje opotrebenie bŕzd, ale dosahuje sa aj vyššia priemerná rýchlosť vozidla.

Brzdný výkon motorovej brzdy motora PACCAR MX-11 je zvýšený o 10 %, na 340 kW/463 k. A čo je oveľa dôležitejšie, krútiaci moment motorovej brzdy v rozmedzí otáčok medzi 1 200 až 1 500 min-1 je zvýšený o 20 %. Vďaka týmto zlepšeniam nastavila spoločnosť DAF Components nový štandard v 11-litrovej kategórii motorov.

Motorová brzda motora MX-13 poskytovala už skôr bezkonkurenčný výkon pri nízkych otáčkach, a ten bol teraz ešte zvýšený. Medzi otáčkami 1 000 a 1 450 min-1 poskytuje nová motorová brzda motora MX-13 o 20 % viac brzdného výkonu, špičkovo takmer o 30 % viac, a to asi pri 1 200 min-1. Maximálny brzdný výkon od 2 100 min-1 sa rovná 360 kW/490 k.



EcoMode

Pre zvýšenie úspory paliva môžu byť motory MX-11 a MX-13 – po dôkladnej konzultácii s výrobcom autobusu alebo autokaru – dodávané tiež s voľbou EcoFuel Mode. Toto nastavenie motora je určené primárne pre dosiahnutie minimálnej spotreby paliva. Eco Fuel Mode napríklad zabezpečuje, aby sa preraďovanie rýchlostných stupňov vykonávalo skôr, takže motor plynulejšie reaguje na zmeny polohy pedálu akcelerátora. Naopak Eco Performance Mode je určený pre vyšší výkon, radenie prevodových stupňov prebieha pri vyšších otáčkach motora a ten reaguje s vyššou razanciou.

Novo vyvinutý tempomat

Novo tiež reaguje tempomat v kopcovitom teréne. Tu prediktívný tempomat (Predictive Cruise Control, PCC) zaisťuje nielen jemné zvyšovanie krútiaceho momentu, ale tiež zaručuje rýchlejší nárast krútiaceho momentu v prudkých stúpaniach, čím sa dosiahne nastavenej rýchlosti bez nárastu spotreby paliva.

Funkcia Eco Roll a Predictive Cruise Control boli tiež optimalizované. Predtým bola decelerácia vozidla tesne pred vrcholom stúpania. Teraz je na prevodovke nastavený neutrál vtedy, keď sú hmotnosť a rýchlosť vozidla dostatočne vysoké na to, aby vozidlo pomocou kinetickej energie preniesli cez vrchol stúpania. Tým sa výrazne zvyšuje podiel vzdialenosti prejdenej zotrvačnosťou autobusu alebo autokaru bez vstrekovania paliva, a na dlhých cestách môže podiel Eco Roll vzrásť až na dvojnásobok.

Zdokonalené zadné nápravy

Pre optimálny výkon a efektivitu vozidla je dôležitá celá zostava kompletného poháňacieho ústrojenstva. Z tohto dôvodu nebol zdokonalený iba motor, ale – ako súčasť DAF Transport Efficiency – bola zdokonalená aj zadná náprava. Zdokonalenie slúži dvom účelom: na jednej strane uľahčuje downspeeding a tým maximalizuje efektivitu, na druhej strane zvyšuje komfort pasažierov. Bola tiež ďalej znížená hmotnosť zadnej nápravy.
Účinnosť zadnej nápravy bola zvýšená – nielen použitím nového profilu ozubenia, ale aj zavedením nového výrobného postupu. Tým sa maximálne zvýšila presnosť geometrie ozubených kolies, čo minimalizuje trenie medzi jednotlivými prevodovými ozubenými kolesami a tiež hladinu hluku. Spoločnosť DAF tiež používa pre obe zadné nápravy mazací olej s nižšou viskozitou, aby sa znížilo trenie v diferenciálu.
Zadná náprava získava ďalšiu výhodu vďaka novým ložiskám kolies s nízkym trením, ktoré tiež prispievajú k zníženiu spotreby paliva.

Palivá zaisťujúce menšiu uhlíkovú stopu

Tieto ekologickejšie palivá začínajú byť dostupné na trhu stále viac. Z tohto dôvodu spoločnosť DAF zabezpečila, aby motory PACCAR MX mohli pracovať aj na palivá HVO (zníženie CO2 je 80 %), BTL (80 %) a GTL (5 %). Motory PACCAR MX môžu tieto hydrogenované a parafínové palivá používať zároveň s bežnou motorovou naftou, pričom servisné intervaly môžu zostať na hodnote 200 000 kilometrov.

DAF Components

Už desiatky rokov si spoločnosť DAF udržuje celosvetové prvenstvo v oblasti autobusov a autokarov ako kľúčový partner ich nezávislých výrobcov komponentov. Spoločnosť DAF Components dodáva kompletný rad motorov Euro 6 PACCAR MX-11 a MX-13, a to vrátanie zadných náprav. Všetky motory PACCAR sa vyznačujú nízkou spotrebou paliva, optimálnou spoľahlivosťou a dlhými servisnými intervalmi, čo prináša vysokú dostupnosť vozidiel a maximálne výnosy z vozidiel. To isté platí aj o populárnom 9,2-litrovom motore PACCAR PR a 12,9-litrovom motore PACCAR MX, ktoré sú dodávané v prevedení pre emisné štandardy Euro 3, Euro 4 a Euro 5.

Modul podvozku LF pre kompaktné autobusy

Výrobný rad spoločnosti DAF Components zahŕňa tiež podvozok rozvozového nákladného vozidla DAF LF, ktoré je ideálnou platformou pre kompaktné 30- až 40-miestne autobusy. Spoločnosť DAF tieto podvozky dodáva s rázvory od 3,05 až do 6,70 metra a s motormi Euro 6, so 4,5-litrovým štvorvalcom PACCAR PX-5 a s šesťvalcom s objemom 6,7 litra PACCAR PX-7, ktoré ponúkajú výkony od 112 kW/152 k do 239 kW/320 k. Podvozky DAF LF sú ideálne pre výrobu mnohých typov vozidiel, od kompaktných midiautobusov až po luxusné VIP autokary.

Plný servis pre optimálnu efektivitu

Pre optimálnu efektivitu je veľmi dôležité, aby bol autobus alebo autokar v prevádzke s minimálnymi prestojmi. Prevádzkovatelia autobusov alebo autokarov s motormi PACCAR sa môžu obrátiť o pomoc na viac ako 1 000 servisných miest DAF rozmiestnených po celej Európe i mimo nej, pričom 200 z nich je autorizovaných ako „DAF Coach & Bus dealers“ (díleri DAF pre autobusy a autokary).

Títo díleri sú na hlavných cestných a diaľničných ťahoch pre osobnú dopravu a sú plne vybavení poskytovať služby pre systémy, ktoré sú špecifické pre autobusy a autokary. International Coach Service (medzinárodný autokarový servis) spoločnosti DAF je teda pripravený poskytovať svoje služby 24 hodín každý deň a díleri spoločnosti DAF ponúkajú zmluvy na údržbu a opravy, ktoré poskytujú maximálnu istotu pre ďalšiu cestu.


 
 
 

Kontakty pre tlač

Ste novinár? Ak chcete získať bližšie informácie o našej spoločnosti, produktoch a službách, prípadne o čomkoľvek inom, obráťte sa na nás.

Rutger Kerstiens
Corporate Communications Department

Tel.: +31 (0)40 214 4191
E-mail: rutger.kerstiens@daftrucks.com