Prevziať:

22. marca 2018 | Eindhoven | DAF Trucks N.V.

DAF Trucks – 90 rokov inovácií v doprave


1928 - 2018

1. apríla 1928 si holandský inžinier Hub van Doorne založil v Eindhovene malú dielňu. Z týchto skromných začiatkov sa spoločnosť DAF postupne rozvinula v jednotku medzi výrobcami nákladných vozidiel, ktorá je preslávená svojimi inováciami, kvalitou a efektivitou.

90 Years of DAF - DAF New XF and DAF A1800

Talentovaný Hub van Doorne si svoju malú eindhovenskú dielňu otvoril v jednej z budov pivovaru Coolen. Zo začiatku vykonával drobné zváračské a kováčske práce pre mesto, výrobca osvetlenia a rádií Philips a ďalšie firmy. V priebehu hospodárskej krízy sa Hub van Doorne spolu so svojím bratom Wimom rozhodli expandovať. V roku 1932 začali vyrábať prívesy a zmenili si názov na Van Doorne 's aanhangwagen Fabriek (Van Doornova továreň na návesy), skrátene DAF. Vďaka zváranému podvozku mali prívesy a návesy z ich malej továrne vyššiu nosnosť pre prevoz ťažších nákladov a predčili tak konkurenciu. Zvárané prvky ich návesov boli vtedy prevratnou novinkou, ktorá výrazne znížila hmotnosť samotných prívesov a návesov. Ďalším jedinečným vynálezom bol v roku 1936 kontajnerový náves DAF, ktorý výrazne zrýchlil nakládku a vykládku kontajnerov z vlaku. Išlo o jeden z vôbec prvých príkladov intermodálnej prepravy a spoločnosť DAF sa stala jedným z prvých dodávateľov kontajnerových návesov na svete.

Zrod nového výrobcu nákladných vozidiel
V roku 1949 zišlo z montážnej linky prvé nákladné vozidlo DAF a spoločnosť sa premenovala na Van Doorne 's Automobiel Fabriek. O rok neskôr vyrástla prvá špecializovaná továreň na nákladné vozidlá a začala výroba troj-, päť- a šesťtunových podvozkov. Zo spoločnosti DAF sa stal výrobca nákladných vozidiel, ako ho poznáme dnes.

V čele vývoja motorov 
Na začiatku svojej existencie spoločnosť DAF používala zážihové a vznetové motory Hercules a Perkins, ale v roku 1957 skonštruovala a začala vyrábať motory vlastne. O dva roky neskôr doplnila vznetový motor DD575 o turbodúchadlo a prišla tak s ďalšou prevratnou novinkou. V roku 1973 potom spoločnosť DAF ako prvá pridala k turbodúchadlu medzichladič stlačeného vzduchu. Táto technológia bola pôvodne vyvinutá kvôli zvýšeniu výkonu a úspore paliva, ale postupne sa ukázala aj ako nepostrádateľná pri znižovaní emisií. V 80. rokoch spoločnosť DAF predstavila pokročilý systém ATi, ktorý ešte zvýšil výkon a efektivitu vďaka vyladeniu technológie vstrekovania a optimalizácii tvaru spaľovacej komory. 

V roku 2005 spoločnosť DAF predstavila motor PACCAR MX, ktorý sa dodnes montuje do všetkých ťažkých nákladných vozidiel DAF a do viac ako 40 % ťahačov sesterských značiek Kenworth a Peterbilt. Najnovšia generácia motorov MX-13 a MX-11 sa môže pochváliť mimoriadne vysokou efektivitou vďaka nízkym prevádzkovým otáčkam motorov, dokonale zladenej poháňacej sústave a efektívnym zadným nápravám. Vo výsledku tak dokážu ponúknuť vysoký krútiaci moment aj pri nízkych otáčkach motora, výraznú úsporu paliva a najvyššie pohodlie pri riadení. Spolu s dômyselným softvérom, špičkovou aerodynamikou a novými, kompaktnými systémy úpravy emisií priniesli tieto inovácie od spoločnosti DAF úsporu paliva pôsobivých 7 %, čo je najvyššie zníženie spotreby paliva v histórii spoločnosti. 

Kabíny novej generácie

Keď na prelome 40. a 50. rokov vyšli z montážnej linky prvé nákladné vozidlá DAF, bol to v podstate len podvozok s charakteristickou mriežkou so siedmimi chrómovanými lamelami a provizórnym dreveným sedadlom. Podvozok DAF si potom prevzali výrobcovia nadstavby a tí už si vytvorili svoju kabínu podľa požiadaviek zákazníka. V roku 1951 spoločnosť DAF predstavila vlastnú kabínu charakteristickú zaoblenými tvarmi a šikmou čelnou stenou pre lepšiu aerodynamiku. O pohodlie vodiča sa potom staralo odpružené sedadlo. 

V roku 1960 bola predstavená komfortná kabína, ktorá bola ako prvá na svete navrhnutá špeciálne pre medzinárodnú prepravu. Model DAF 2600 mal dve lôžka a veľkú presklenú plochu, takže pôsobil priestranne a ponúkal vodičom optimálny výhľad. Náročné povolanie vodiča uľahčoval posilňovač bŕzd a riadenia. Model 2600 je dnes považovaný za otca všetkých nákladných vozidiel pre medzinárodnú prepravu. V roku 1969 bola spoločnosť DAF priekopníkom v zavádzaní mechanizmu sklápania kabíny, ktorý výrazne uľahčil údržbu.

Koncept kabíny Space Cab, predstavený v roku 1988, ešte vylepšil vedúcu pozíciu spoločnosti DAF ako výrobca nákladných vozidiel, ktorý sa stará ako o prevádzkové náklady, tak o pohodlie vodiča. Tento pozoruhodný koncept nastavil nové štandardy veľkosti kabíny a pohodlia pri medzinárodnej preprave. V roku 1994 potom spoločnosť DAF predstavila ešte väčší kabínu Super Space Cab a len potvrdila, že je priekopníkom na poli komfortu riadenia a priestrannosti kabíny.

DAF: Súčasť skupiny PACCAR
V roku 1996 sa spoločnosť DAF zaradila do skupiny PACCAR. Od tej doby si stále drží vedúcu pozíciu ako technologický líder, ktorý vyvíja prevratné technológie pre nákladné vozidlá, motory a výrobné závody.

Nové špičkové nákladné vozidlá
V rokoch 2001 a 2002 spoločnosť DAF predstavila nové rady LF, CF a XF, v roku 2005 vysoko hodnotený model XF105 a v roku 2006 programy Euro 4 a 5. V roku 2013 uzrel svetlo sveta nový rad vysoko ekologických vozidiel Euro 6. V roku 2017 získali nové modely CF a XF titul „Medzinárodné nákladné vozidlo roku 2018“ pre svoju špičkovú efektivitu a 7% úsporu paliva. V rovnakom roku bol potom v Spojenom kráľovstve nový model LF ocenený ako komerčné nákladné vozidlo roka.
Záväzok kvality vyniesol spoločnosti DAF päť titulov medzinárodného nákladného vozidla roka, najvyššieho ocenenia v tejto kategórii: 
1988 – DAF 95
1998 – DAF 95XF
2002 – DAF LF
2007 – XF105
2018 – CF a XF

Vývoj technológií budúcnosti
V roku 2015 spoločnosť DAF predstavila technológiu bezdrôtovo prepojených súprav vozidiel (technológia „platooning“) automatickej jazdy. Systém EcoTwin umožňuje vytvoriť konvoj vozidiel, ktoré automaticky sledujú vedúci ťahač. Výsledkom potom je úspora paliva, nižšie emisie CO2 a plynulejší doprava. Vďaka úspechu tohto systému mohla spoločnosť DAF v roku 2017 automatickú jazdu exkluzívne testovať v Anglicku. Spoločnosť DAF sa tiež zúčastňuje európskych technologických projektov, ktoré skúmajú potenciál alternatívneho a hybridného pohonu konvojov vozidiel.  

Globálny líder
Spoločnosť DAF je celosvetovým ťahúňom 21. storočia. Jej špičkové nákladné vozidlá sa vyrábajú v Holandsku, Belgicku, Spojenom kráľovstve a Brazílii a predáva ich 1 100 nezávislých dílerov na piatich kontinentoch.
Za chrbtom potom majú špičkové služby spoločností PACCAR Parts a PACCAR Financial. Zákazníci sa môžu spoľahnúť na najlepšiu asistenčnú službu v Európe – International Truck Service (ITS) – a pokročilý systém pre správu vozového parku DAF Connect. 

„Spoločnosť DAF ponúka kompletný rad špičkových nákladných vozidiel s najnižšími prevádzkovými nákladmi, najvyššou efektivitou a neprekonateľným jazdným komfortom,“ hovorí Preston Feight, prezident spoločnosti DAF. „Náš skvelý tím 10 000 zapálených konštruktérov, montérov, dílerov a pracovníkov podpory spoločnosti DAF je zárukou vysoko kvalitných nákladných vozidiel, motorov, dielov a služieb a umožňuje nám rast po celom svete.“

For more information

DAF Trucks N.V.
Corporate Communications Dept. 
+31 40 214 41 91

DAF Trucks SK
Marketing
Jiří Brož
+420 323 626 123
jiri.broz@daftrucks.com

Zdieľať túto stránku

Pozývame vás k zdieľaniu našej stránky.